!Profil režiséra!Je zblázněný do filmových triků a Star Treku, scénáře psal už od mládí a cestu k úspěchu si přímo vydláždil televizní tvorbou. Je scenárista, režisér, živí se taky jako producent a pořád má co vymýšlet.
Vlastním jménem Jeffrey Jacob Abrams se narodil 27. června roku 1966 v New Yorku. Jeho otec Gerald W. Abrams a matka Carol Abramsová jsou producenti stejně jako jejich syn, který kromě profese producenta umí ještě režírovat, psát scénáře… Občas taky složí znělku k seriálu a sem tam si zahraje i malou roličku ve filmu.
Práce, práce, práce a zase ta práce
Jeffrey se už během střední školy aktivně věnoval divadlu a zahrál si v mnoha školních hrách. Později navštěvoval univerzitu Sarah Lawrencové v Bronxvillu a už jako patnáctiletý kluk napsal hudbu pro sci-fi horor Nightbeast režiséra Dona Dohlera. A po ukončení studií to mohl Jeffrey rozjet naplno – pustil se do scénářů hlava nehlava.
Napsal scénáře pro dva nízkorozpočtové filmy, Takový je business a Navždy mladý. Nízkorozpočtové filmy to sice byly, ale právě skript pro film Navždy mladý vynesl Jeffreymu 2 miliony dolarů a navíc tam hrál Mel Gibson, což mu otevřelo cesty k televizní tvorbě, která u něj stále převažuje.
Po setkání s Jackem Benderem měl Jeffrey hodně dobře našlápnuto, a to hlavně díky středoškolskému seriálovému dramatu Felicity (1998). Drama o dívence, která jde za svým štěstím, zaujalo zřejmě hodně diváků a proslavilo ho to natolik, že dostal šanci k větším kouskům. A tak se Jeffrey dostal ke spolupráci s Jerrym Bruckheimerem a Michaelem Bayem. Ano, řeč je samozřejmě o Armageddonu (1998) pro který Jeffrey napsal scénář. Film se stal kasovním trhákem a potvrdil Bayovu pověst megalomana.
Jeffreyho osobní život byl do té doby takřka prázdný, v roce 1996 se rozhodl oženit s Katie McGrath se kterou setrvá až do současnosti. Se svojí chotí vychovává tři děti, nejstaršího syna Henryho, mladšího Augusta a dceru Gracie. Proto se částečně odebral do ústraní, ale spolupráce s Jackem Benderem mu prostě šla, a tak vznikl seriál Alias (2001). Jennifer Garner si za úlohu dvojité agentky Sydney Bristowové odnesla Zlatý glóbus a nominaci na Emmy, seriál se dočkal pěti sezón a Jeffrey byl zase o kousíček víc uznávanější.
Ztracení roboti
Samozřejmě musím zmínit i jeho produkční firmu Bad Robot, kterou začal rozvíjet s Bryanem Burkem už právě někdy kolem zmiňovaného roku 2001, pod záštitou ještě Touchstone Television (po roce 2006 přešla firma pod Universal Studios). Právě spolupráce studií Touchstone a Universal přineslo zatím Jeffreymu největší úspěch na poli seriálů (kdo ví, třeba překoná i hranici nemožného), protože když v roce 2004 vznikl seriál Ztraceni, který byl vysílaný na televizi ABC, nikdo asi nemohl tušit, co to způsobí.
Postavil se za kameru a natočil dvoudílný pilot, ještě minulý rok sklízel úspěch (celkem 2 ceny Emmy a zlatý Glóbus). Bohužel od šestého dílu první série se moc do seriálu nezapojoval, vedl hodně diskuzí o zapojení do třetí řady, ale kvůli jeho filmovému rozvrhu ho nakonec i tato série minula.
První režisérský debut přišel až v roce 2006, kdy dostal do ruky sérii Mission: Impossible, která po druhém díle neměla moc dobrou pověst, a čekalo se snad jedině na boží zákrok. Jeffrey si film sám napsal i sám natočil a kladné ohlasy si taky sklidil sám, Mission: Impossible III vydělal slušné peníze, a tak se mohl zase pustit do svého dětského snu – natočit si film o Star Treku. V roce 2009 přišel do kin tedy Star Trek, který měl vyprávět vznik lodi U.S.S. Enterprise a jejich prvním dobrodružství.
Film opět uspěl a J.J. Abrams si pojistil to, že mu žádný fanda už nikdy v životě nepoškrábe lak na autě, nebo nepošle výhrůžný dopis. „Co nejvíc miluju na speciálních efektech, je ta jejich magie, když jsem byl malý kluk – a dokonce i teď – miloval jsem filmové triky. Když jsem viděl, jak se filmy dělají, nemohl jsem tomu uvěřit,“ uvedl Jeffrey v jednom rozhovoru.
Obluda a alternativní vesmír
Ve volném čase si Jeffrey našlápl na film Monstrum (2008), který byl natočený stylem kapesní kamery a jako producent tento projekt přichystal režisérovi Mattu Reevesovi. Již v roce 2008 opět začal spolupracovat s Alexem Kurtzmanem (Star Trek, Alias, Mission: Impossible) a společně s televizní stanicí FOX vznikl seriál Hranice nemožného (2008), který byl tento rok prodloužený do čtvrté sezóny.
Hranice nemožného má hodně fanoušků, a to hlavně díky svému vlastnímu příběhu, který se sice podobá ostatním jeho projektům, ale zdaleka není úplně stejný. „Je to legrační, protože to nedělám vědomě, že bych psal o silných ženách (Sydney – Alias, Kate – Ztraceni, Olivia – Hranice nemožného). Prostě píšu silné postavy, ze kterých se nakonec stanou ženy,“ tvrdil Jeffrey už při úplně prvním rozhovoru o tomto seriálu. „Někdy mám strašně moc nápadů najednou a nedokážu je zachytit, děsně tím trpím,“ dodal.
Jeho aktuální projekt vznikl ve spolupráci se Stevenem Spielbergem, a tentokrát se Jeffrey postavil za kameru. Super 8 (2011) můžete stále vidět v kinech, film je odezvou na staré dobré dětské filmy ze 70. let. O jeho projektech se nic moc neví, ale počítá se s ním jako s dalším režisérem Star Treku.