Společnost THQ se rozhodla konkurovat slavné sérii Call of Duty. Výsledkem je střílečka dotýkající se velice choulostivého tématu. Okupace Spojených států komunisty.
Rok 2012. Severokorejský vůdce Kim Čong-il umírá a vládu nad zemí přebírá jeho nejmladší syn Kim Čong-un. Tomu se krátce na to daří rozšířit republiku o území jižních sousedů. V USA se mezitím prohlubuje finanční krize. Korejci pokračují ve svém rozpínání a postupně si podmaňují další asijské státy. Ekonomické systémy v Americe kolabují. Korejské republice se daří pomocí EMP satelitu ochromit elektrickou síť v USA. Píše se rok 2025. Invaze začíná.
Takhle nějak zhruba vypadají události na pozadí nové vojenské FPS Homefront od amerických vývojářů z Kaos Studios. Ti se nebáli zpracování ožehavého tématu a již v první polovině března hráči po celém světě budou moci na vlastní kůži zažít, jaké to je bojovat na straně spojených států proti severokorejské armádě. My jsme měli příležitost si v kancelářích Comgadu – českého distributora hry – Homefront v jeho předfinální podobě vyzkoušet a můžeme vám tak přinést naše čerstvé dojmy.
Navzdory tomu, že důležitou součástí děje je severokorejská invaze do spojených států, nečekejte žádný epický válečný příběh o bránění rodné země z prvních linií americké armády. Ve chvíli, kdy do hry vstupujeme, už je území USA podmaněno Velkou Korejskou republikou a žádné americké vojsko ani neexistuje. Ocitáme se tak v okupované zemi ovládané strachem, ve které operují jak armádní jednotky utiskovatelů z Koreji, tak i poměrně velké partyzánské skupiny bojující za svobodu.
Detaily, detaily a zase detaily
Okamžitě po startu příběhové kampaně se v kůži bývalého armádního pilota Roberta Jacobse ocitáme ve velice svízelné situaci. Za dveřmi jeho skromného příbytku ho totiž očekává překvapení v podobě několika korejských vojáků, kteří jsou pověřeni Jacobse za jeho protirežimní postoje odvést do jednoho z koncentračních táborů. Autobus, který ho na místo znamenající téměř jistou smrt má dopravit, je však přepaden skupinkou amerických povstalců, kteří ex-pilota osvobodí.
Hned úvodní sekvence v autobusu nám naznačuje, co bude asi hlavní devizou Homefrontu. Je jí skvěle vykreslená atmosféra okupovaného města s neuvěřitelnou spoustou detailů. Během cesty si ani nestíháme všímat všeho, co se v ulicích děje. Na jednom místě korejci popravují několik členů odboje, na jiném zase vidíme prchající děti. Tato úvodní pasáž nám silně připomínala začátek hry Call of Duty 4: Modern Warfare, kde jsme se podobně rozhlíželi z jedoucího auta.
Další koridorová akce ?
U Call of Duty ještě chvilku zůstaneme, protože Homefront si je s touto sérií v lecčems velmi podobný. Hned po přepadení autobusu se dáváme společně s partyzány na útěk a cestou se přimotáváme do našich prvních bojů. Tato část dává tušit, jakým směrem se hra bude zřejmě ubírat. Koridorová hratelnost a zběsilá akce připomínající jízdu na horské dráze nám nejvíce evokuje právě zmiňované CoD.
Linearita samozřejmě nemusí být na škodu, pokud pomáhá vývojářům v naplnění jejich tvůrčího záměru. V tomto případě je jím hutná uvěřitelná atmosféra podporovaná dobře napsaným příběhem. Mohli jsme tak být svědky některých opravdu silných momentů, jakým byla například přestřelka v úkrytu rebelů doprovázená nervydrásajícím pláčem dítěte jedné z povstalkyň.
Kvalitu scénáře jako takového si z našeho hraní zatím odhadovat netroufáme, jistou zárukou by ovšem mohlo být jméno scénáristy, kterým je John Milius. Ten stojí například za příběhem válečného velkofilmu Francise Forda Copolly Apokalypsa.
Zbraně, které můžeme v boji využívat, nejsou navzdory zasazení děje hry do budoucnosti nijak futuristické. Vystačit si musíme s konvenčními kousky, ke kterým patří nejrůznější pistole, samopaly a brokovnice. V jedné misi jsme navíc měli k dispozici podpůrné raketometné vozítko, kterému jsme mohli pomocí dalekohledu určovat střelecké cíle. Hojně jsme využívali také granáty, nezbytné k ničení automatických kulometných věží.
Naděje na svobodu
Kromě hektických předskriptovaných akčních pasáží jsme si ovšem mohli vyzkoušet i části výrazně klidnější a otevřenější. Ukázkovým příkladem takové změny hratelnosti byla návštěva povstaleckého tábora, kde jsme se mohli svobodně pohybovat, prokecávat postavy a na misi se vydat až ve chvíli, kdy jsme sami uznali za vhodné. Tento úsek hry byl příjemným osvěžením a jestli je takových momentů ve hře víc, mohlo by to být něco, čím se Homefront vymaní z nelichotivé škatulky CoD klonu.
Když nám konečně nelítaly kolem hlavy nepřátelské kulky, mohli jsme se více zaměřit i na technické zpracování hry. To je na dnešní poměry spíše nadstandardní a graficky hra vypadala na Xboxu 360, na kterém jsme hru testovali, skutečně velice dobře. Homefront je poháněn obligátním Unreal Enginem, opět přesvědčujícím o tom, že snad nikdy nezestárne. Silně na nás zapůsobila také minimalistická hudba, která byla omezena na depresivní kytarové brnkání.
Celkově na nás Homefront zapůsobil velice dobře. V akčních pasážích sice nepřiměje vaší čelist padnout k zemi tak, jak to dokáží jiná FPS z poslední doby, ale to nemusí být nutně na škodu. Pokud se podaří přijít s opravdu dobrým příběhem a hra bude obsahovat i více klidnějších a dialogových pasáží, mohli bychom se v březnu těšit na trochu komornější a lidštější střílečku o utiskovaných obyvatelích v boji za svobodu.