RECENZE: Batman: Arkham City je nejlepší komiksovou hrou všech dob
Marek Jedinák
23. 10. 2011
Batman: Arkham City kombinuje všechny osvědčené herní koncepty, přidává k nim skvělou grafiku a navrch tenhle pel mel cejchuje logem znázorňujícím netopýra na žlutém poli. A ono to všecko zatraceně dobře funguje.
Batman: Arkham City je akční adventurou z pohledu třetí osoby pojetím dosti připomínající sérii Assassins Creed. Odehrává se v rozsáhlém městě plném celé řady questů a padouchů ke zmlácení. Silný příběh nefunguje polopatě, a i přes množství ostatních úkolů a výzev nehraje jen druhé housle, ale zastává roli hlavního prostředku motivujícího k dokončení hry.
Zaplivané ghetto
Příběh využívá podobnou ústřední zápletku jako předchozí díl, Arkham Asylum. Batman se kvůli tríčkům svých nepřátel dostane do Arkham City, Ghetta vytvořeného pro kriminální živly, narušence a politické vězně nevyhovující zkorumpovanému kartelu lokálních politiků.
Atmosféra hry se blíží spíše Nolanovu Temnému rytíři než potrhlému Burtonovi. Zachovává si však svůj komiksový charakter. Postav je v univerzu celá řada, a znalci pouze nejnovějšího filmu o netopýřím hrdinovi se v něm mohou lehce ztratit. Klíčových osobností je ve hře pár desítek, povrchní rádoby znalci je nejspíše znát nebudou.
VIDEO: Fanynka Gears of War 3 vyřezala logo hry. Motorovkou!
Na druhou stranu je však děj vyprávěn s tak mistrným umem, že i nováčky zavalí blaho od začátku až do konce a s chápáním sociální struktury nebudou mít problém.
Jedním z dominantních rysů jsou skvěle nadabované a napsané postavy. Příběh má rychlý spád a spoustu dějových zvratů. Je to minimum špatně využívaných klišé a hráč může být celou řadou příběhových peripetií skutečně překvapen. Není zde jeden jasně předdefinovaný nepřítel jako třeba v RAGE nebo ve starším Batmanovi Joker, kterého perfektně namluvil Mark Hamill, jenž ztvárnil Luka Skywalkera v Hvězdných válkách. Všichni záporáci hrají především za sebe, což poskytlo scénáristům spoustu prostoru pro inovativní nápady.
Samotná expozice hry je naprosto skvělá, nepamatuji si žádnou, která by se jí alespoň trochu rovnala. Nenásilným způsobem obsahuje tutorial a hráč se během chvilky seznámí s ovládáním.
Batman sám o sobě je skutečně impozantním komiksovým hrdinou tak trochu se vymykajícím zaběhnutým stereotypům. Nemá totiž žádné superschopnosti, jde jen o týpka vybaveného technologicky sofistikovanými předměty. Své nepřátele nezabíjí, ale svěřuje je do rukou zákona.
Zdůraznění sexuality
Ve hře se objevuje také nymfomanka v latexu Catwoman, za kterou si však zahrají pouze první majitelé hry. Kód ke stažení DLC se nachází v originálním balení a lze jej použít pouze jednou. Odměnou za poctivý nákup je možnost hrát dvoukolejný příběh. V určitých okamžicích si hráč zahraje právě za kočičí ženu, a vidí tak celou storku i z jiného úhlu pohledu.
Ovládání a hlavně hratelnost je jednou ze základních deviz hry. I přes požehnané množství možných úkonů je vše velice přehledné, intuitivní a praktické. Jednou z mála výtek je práce kamery.
Pokud se postava Batmana zrovna pohybuje pouze pomalejší chůzí, zabírá jeho figura příliš velký prostor obrazovky, což působí nepřehledně. Nejde však o nijak strašný neduh hry, neboť většina hráčů stejně pravidelně využívá běh nebo sprint.
GameShow: Zahrajte si Uncharted 3 ještě před vydáním. Na FanCity v Praze!
Nové pohyby a bojová komba, případně gadgety, stylové high tech vychytávky přibývají v závislosti na hráčově schopnosti sbírání zkušenostních bodů. Nelze zasahovat do fyzických atributů hlavní postavy, ale postupem času ji lze odemknout. Není to žádné RPG, ale obdobný prvek mimo jiné chybí třeba jinak podobným Gears of War 3.
Batman si tak nevyčerpá všechna překvápka hned na začátku kampaně.
Hlavní hrdina dokáže využít také schopnosti detailně analyzovat své okolí. Po přepnutí do speciálního módu se mu zvýrazní interaktivní věci a na základě vystřelené nábojnice a střelné rány na těle oběti dokáže skrze výpočet balistické dráhy kulky zjistit, odkud vystřelil vrah, a nalézt jeho útočiště.
Hráč je nositelem děje
Hráči to dává pocit, že mu není příběh servírován jako ve filmu, ale skutečně se sám musí přičinit k tomu, aby děj posunul dál. Tímto pojetím a svojí hustou atmosférou využívá podobných prostředků jako Deus Ex.
Čtěte také: Otec se synem si postavili na dvorku repliku Hvězdné brány
Město není bůhvíjak veliké, za to v něm nejsou žádná slabší místa. Všechny budovy jsou propracovány do těch nejmenších detailů a kulisa města jako by skutečně žila svým vlastním životem. Hráč má na výběr mezi bezprostředním plněním hlavních questů, nebo se může jen tak poflakovat a kolektovat expy zabíjením pouličních floutků, případně plněním výzev v podobě prolétávání augmentovaných kruhů a tak podobně.
Ačkoli se může zdát, že záměr byl vytvořit mainstreamovou hru pro masy, není to tak jednoznačné. Hra je skvěle vyvážená a v některých bodech i poměrně náročná. Nejedná se o Call of Duty, které hráč profrčí za pár hodinek ani neví jak, ale jde o precizně vyváženou hru, která nedokáže uspokojit výhradně typický průměr, ale každý si v ní najde něco.
[youtube_660]-V1ZF5cNYCs[/youtube_660]Verdikt
Batman: AC není revolucí žánru nebo videoher. Jeho autoři však perfektně skloubili všechny klíčové prvky a vytvořili pomyslný dokonale fungující stroj skládající se z desítek kvalitních, perfektně zpracovaných koleček. Hratelnost v kombinaci s velmi dobrou grafikou a téměř konstantně drženým počtem snímků za sekundu, díky čemuž se hra neseká, a silně nadprůměrným příběhem by se měly stát inspirací pro ostatní vývojářská studia.
Místo přidávání nekonečného množství pitomých novinek někoho napadlo vzít to nejlepší a poskládat to dohromady. A Batman je důkazem, že to schopní lidé opravdu dokážou. Jednoznačný je fakt, že jde o nejlepší využití komiksové licence ve formě videohry.
Hodnocení: 95 %
- Klady: Hratelnost, příběh, licence, scénář
- Zápory: Téměř žádné nemá