Pokud má herní vydavatel pod svým patronátem nějaký velmi úspěšný titul, je zvykem, že se snaží produkovat pokračování dokud to jen vydělává. V současnosti už mají publisheři novou strategii: vydat podruhé úplně stejnou hru.
Francouzský herní designér a vizionář Michel Ancel je jedním z těch, kteří zůstanou zlatým písmem zapsáni v kronikách historie herního průmyslu. Když pomineme to, že prakticky vše, na co sáhl, dopadlo báječně, ať už třeba geniální Beyond good and evil nebo filmová hra King Kong, podařilo se mu stvořit i jednu naprosto nesmrtelnou legendu. Uběhlo už neuvěřitelných 16 let od doby, kdy jsme se poprvé mohli setkat s Raymanem.
Raymanmánie
Původní 2D plošinovka v hlavní roli s tímto zvláštním chlapíkem sklidila takový úspěch, že se brzy dostavilo pokračování. Rayman 2 byl už plně 3D a podařilo se mu tuto transformaci zvládnout se vší grácií. Druhý díl se stal možná nejpovedenějším titulem z celé série a jednou z klasik žánru trojrozměrných plošinovek. Žádnému z dalších pokračování a spin-offů se nepodařilo překonat laťku, kterou nastavil druhý Rayman.
Přečtěte si také recenzi další 3DS plošinovky Rabbids 3D!
Vydávání nejrůznějších remaků a HD verzí starších hitů je poslední dobou celkem populární a nelze se tedy příliš divit tomu, že se Ubisoft rozhodl sáhnout právě po tomto vynikajícím kousku, obléknout mu nový kabát a vydělat na něm ještě nějaké snadné peníze. Tím zmiňovaným kabátem je v tomto případě hlavně třetí rozměr na novém handheldu Nintendo 3DS.
Toho, kdo už měl tu čest s Raymanem 2 tu nic nového prakticky nečeká. Rayman znovu musí zachránit svůj pitoreskní svět před tyranskými piráty v létajících korábech. K tomu, aby to dokázal, je zapotřebí sesbírat čtyři kouzelné masky, které dokáží probudit starodávného spícího boha Polokuse. Masky se samozřejmě neválí jen tak na zelené louce a Rayman se musí pustit do náročné cesty za jejich nalezením.
Pořád stejně dobré
Ta spočívá v projití vcelku slušného počtu úrovní, které jsou dostatečně různorodé a hra tak ani při delším hraní neupadá do stereotypu. Klasická 3D plošinovková hratelnost okořeněná o několik akčních miniher má kupodivu co nabídnout i dnes, téměř dvanáct let poté, co byla hra původně vytvořena. Herní prvky jsou citlivě namíchány do osvěžujícího herního koktejlu a pohádkový svět Raymana dokáže hráče stále okouzlit.
To především svou stylizací a výtvarnou nápaditostí než technickým zpracováním. Hra totiž vypadá prakticky stejně jako před těmi dvanácti lety, pouze s trochu vylepšenými texturami. Modely prakticky všeho jsou tu hranaté a nedetailní. Ovládání je celkem příjemné a intuitivní až na pohyb kamerou. Když se potřebujete rozhlédnout, je nutné přepnout se do first person pohledu a až poté lze kamerou pohybovat. Není to příjemné, ale s jedinou analogovou páčkou toho tvůrci moc vymyslet nemohli.
Hru samozřejmě dnes nelze přímo porovnávat se současnými plošinovkami, jakými jsou LittleBigPlanet nebo Super Mario Galaxy. Ty jsou už o něco dále a to jak v herních mechanismech či technickém zpracování. Na poli handheldů ovšem tak silná konkurence není a Rayman 3D se svou příjemně oldschool hratelností by zde nemusel zapadnout.
Žánr: Plošinovka
Vývojář: Ubisoft
Distributor: Conquest
Multiplayer: Ne
Platforma: Nintendo 3DS
Česká lokalizace: Ne
Doporučená cena: 1 299 Kč
Hodnocení: **** 75 %
- Klady: stejně dobré jako před lety, svěží mnohotvárná hratelnost, kouzelný svět
- Zápory: grafika, ovládání kamery