Preview hry The Elder Scrolls V: Skyrim. Stane se Bethesda králem RPG?
Martin Mašek
3. 5. 2011
Je tomu už docela dávno, co vyšel zatím poslední díl The Elder Scrolls (TES) s podtitulem Oblivion. Vývojáři z Bethesdy se pak dušovali, že žádný další TES už neplánují. Těžko věřit, a hle, po necelých čtyřech letech se zčista jasna objevil trailer The Elder Scrolls V: Skyrim.
Mnozí fandové RPG her určitě sérii TES znají a mnozí na ní i vyrostli. Není se čemu divit, TES má od svého vzniku za sebou dlouhou cestu plnou přerodů, technologií, úžasně výpravných příběhů a příšer, které by jen tak někdo nevymyslel. Sérii TES se ještě budu věnovat dál, ale teď už jen o Skyrimu.
Skyrim, jak jistě mnoho hráčů ví, je země na severu Tamrielu, obývaná především humanoidní rasou Nordů, rádoby obdobou Vikingů. Jejich zvyky a nátura připomínají nápadně vikingy, stejně tak i jejich písmo se nápadně podobá vikingským runám. A do této drsné, hornaté země plné sněhu, ledu, temných jeskyní a hlubokých údolí je zasazen i další TES. Všechno, co se o příběhu zatím podařilo zjistit a vykoukat z oficiálních trailerů, je jen jedno děsivé slovo: draci.
Draci jsou poslední dobou ozdobou a hlavními aktéry mnoha her. Tak proč ne i Skyrimu? Zavání to trochu stereotypem a neoriginalitou, ale proč ne. Draci a ani podobné plémě se v TES nikdy moc nevyskytovali, kromě snad Oblivionu, kde ale stejně drak sehrál jen malou roli na konci příběhu. Doufejme, že to nebude katastrofa a draci TESu jen prospějí a rozšíří hráčské obzory o epické souboje. Hráč by se měl podle všeho, jak káže herní klišé, stát jediným, kdo draky, kteří se probudili po mnoha staletích opět k životu, může zastavit. Víc o příběhu bohužel není známo.
Co se týká hry samotné, Bethesda se netají, že by bylo dokonce konečně možné mít v rukou kromě osvědčené zbraně a štítu i duální zbraně, dvě kouzla nebo jejich kombinace. Kouzelné by měly být i souboje, jak graficky, tak herně. Místo zavírání pekelných bran jako ve čtyřce jsou v plánu souboje s monstrózními draky, které nejprve bude třeba sestřelit, a pak teprve dorazit na zemi. Systém questů pak bude mít poněkud jiný průběh, než je zvykem. Questy by měly být pevně dané, ale hra sama vygeneruje, kde se bude odehrávat a kdo z NPC bude protagonistou.
Celý svět pak bude stejně interaktivní a bude možné dělat úplně vše. Vloupání, okrádání, sledování, přepadávání nebo jen postávání a posedávání v krčmách a poslouchání konverzací může eventuálně odemknout nějaký ten vedlejší quest. Ale kdo by počítal s tím, že mu všichni řeknou vše, se plete. Podle náklonnosti jednotlivé NPC zatají, nebo dokonce překroutí informace ve svůj prospěch tak, aby oni získali víc. Příkladem za vše by mohl být quest za pokladem, který podle všeho hlídá jen několik strážců, ale nikdo už se nezmíní o tom, že všichni strážci jsou draci.
Dungeonů bude kolem 120 a jen málo z nich bude prázdných. Vlci, trolíci, pavouci a podobná havěť nevydají svoje domovy jen tak bez boje. Jejich AI by doufejme mohla být taky na vyšší úrovni a ne jen jako v Oblivion – vidím, běžím, útočím (umírám), ale měli by reagovat hlavně na chování hráče. Pokud se bude havěť cítit ohrožená, zaútočí, stejně tak může i utéct, zůstat stát nebo jen pozorovat a čekat.
Celé to zní dobře a snad si Bethesda dá záležet a TES V bude pořádná pecka. Zatím to tak vypadá, ale do vydání ještě zbývá hodně času, tak budeme všichni držet palce.