Natočit celou scénu bez střihu? A co takhle natočit celý horor!
Jan Chalupa
7. 11. 2011
Poměrně nedávno měli filmoví diváci možnost spatřit hororový snímek Tichý dům, který byl natočen na jeden jediný záběr. Podívejte se na výběr dalších filmů, které si s tímhle konceptem také pohrály.
Hned na začátku je nutné zmínit, že, přestože se o některých filmech nebo jednotlivých scénách mluví jako o natočených bez střihu, vždycky tomu tak není.
Filmů, které si s kamerou důmyslně pohrávají směrem k zvyšování napětí, nebo atraktivity filmu, je samozřejmě mnohem více. Připomeňme proto ještě kamerové exhibice Davida Finchera v Klubu rváčů nebo tříminutovou bitku natočenou ve stylu videoher ve filmu Oldboy.
Mnohdy režiséři a jejich kameramani lžou a kamera pak občas nějak náhodu sjede do černého kouta, aby si divák ani nepovšiml, že došlo ke střihu. Nakolik je tohle případ právě hororu Tichý dům, je jistě zásadní otázkou.
Klasikové thrilleru
S nápadem natočit snímek na jeden záběr si pohrával již Alfred Hitchcock ve svém slavném snímku Provaz (1948), ve kterém nechal své herce (mimojiné Jamese Stewarta) hrát dlouhé minuty bez jediného střihu. Pro Hitchcocka to tehdy nebylo žádnou samoúčelnou berličkou, ale velmi efektivním prostředkem pro zvýšení napětí – thrillerová atmosféra tak doslova sálala z každého záběru.
Za moderního pokračovatele Hitchcocka je někdy označován americký režisér Brian De Palma, který si s touhle problematikou vyhrál ve filmu Hadí oči (1998). V úvodní sekvenci se totiž detektiv Rick Santor (Nicolas Cage) promenáduje po sportovní hale před očekávaným boxerským utkáním.
Přečtěte si profil Nicolase Cage
Telefonuje, fandí, sází a to vše na jeden záběr (nebo to alespoň na jeden záběr působí). Ke střihu dojde až ve chvíli, kdy náhle na onom stadionu dojde k atentátu na přítomného ministra obrany. Všímavý divák tak má co dělat, aby se vzpamatoval jak z toho, že došlo k atentátu, tak z toho, že byl obraz několikrát agresivně střižen. Mistrovská práce.
Další zajímavé filmy
Nesmíme rozhodně opomenout sci-fi thriller Potomci lidí z roku 2006. V tomhle snímku nám režisér Alfonso Cuarón přichystal několik explozivních sekvencí, které působí o to autentičtěji, že jsou natočeny právě v jediném záběru. Například závěrečná megalomanská scéna plná střílejících tanků a bortících se budov.
V samotném filmu je několik dalších podobně sugestivních scén – připomeňme alespoň automobilovou honičku nebo úvodní teroristický útok na kavárnu.
Tichý dům
A tím se tak nějak dostáváme k filmu Tichý dům (v originále La Casa Muda), který se v reklamní kampani honosil tím, že je natočený v jednom jediném nepřerušovaném záběru. Film se odehrává v opuštěném domě, ve kterém jedna dívka spolu se svým otcem čelí neznámému nebezpečí.
Nevýhodou snímku (na rozdíl od výše zmíněných) je ale fakt, že to, jakou technikou je natočen, je na něm tak to jediné skutečně zajímavé – zbytek tvoří především nudný příběh a chabé herecké výkony.
Potenciálním divákům tohohle filmu se musí také doporučit neodcházet před koncem závěrečných titulků – dostane se vám ještě jedné krátké scény natočené bez střihu.
Tichý dům (La Casa Muda)
Drama/Horor
Uruguay, 2010Režie: Gustavo Hernández
Hrají: Florencia Colucci, Abel Tripaldi, Gustavo Alonso