Apple jako náboženství. Prodejny jako chrámy. Přesně to tvrdí nový dokument Tajemství super-značek stanice BBC.
I takovouhle podobu může mít novodobý Bůh Zdroj: Apple.com
Ve zmíněném dokumentu se snaží tvůrci přijít na kloub tomu, co dělá novodobé značky jako například Facebook tak marketingově silným hráčem.
Nebyla by to BBC, kdyby si vystačila pouze s definicemi a odborným výkladem, a proto se rozhodla nazřít i do hlavy jednoho člověka. Tím vyvoleným je Alex Brook, který skoro celý svůj život zasvětil značce s nakousnutým jablkem. Alex je redaktorem stránek World of Apple pokrývající události výhradně kolem značky Apple.
Vědátoři zkoumali vliv prohlížení produktů značky Apple na dění v Alexově mozku pomocí funkční magnetické rezonance (fMRI). Výsledky je samy udivovaly, když zjistili, že se při pokusech Alexovi nalila krev do úplně stejných oblastí mozku jako věřícím při pohledu na svaté obrázky. Při interakci s výrobky stejné kategorie odlišných značek se však mozek choval zcela jinak.
Progresivní britský biskup čte Bibli právě z tohoto zařízení Foto: Petra Prokopová, Topzine.cz
Dále je v dokumentu rozhovor s biskupem z Buckinghamu, který čte Bibli z iPadu. Biskup v něm poukazuje na podobnost mezi architekturou kostelů a Apple stores. Kupříkladu produkty jsou umístěné na malých podstavcích připomínajících oltáře a vysoký prostor nad kamennou podlahou prolamují světlé oblouky obdobně jako v kostele.
Ovšem ne úplně všemu se dá věřit. Funkční magnetická rezonance je ještě doslova v plenkách a její výsledky jsou vždy velice kontroverzní. Za posledních pár let se toho sice už ledacos zlepšilo, ale test s prokazatelně mrtvou rybou, jejíž mozek přiměl k aktivitě (dle měření fMRI) obrázek slavící vítězky sportovního klání, mluví za vše.