Menu
FANZINE.cz
Literatura

Kupujeme knihy podle jejich přebalu? Experiment dokazuje, že ano

Petr Bělohrad

Petr Bělohrad

16. 8. 2014

Pravděpodobně každý máme ve své knihovně alespoň jednu knihu, na které se nám víc líbí její obálka než samotný obsah. Ať už je to epický boj rytířů nebo obligátní sci-fi kyborg uvažující nad svým já. Nezbývá nám než se ptát: Proč jsme ji jen koupili?

Obaly starých knih měly své kouzlo. Zdroj: stockvault.net

Obaly starých knih měly své kouzlo.
foto: stockvault.net

Každý už určitě slyšel o knize Padesát odstínů šedi, kterou snad ani není třeba představovat. Přestože je kvalita knihy diskutabilní a stala se objektem časté kritiky, dobrých několik měsíců se nemluvilo o ničem jiném a byla oslavována jako světový bestseller. Netrvalo dlouho a na vrcholky žebříčků ji následovala další erotická literatura.

Když je nemůžeš porazit, tak se k nim přidej

Brian Brushwood, jeden z autorů NSFW podcastu, si tohoto zvláštního trendu všiml, když se snažil zviditelnit svou knihu zabývající se magickými triky – Scam School Book 2: Fire. Prvních deset nejprodávanějších knih na iTunes byly erotická fikce. Ani ostatní současní spisovatelé se nedokázali dostat moc vysoko kvůli záplavě červené knihovny.

Společně se svým kolegou Justinem Youngem se tedy rozhodl pro zvláštní experiment – napsat vlastní erotický román a protlačit jej do vršku žebříčku. Ani jeden však nevěděli nic o psaní erotiky a tak požádali o pomoc posluchače svého podcastu. Výsledkem byly nekonzistentní kapitoly plné podivných charakterů a špatně napsaných lechtivých scén.

K úspěchu stačí málo

IMG_4511

Kniha pak byla vybavená vším potřebným pro úspěch v mořích červené knihovny.

1) Obal inspirovaný Padesáti odstíny šedi

2) Postavy se zajímavými povoláními

3) Hodně sexu

A evidentně to stačilo. V prvních prodejích knihu postrčili posluchači Brianova podcastu. Pak se ale prodej vymkl kontrole a ani ne dolarový brak šel na dračku. Nikdo nehleděl na špatná hodnocení a lidé knihu kupovali jenom proto, že ji kupovali ostatní.

Experimentální erotický román s názvem The Diamond Club od fiktivní autorky Patricie Harkins-Bradley se dostal na čtvrtou příčku žebříčku v poměrně krátkém čase a Brian s Justinem z jejího prodeje získali více než dvacet tisíc dolarů.

Ač se to může zdát velmi kuriózní, není to poprvé, co se někdo o něco takového pokusil. Skupina 24 žurnalistů v roce 1969 napsala podobné „veledílo“ plné nesmyslných dialogů, laciných sexuálních scén a s nesoudržným příběhem, aby dokázali, jak hluboko americká knižní kultura klesla. Pochopitelně se z knihy stal bestseller.

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Kupujeme knihy podle jejich přebalu? Experiment dokazuje, že ano

Hide picture