Návrhář lodí ze Star Wars přijede poprvé v životě do Evropy. Za fanoušky do Česka!
Oldřich Mánert
1. 6. 2011
!Exkluzivní rozhovor!K zástupu významných hostů letošního ročníku Festivalu fantazie se může směle řadit také designér a ilustrátor Michael Brunsfeld. Ten má na svém kontě návrhy pro filmy jako Minority Report, Válka světů a svůj nezaměnitelný styl vnesl také do nové trilogie Hvězdných válek. Jaká byla práce v jedné z největších trikových společností ILM? Kteří umělci ho nejvíce inspirují? A jak se těší do České republiky? Za Topzine.cz se ptal Oldřich Mánert.
Byla dráha umělce vaší první volbou při rozhodování o budoucí profesi, nebo jste toužil být i něčím jiným?
Můj dědeček, imigrant z první generace, byl talentovaným grafikem, který mimo jiné vytvářel také ozdobné květinové emblémy z plátkového zlata na nákladních autech. Mým snem bylo dělat přesně to, co dělal on. Když o tom tak přemýšlím, je docela zvláštní, že jsem si už tehdy zvolil povolání ilustrátora a typografa.
Pokud pomineme vaši hlavní profesi, kterou jsou vizuální efekty a počítačová animace, zabýváte se designem, užíváte si malování a jste také úspěšným režisérem reklam. Jak jste se dostal ke všem těmto zákrutám uměleckého světa?
Po absolvování vysoké školy jsem s titulem v oboru obecného umění nastoupil do malé společnosti se sídlem v Chicagu. Ta se zabývala tvorbou naučných videí, která měla za cíl vzdělávat začínající podnikatele v oblasti výpočetní techniky. Já jsem tu měl na starost tvorbu tištěných materiálů, ilustrací a také jednoduchých diagramů a grafiky pro videomateriál. To pro mne byla velká zkušenost, a vytvořil jsem si zde solidní základ pro budoucí práci v oblasti grafiky. Tyto začátečnické doby mi stále připomíná dárek od tehdejšího šéfa – nůž s mým vyrytým jménem, který mi nechal jako poděkování vyrobit.
Následně jsem se rozhodl, že mou příští zastávkou bude filmový byznys. Přestěhoval jsem se do Kalifornie, protože to je místo, kde se točí skutečné filmy. Zde jsem shodou šťastných okolností narazil na malou filmovou společnost zabývající se reklamní tvorbou, která se trochu paradoxně jmenovala Colossal Pictures. Tato společnost postupem času vyrostla v obrovské centrum moderních technologií a proslavila se zejména unikátním vizuálním Blendo stylem, který kombinuje veškerou dostupnou umělecky využitelnou technologii.
V té době teprve se rodící televizní stanice MTV nás najala pro práci na vývoji hlavního reklamního loga. Na konci prací jsme měli téměř sto variant zahrnujících jak kreslená, tak velmi moderní loga. Později jsme také měli tu čest spolupracovat s Francisem Fordem Coppolou nebo kapelou Grateful Dead.
V minulosti jste pracoval v jedné z nejznámějších trikových společností – Industrial Light and Magic (ILM). Jaká je nejlepší věc na práci v podobně velké společnosti a jaké nepříjemnosti jste zde zažil? Je zde přátelské nebo soutěživé prostředí?
Prostředí v ILM bylo samozřejmě velmi soutěživé, ale zároveň také uvolněné a přátelské. Já osobně jsem pracoval v uměleckém oddělení. Zde se připravují veškeré designové návrhy ještě předtím, než je dostanou do rukou animátoři a tvůrci modelů. V roce 1996, kdy jsem v ILM začínal, mělo celé naše oddělení na starosti kompletní návrhy pro tři chystané filmy ze světa Hvězdných válek. Pouhých 45 lidí, čítajících návrháře, hardwarové specialisty a odborníky na 3D animaci, tak pracovalo na plné obrátky, takže zde byly obrovské nároky na rychlé a zároveň vizuálně originální návrhy. Z toho pak vyplývalo vybroušení schopností všech zúčastněných na nejvyšší úroveň, ale našel se zde také velký prostor pro vzájemné inspirování.
Která část z vaší rozmanité tvůrčí práce je vaše nejoblíbenější? Užíváte si více práci na volné noze, nebo vám vyhovují zakázkové projekty pro velké společnosti?
Práce v ILM mi dodala sebevědomí a schopnost rychlého zpracování fotorealistického materiálu. Dnes pro mne není problém tyto dvě schopnosti doplnit i o ruční malbu, která dodává výsledné kompozici uvěřitelný nádech. Sám sebe bych charakterizoval jako ilustrátora. Samozřejmě si užívám také práci na grafických návrzích a navíc zbožňuji i typografii. Proto je mou nejoblíbenější činností ze všech práce na přebalech knih a tvorba plakátů. Zde totiž mohu plně zapojit všechny mé umělecky založené svaly.
Věděli jste, že na Festivalu fantazie budou dvě hvězdné brány? Přečtěte si více!
Jako umělecký ředitel vizuálních efektů jste spolupracoval na filmech jako Terminátor 3, Válka světů, Minority Report a celé řadě dalších. Který film, na němž jste zanechal svůj kreativní otisk, je váš nejoblíbenější?
Práce na druhé epizodě Hvězdných válek byla rozhodně nejobtížnější. Nejsem totiž velkým fanouškem návrhů strojů a techniky. Tady byl po mně vyžadován návrh stovek vesmírných lodí, robotů a monumentálního architektonického prostředí. Strávil jsem mnoho bezesných nocí, abych mohl přijít s návrhy, které byly konkurenceschopné návrhům ostatních designerů. Ti totiž měli mnohem větší talent a cit pro tvorbu tohoto druhu návrhů.
Měl jsem tu čest spolupracovat s Johnem Knollem, tvůrcem oblíbeného softwaru Photoshop, který v té době zastával pozici odborníka přes počítačové efekty. To byly časy, na které nikdy nezapomenu. Někdy psychicky vysilující, většinou ale optimisticky opojné.
Práce na fantasy snímku Mumie byly vyplněny vizualitou, která mě vždy fascinovala. Tvorba návrhů založených na starém egyptském umění je pro mne jednou z nejvíce cool záležitostí vůbec.
Období kolem tvorby sci-fi Minority Report bylo vzrušující zejména kvůli návrhu a realizaci úžasných miniatur, které naše umělecké oddělení přivedlo k životu.
Aktuálně si užívám práce na filmu Rocky a Bullwinkle. Není to sice tak úplně film hodný zapamatování, ale tvorba a návrh charakterů v klasické 2D formě a jejich následný převod do neobvyklého formátu, který bych nazval jako dvě a půl D, je skvělou zábavou.
Michael Brunsfeld bude jedním z hlavních taháků na letošním Festivalu fantazie, na kterém mu bude průvodcem jeho student z Academy of Art University v San Franciscu, Čech Daniel Severa.
Jako umělec máte jistě celou řadu oblíbených malířů, režisérů a filmů. Kteří umělci vás nejvíce inspirují a mají největší dopad na vaši práci?
K mým raným zdrojům inspirace patřili zejména surrealističtí malíři Dalí a René Magritte. Mám rád také tvorbu Marcela Duchampa, Picassa, Davida Hockneyho a spousty dalších malířů a fotografů. Protože k mému zaměstnání patří také pozice učitele, cítím povinnost předkládat mým žákům co nejvíce prací těchto umělců. Ze zkušenosti totiž vím, že mnoho studentů má pouze minimální základy v dějinách umění.
Znáte tvorbu českého režiséra Jana Švankmajera?
Ano, viděl jsem mnoho animovaných i hraných filmů od Jana Švankmajera. K mým nejoblíbenějším patří zejména krátký film Zamilované maso. V souvislosti se Švankmajerem bych rád zmínil žánrově podobný počin ruského tvůrce Yuriho Norsteina s názvem Hedgehog in the Fog.
Na začátku letošního července budete hostem Festivalu fantazie. Těšíte se na něj? Měl jste někdy možnost navštívit Českou republiku nebo spolupracovat s českými umělci?
V České republice jsem zatím nikdy nebyl, a když o tom tak přemýšlím, nikdy jsem vlastně nepřekročil Atlantik, nebyl jsem v Evropě a nikdy jsem nenavštívil místo, kde bych měl možnost vidět architekturu starší než 1700 let. V červenci tedy budu mít oči doširoka otevřené s připraveným fotoaparátem po boku.
S Michaelem Brunsfeldem hovořil Oldřich Mánert
Michael Brunsfeld patří do kategorie všestraných umělců. K jeho nejúspěšnějším počinům se řadí designové návrhy nové trilogie Hvězdných válek, sci-fi Minority Report a poslední verze Války světů. Pokud se nevěnuje velkým filmovým zakázkám, usilovně spolupracuje na tvorbě knižních obálek a v posledních letech také předává své mnohaleté zkušenosti studentům na Academy of Art University v San Franciscu.