Preview: Starcraft 2. Grafit bude nahrazen diamantem. Má to smysl?
Roman Šeiner
23. 7. 2010
Starcraft 1, legendu herní branže, čeká druhý díl a podle beta verze se mají vaše přítelkyně na co těšit. Zapomeňte na společné chvilky, výlety do přírody a následný sex na louce. 27. července vyjde hra, která vám dost možná změní život na celé prázdniny. Pokud jste z Koreje, změní vám celý život jednou provždy. Podívejme se, proč tomu tak bude.
Píše se rok 1998 a naši zlatí hoši se vrací z Nagana. Vy, kteří jste tehdy ještě tahali kačera, si asi vybavíte jen opilého tatínka a spoustu dalších tatínků na ulici. V Blizzardu si však v témže roce plácli hi-five a vypustili do světa hru, která změnila miliony životů. Některé i zničila.
Starcraft nabídl originální jednotky ve všech směrech a ani dvojka se nevydá jiným směrem. Některé jednotky zůstaly, jiné byly nahrazeny jinými či se jim výrazně změnily schopnosti. Ultralisk dává splash damage pozemním jednotkám a může se i skrýt do země, Ghost dokáže střílet EMP s se sniperkou vyndavat jednou ranou High Templáře. Ti mají nyní staronovou schopnost feedback a tak dále a tak dále. Možností je celá řada a již nyní, kdy je u konce veřejné betatestování, je možné vidět sooustru zápasů na youtube.
Díky tomuto přístupu Blizzardu from fan to fan bylo hru možné maximálně vyladit. Nejlepší hráči světa poslední měsíce zkoušeli nové a nové patche. Tím si můžeme být jistí, že každá strategie bude mít counter-strategii a finální krabice, s kampaní pouze za Terrany, nám pak nabídne hru vyladěnou, přesnou a dokonalou.
Nejdůležitější faktory hry byli/jsou/budou Makro a Mikro. Makro je termín pro našlápnutí ekonomiky, lépe řečeno vaší těžby. Mikro je zase vaše schopnost dobře ovládat armádu tak, aby vám zbytečně neumřely cenné jednotky, a používat jednotlivé klady ku prospěchu věci.
I když byl singleplayer parádní (a těžký), hlavním tahákem hry byl multiplayer. Hráč na začátku začíná se základnou a čtyřmi těžbáky. Jak rozjede začátek, je pouze na něm. Právě v tuto chvíli se rozhoduje o výhře či prohře. Postavit nejdřív spawning pool nebo ještě jednoho těžbáka? Rychlý útok nebo založení expanze? Být či nebýt? Stejně tak tomu bude i ve dvojce, kde se snad ještě více projeví vaše Mikro.
V Japonsku a Koreji se hra stala modlou. Hráči hrají v reálných arenách, velikostně jako O2 Arena v Praze. Sedí u svých monitorů, paří, jejich tým je podporuje a 10 000 fanoušků do toho nadšeně huláká. Hráči jsou za své výkony dokonce placeni a existuje i satelitní kanál pouze o Starcraftu. Hra se dokonce na poslední letní olympiádě dostala do exhibičních sportovních akcí. Smutným poznatkem budiž smrt nejednoho hráče vlivem naprostého vyčerpání z hraní SC.
Jednička je úžasná a ještě dlouho bude. 27. července ale přijde staronový Starcraft a už teď je jasné, že nás čeká v podstatě to samé, jen ve slušivějším kabátu a s příjemnějším ovládáním. Ale to je právě to, na co se těšíme a kvůli čemu posuneme všechno až na konec prázdnin, kdy nám upadnou ruce, oči vytečou z důlků a přítelkyně se odstěhují. Na programu je i výrazně vylepšený Battle.net a spoustu věcí okolo. Jen si občas vzpomeňte, že je léto.