Producent Lost točí seriál Person of Interest. Pilotní díl přinesl zklamání
Jan Chalupa
26. 9. 2011
Nový seriál z produkce televize CBS sliboval velkolepou a atraktivní podívanou. Produkoval ho uznávaný J.J. Abrams (Lost, Alias) a na jeho scénáři se podílel Jonathan Nolan (spolu se svým bratrem vytvářel Memento a Temného rytíře).
Proto byl hype okolo seriálu obrovský. Postupně začaly prosakovat další informace, které utvrzovaly seriálové fanoušky v tom, že se chystá seriálový trhák, srovnatelný s přelomovými hity typu prvních sezón 24 nebo Lost.
Nová vlna a celková změna v koncepci seriálů se datuje někdy od roku 2000, kdy se postupně divákům představovaly seriály s vysokými rozpočty a výraznou vizuální stránkou, které kvalitativně předčily mnohé filmy (např. 24, Lost, Prison Break, Heroes)
Tak například v seriálu se měl objevit v hlavní roli James Caviezel (Ježíš z Umučení Krista nebo záporák z Deja Vu), ve vedlejší roli pak Michael Emerson (Ben ze seriálu Lost). Celá zápletka pak působila zajímavě svým sci-fi námětem jako vystřiženým z Minority Report. První ukázky navíc nevypadaly vůbec špatně. Zdálo se, že je vše na dobré cestě.
Scénář jako základní kámen úrazu
Ústřední postavou celého seriálu je bývalý agent CIA John Reese (James Caviezel), který po smrti své přítelkyně utápí bolest v alkoholu a přežívá na ulici. Právě jeho si vyhlídne jistý pan Finch (Michael Emerson), aby s ním spolupracoval na utajeném projektu, který má za cíl bránit násilným trestným činům ještě před tím, než se skutečně stanou.
Finch totiž kdysi sestrojil přístroj, který monitoruje život lidí, odposlouchá je a vyhodnocuje všechna data tak, aby dokázal určit, jaký zločin může být v nejbližší budoucnosti spáchán. Přístroj je využíván vládou především k předcházení masivních teroristických útoků a všechna data, která se týkají pouhých vražd jednotlivců, automaticky maže.
Finch se ale rozhodne, že tyto vraždy nejsou irelevantní, a na vlastní pěst informace využívá k záchraně životů lidí. Bohužel informace se vždy sestává jen z čísla sociálního zabezpečení člověka, který má mít nějakou spojitost s násilným trestným činem, proto se spojí s Reesem, aby mu pomohl tyto lidi sledovat a zjistit, jakým způsobem jsou se zločinem spojeni.
Zápletka, kterou jsem vám právě popsal, vykrádá náměty desítek jiných (a lepších) filmových produktů (především výše zmíněného Minority Report, ale i Nepřítele státu nebo Oka dravce), což nepůsobí příliš dobře, protože vlastně nepřináší nic nového. Samozřejmě se ale stále bavíme o pilotním dílu, takže se celkový koncept seriálu může s přibývajícími epizodami rozrůst a zlepšit.
Pojetí obsahu
Problémem seriálu je i celková absence jakékoli atmosféry. Působí lehce amatérsky a navíc mu evidentně chyběl nějaký rozumný rozpočet. Tam, kde by pilotní epizoda měla diváky absolutně strhnout a uchvátit (vzpomeňte na piloty Lost nebo FlashForward), tam Person of Interest nasazuje procházení se temnými uličkami a povídání si stále o tom samém (tak, aby i ten nejméně inteligentní divák pochopil, jak celý koncept funguje).
A když dojde přece jenom k akci, je to akce trapná a nudná (pětisekundová maratonová honička ve městě nebo scéna získávání zbraní jsou typickými příklady).
Občas se zablýskne i na lepší časy, takže například velkolepé sestřelení automobilu uprostřed velkoměsta dá vzpomenout na podobnou scénu v Temném rytíři. Později se dočkáme i napínavé sekvence s uneseným Reesem, která skončí naprostou demolicí jiného auta. Tahle scéna zase svým způsobem odkazuje na Počátek, protože v podkresu hraje podobná hudba. Jenže jak tak divák vzpomíná na všechny tyhle filmové trháky, uvědomuje si, jakou průměrnou filmařinu sleduje právě nyní.
Herci jako spása
Seriálu nejvíc pomáhají hlavní herečtí představitelé, kteří sice vesměs nemají moc co hrát, ale charismatu mají naštěstí na rozdávání. James Caviezel se tak má podle scénáře asi tvářit celou dobu zachmuřeně a zničeně (což je ta nejnudnější herecká poloha), ale svým uměním dokáže ze své postavy vytvořit v konečném důsledku zajímavou osobnost, které lze věřit, že dokáže zmlátit šest chlapů najednou, stejně tak, jako že jediný smysl života pro něj je hledat ty špatné a vyřídit si to s nimi.
Michael Emerson pak představuje kapitolu samu pro sebe. Hraje vlastně velmi podobnou postavu jako v Lost – tedy manipulativního tajemného muže, který pravděpodobně věří v nějaké vyšší poslání (o jehož morální hodnotě může být přesvědčen klidně jen o sám) a hraje to na všechny strany tak, aby získal co nejvyšší profit.
Když se Emerson a Caviezel sejdou společně na obrazovce a baví se spolu před panoramatem velkoměsta o smyslu jejich úkolu, je na co se dívat. Obsazení ústředních charakterů se tedy prakticky nadá nic moc vytknout a jsou zásadním plusem celého seriálu.
Závěrečné zúčtování
Pilotní epizoda seriálu Person of Interest ale i přes výše zmíněné klady zůstává především nenaplněným očekáváním. Dostalo se nám průměrné epizody dalšího průměrného seriálu, kterých televizní stanice ročně vyprodukují stovky. Herci hrají adekvátně, ale je třeba ještě přitlačit na pilu a lépe využít nastíněný námět.
Nyní je tedy zásadní, co tvůrci dokážou divákům nabídnout v dalších epizodách. Zda nějakým způsobem pozvednou průměrnou kvalitu pilotu a zda se nějak projeví hvězdné osobnosti v pozadí seriálu.
Zatím k tomu bohužel nemá moc dobře nakročeno.
Person of Interest
Drama
USA, 2011Režie: David Semel
Hrají: James Caviezel, Taraji P. Henson, Michael Emerson, Kevin Chapman, Susan Misner, Jermaine Crawford, James Hanlon, Gina Hernandez, Natalie ZeaHodnocení pilotního dílu: 3***