Ghost Recon: Shadow Wars. Zrecenzovali jsme překvapivě chytlavou tahovku
Šimon Kolář
16. 8. 2011
!Nintendo 3DS hra!Startovní hry na Nintendo 3DS zatím až na výjimky nedopadly po kvalitativní stránce nijak zázračně. Francouzský Ubisoft sice platformu ze začátku zahrnul vysokou podporou, kvantita ovšem převažovala nad kvalitou. Nenápadný strategický titul je výjimkou z pravidla.
Her s předtitulkem Tom Clancy’s už je na světě pomalu více než původních knih od tohoto amerického spisovatele. Vlastně jen mezi launchovými tituly pro Nintendo 3DS jsou hned dvě. Třírozměrný remake staršího Splinter Cellu, který jsme už recenzovali a v našem hodnocení nedopadl zrovna nejlepé, a také naprosto původní titul Tom Clancy’s Ghost Recon: Shadow Wars.
Přečtěte si také recenzi Xboxové hříčky Ms Splosion Man!
Ten už před vydáním vzbuzoval minimálně u kritiků daleko větší naděje, protože za jeho vývojem stojí významná vývojářská osobnost. Hlavní designér Julian Gollop má za sebou vynikající tahové strategie UFO: Enemy Unknown nebo XCOM: Apocalypse. Jeho nejnovější titul právě v této tradici pokračuje a do tradičně spíše střílečkové série Ghost Recon vsupuje se strategickou hrou.
Šest statečných
Na první pohled styl hratelnosti připomíná klasické Commandos. Hráč velí šesti členům své jednotky, z nichž každý má své specifické přednosti a svá omezení. Jednotlivá povolání nijak objevná nejsou, a tak tu kromě obligátního kulometčíka je k nalezení odstřelovač, těžký kulometčík nebo medik. Ve hře jsou jejich schopnosti dobře vyvážené a žádný z nich není vyloženě do počtu.
Každá z celkem 37 map je zde šachovnicově rozdělena do čtvercové sítě, po které se všechny jednotky pohybují. Hra je rozdělená na jednotlivé tahy, ve kterých se hráč střídá s umělou inteligencí ovládající protivníky. V jednom tahu pak lze s každou jednotkou urazit pouze určitý počet políček, případně provést nějakou akci, například střílet na protivníka nebo vyléčit svého parťáka.
Celá hra tím pak hodně připomíná nějakou deskovku a podobně se i hraje. S trochou nadsázky lze říci, že to jsou takové šachy na zhruba čtyřicítce různých šachovnicích a proti rozdílným figurám. To ale rozhodně není špatně, ba právě naopak. Hra není složitá na pochopení a i přesto je nesmírně komplexní a chytrá, což ji činí až nezdravě návykovou. I jednotlivé mise jsou poměrně různorodé a zdaleka ne vždy je jediným cílem vystřílet všechny protivníky na mapě.
Plochý příběh
V čem hra trochu zaostává je příběh a jeho podání. Vyprávění zde probíhá pouze pomocí statických komiksově zpracovaných obrazovek, na kterých mezi sebou mluví jednotlivé charaktery, jež navíc působí jako karikatury sebe sama. Především pak zlí rusové, kteří vypadají přesně tak, jak zlí rusové vypadat mají, a chtějí ovládnout svět. U hry jako je tato se naštěstí podobné nedostatky odpouštějí poměrně snadno, protože si nehraje na žádné filmové vyprávění a je celá spíše schematická.
Asi není příliš překvapivé, že Shadow Wars jsou asi nejlepším launchovým titulem pro 3DS. Je to sice dáno i nepříliš kvalitní konkurencí, rozhodně ale nelze tvrdit, že je tento strategický titul jednookým králem mezi slepými. Nabízí velice inteligentní a chytlavou hratelnost, která si skvěle sedne s handheldovým ovládáním, a navíc je dlouhá asi jako všechny ostatní 3DS hry dohromady.
Žánr: Tahová strategie
Vývojář: Ubisoft
Distributor: Conquest
Multiplayer: Ne
Platforma: Nintendo 3DS
Česká lokalizace: Ne
Doporučená cena: 1 099 Kč
Hodnocení: **** 85 %
- Klady: komplexnost, srozumitelnost, chytlavá hratelnost, hrací doba
- Zápory: příběh