Umisťuji dílek a chvěje se mi ruka. Je tohle správné místo? Neukořistí mi soupeř pracně vydobytou pozici jinde? Mozkové závity se roztáčí a logický rychlík vyjíždí. Naskočte si taky…
Callisto je další z řady zajímavých logických her, které nám až do domu přináší firma Piatnik. Tentokrát se jedná o dílo veleúspěšného herního designéra, Reinera Knizii. Logické hry mají nesnadnou pozici v obývacím pokoji obyčejné rodiny, jak už jsme si vysvětlili například u Abalone.
U této hry je to jiné. Logika je zde zabalena do kabátu intuitivních jednoduchých pravidel, která snadno přejdou do krve i dětem na prvním stupni základní školy, ale zachovává si skrytá tajemství, která hráče nutí nevypínat mozek.
Nejedná se o „hardcore“ hru, která by brzy získala svoje mistrovství světa, ale o příjemné přemýšlivé odreagování. A přesně to mnoho rodičů hledá. Jenže kde si u jiných her mohou děti hrát s vlky a ovcemi nebo s tučňáky, tam tato hra přichází pouze s různorodými barevnými tvary. Jak to všechno do sebe zapadá a jestli zábava předčí touhu po provedení, tomu se teď podíváme na kobylku.
Zjednodušeně řečeno patří tato hra do rodiny takzvaných „blokus her“. Protože jsme se však na těchto stránkách ještě o Blokusu nebavili (již brzy to napravíme), vezmeme to pěkně popořádku a srovnání s hrou, kterou Callisto v několika ohledech vylepšuje, musíme opustit. Přesto získává tohle dílo výraznou srážku v hodnocení originality.
Krabice, která na první pohled artworkem nezaujme, obsahuje čtyři sady různorodých plastových dílků, herní desku, plány pro varianty dle počtu hráčů a pravidla. Zbytek velké krabice, ležící pod plastovou hrací plochou, zeje smutnou prázdnotou. Celá osmiúhelníková deska je pokryta pravidelně rozesetými důlky, do nichž snadno zapadnou vaše dílky, až nadejde správný čas. Pravidla nepřesáhnou jednu stranu, jednoduše a rychle popisují herní systém a nenechají vás na pochybách, že tohle je opravdu logický rychlík.
Herní varianty, odvíjející se od množství hráčů, jsou odlišeny pomocí herních podložek, které se vždy zespodu připevňují pomocí malých zobáčků k průhledné základně. Ty zahrnují vždy jinak velkou herní plochu, na niž je možné dílky pokládat. Účelem tohoto opatření je pochopitelně, aby všichni hráči nemohli položit své dílky do jednoho. V návrhářské dílně se výměnná vložka mohla zdát jako vynikající nápad, jenže v praxi bohužel dochází k velmi rychlému ničení papírových podkladů a bude jen otázkou času, kdy dojde k jejich natržení.
Při bližším zkoumání svojí barvy zjistíte, že máte ploché dílky velikosti dvou až pěti polí ve tvarech připomínajících například písmena I, T, C, W a X. Kromě nich objevíte v zásobě také tři podivné sloupy, připomínající antické stavby. Právě ony budou základním kamenem vašeho barevného impéria.
Na počátku hry položíte na libovolná místa hracího plánu dva z nich a tím určíte, kde máte v úmyslu stavět. Následně k nim musíte přikládat ostatní puzzle tak, aby se dotýkal některého z vašich již položených kousků alespoň jednou stranou. Postupně se rozšiřujete a najednou zjistíte, že není kam stavět – všechen prostor vám zabrali soupeři! Co teď?
K vysvobození slouží třetí sloup, jehož prostřednictvím se můžete ze zajetí vysvobodit a začít ještě jeden barevný ostrůvek na zcela jiném místě. Důležité je vhodné načasování tohoto tahu, protože někdy už může být pozdě a soupeři vás i ve vašem novém útočišti rychle zablokují.
Hra končí, jakmile žádný z hráčů nemůže pokládat další tvary. Závěrečný součet zbylých nepoložených kousků určí vítěze. Každý dílek se počítá za tolik bodů, přes kolik čtverečků se rozkládá.
Největší slabinou této hry je soupeření dvou hráčů. Herní plocha je sice zmenšená, ale ke konfrontaci hráčů dochází i přesto až ve velmi pozdní fázi, kdy již nelze příliš taktizovat a výsledek nějakým způsobem ovlivnit. Souboj mezi čtyřma očima tak tvoří pouze pokládání dílků jeden k druhému. Snaha zatlačit soupeře agresivní hrou hlouběji na jeho polovinu vyústí pouze v jeho vysvobození za použití třetí věže a zbytek partie se odehraje opět v poměrně klidném duchu.
Zpočátku jsem hrál Callisto právě pouze v duelové variantě a hra mne velice zklamala. Souboj postrádal napětí a byl u konce během pěti minut. Bohužel se nejednalo o špatnou interpretaci pravidel nebo podobnou chybu na naší straně: hru ve dvou hráčích opravdu stihnete odehrát během reklamní pauzy svého oblíbeného pořadu. To může být klad i zápor, v tomto případě si ale můžete být jistí, že se jedná o negativní parametr.
Naštěstí vše zachraňuje varianta pro větší počet hráčů (tři a čtyři). Když jsem ji vyzkoušel, konečně jsem pocítil výzvu. Zde již fungují veškeré principy přesně tak, jak mají, a výsledek hry závisí na položení každého dílku na hrací plochu. Jeden tah totiž obvykle ovlivňuje dva až tři hráče současně a vytváří tak četné konfliktní situace a mnoho taktických možností.
Podle pravidel by správně měl jedné partii odpovídat stejný počet soubojů, kolik je ve hře soupeřů a vždy by měl klání zahajovat jiný z nich. Celkový součet dílků pak tvoří výsledné skóre a teprve pak může být určen vítěz. Rozhodně bych to ale nepovažoval za nutnost a pravidlo, které je nutno za všech okolností dodržet.
Přes velké množství kritiky, které v recenzi zaznělo, je Callisto zajímavou variací, která přináší nové nápady a taktické varianty a rozhodně stojí za pozornost. Zajímavých abstraktních her není na trhu nikdy dost a tento nový počin Piatniku se do této kategorie jistě zařadí. Ani zmenšením herní plochy se bohužel nepodařilo docílit zábavné hry dvou hráčů, ale vše kompenzuje početnější soupeření. Hra je díky přístupným pravidlům a pěkným herním principům zajímavou volbou pro ty, kteří hledají logickou hru pro celou rodinu.
Název hry: Callisto
Typ hry: desková hra, logická
Výrobce: Piatnik
Distributor pro ČR: Piatnik ČR (piatnik.cz)
Cena: 599 Kč
Počet hráčů: 2-4
Hrací doba: 30 minut
Doporučený věk: od 7 let
Hodnocení: **** (3,7 / 5)Klady:
+ rychlost jednotlivých her
+ nové taktické varianty
+ tři velikosti hrací desky
+ napínavá hra více hráčůZápory:
– herní plány se rychle opotřebují
– v mnoha ohledech kopie Blokusu
– nudná hra dvou hráčů