Americkému spisovateli, autorovi povídek Kieranu Sheaovi, vychází první kniha nazvaná Koko Takes a Holiday. V souvislosti s tím vysvětluje, jaký má názor na vztah fikce a čtenáře. O objasňuje, co jej přimělo přejít od detektivek k science-fiction.
Fikce provokuje i baví. Zdroj: sxc.hu
„Naučil jsem se,“ začíná Kieran Shea, „že spisovatelovým údělem je napsat příběh, který je nejenom strhující, ale zároveň věrně zachycuje lidskou zkušenost se světem. Kniha může být sebelépe napsána, ale pokud se čtenářem nenaváže kontakt skrze jeho každodenní život, koho to zajímá?“
Literární provokace
Kieran rozvíjí svoji myšlenku a tvrdí, že fikce by měla ve čtenáři vzbuzovat otázky. Ještě lépe, pokud taková kniha dovede člověka ke zpochybňování současného stavu věcí. Nemyslí si, že by měla fikce být pouze odpočinkovým čtením.
Poté, co byla jeho povídka „The Lifeguard Method“ uveřejněna v časopise Ellery Queen Mystery Magazine, byla jí jedna čtenářka natolik rozhořčena, že přestala časopis odebírat.
„To je v pořádku,“ uklidnila tehdy Kierana vydavatelka časopisu Janet Hutchingsová. „Pokud lidi nerozčiluješ, děláš to špatně.“
Koko na dovolené
Vědeckofantastická literatura poskytuje k takovým provokativním myšlenkám skutečně velmi úrodnou půdu. Teprve až když Kieran Shea rozepisoval první návrhy své nové knihy Koko Takes a Holiday, si uvědomil, jak osvobozující science-fiction v tomto směru je.
„Můžete psát skoro cokoliv,“ vysvětluje Kieran. „Protkat svoje dílo alegoriemi a satirickými narážkami, tak to dělám já. Spekulativní fikce je pro takové experimenty skvělé prostředí a dovoluje vám zvednout laťku.
Vždycky, když jsem si sedl ke psaní, jsem slyšel hlas v hlavě, který říkal: Jdi dále, odvážněji, divočeji!“
Koko Takes a Holiday zatím není k dostání v českém překladu, ale rozhodně se můžeme těšit na akcí nabitou kyberpunkovou satiru s drsnou hlavní hrdinkou bojující o život v neotřelém prostředí futuristického odpočinkového resortu.