RECENZE: Bitevní loď. Rihanna střílí z kulometu, film si střílí z Baye

Pavlína Nouzová

Pavlína Nouzová

19. 4. 2012

Taky vám někdy ty akční blockbustery, které se berou hrozně vážně, lezou krkem? Na pomoc ale přispěchala Bitevní loď, film, který vznikl podle jedné deskové hry… Lodě.

Už když se v médiích začalo objevovat, že nějaký blázen natáčí film podle hry Lodě, nejeden čtenář se chytal za hlavu. Co všechno nedokážou v Hollywoodu vymyslet? Dobře, filmy podle akčních figurek G. I. Joe, filmy podle robotích hraček Transformerů… Ale Lodě? To bude pokračování Geriho hry, tentokrát ale bez šachů a s hláškami jako Zásah, potopena?

Režisér Peter Berg už několikrát dokázal, že má cit jak pro humor a parodii, tak ale i napětí a akci. Davovému divákovi se zapsal do paměti komedií Vítejte v džungli. Následně přešel do ryze akčního žánru v Království, odehrávajícím se na Středním východě. Parodii si užil v superhrdinském kousku Hancock. Málokdo ale ví, že původně diváci znali jeho tvář spíše ze seriálu Nemocnice Chicago Hope.

Už z takové volby tématu vyplývá, že režisér musí být absolutní magor, nebo si naopak uvědomuje, co točí. Peter Berg je naštěstí druhý případ. Ve výsledku nechal z Lodí jen pár narážek v průběhu filmu a natočil spíše další z mimozemských útoků na matičku Zemi. Kdyby to točil někdo jiný, dost pravděpodobně bychom sledovali vlny patosu a odporného kýče, Berg ale přináší svěží a ulítlý blockbuster.

Hmm… A4. Myslím, že tam mají minolovku. Zdroj: distributor filmu

Bitevní loď si totiž uvědomuje samu sebe. Ví, že není komorní drama, a tuší, že diváci už opravdu nechtějí vidět další záběry na americkou vlajku… Tedy pokud by je někdo myslel vážně. Podobných prvků à la Michael Bay totiž uvidíte stovky. Mariňák loučící se se svou láskou, vlající vlajky, zášť mezi hlavním hrdinou (typickým Amíkem) a japonským kapitánem a v neposlední řadě hrdinské monology.

Očima Oldřicha Mánerta: Takhle to dopadá, když chytrý režisér točí vyprázdněnou ptákovinu a nebojí se shodit sám sebe. Všechny postavy do posledního beznohého válečného veterána jsou karikatury už na sto honů, scénář přetéká klišé všeho druhu a to vše je zalito až nesnesitelným množstvím megalomanské akce.

Podobné ingredience v prakticky stejně dávkovaném množství poslaly ke dnu sérii Transformers, Berg naštěstí přimíchal slušnou dávku humoru a nebál se vyslat ani jeden virtuální záhlavec tolik oslavovanému Michaelu Bayovi. Důchodci, kteří zpomaleně přicházejí směrem ke kameře, prostě nic jiného být nemohou. Poctivá zábava, jaká tu nebyla od robotího hitu Ocelová pěst.

Hodnocení: 4****

Jenže tentokrát na jeden takový monolog zareaguje druhá postava: „Kdo proboha takhle mluví?“ A diváci se nemůžou neusmát, zvlášť když si vybaví všechny možné Dny nezávislosti, Armageddony nebo Pearl Harbory. Vrcholem je pak scéna ke konci, kdy se na plátně objeví noví, postarší hrdinové – a pochodují směrem ke kameře ve zpomaleném záběru.

Berg se zachoval velice chytře. Mohl natočit další drahý epický blockbuster, kterých se v poslední době rodí čím dál víc. Stojí stovky milionů dolarů, ale vydělají polovinu. Jako příklad může sloužit nedávný John Carter, ve kterém se objevil i hlavní hrdina Bitevní lodi Taylor Kitsch. Loď ovšem vsadila na nadhled a humor.

Klasický outsider, který zachrání celý svět

Další režisérovou výhodou je, že umí pracovat s herci. Na zmíněném Kitschovi se to dá i porovnat. Nejde o žádného veleherce, má průměrnou vizáž, připomínající Joshe Duhamela (Transformers), a hraje navíc postavu Shii LaBeoufa (opět Transformers) a mnohých dalších před ním. Přesto když má působit komicky, jde mu to. Když má najít odvahu bojovat s mimozemšťany, kteří s jeho lodí chtějí hrát podivnou hru, najde ji, a dokonce se tváří i jako opravdový kladný hrdina se srdcem na pravém místě.

Podobně zpěvačka Rihanna, jejímuž obsazení se všichni ještě před premiérou smáli, ukazuje, že není až tak marná ani v roli herečky. Sice jí ujíždí intonace a na vojačku je příliš hubená, dokáže se ale aspoň tvářit jako člověk na svém místě (s kulometem v rukách).

Když na vás řve Liam Neeson, i ten nejdrsnější frajer by se rozplakal.

Jediným závažnějším problémem Bitevní lodi je pak příliš dlouhá stopáž a úbytek humoru. Podobně jako v Hancockovi, kterého také točil Berg – nejdříve je divák nadšen. Akce se pomalu spustí a doprovází ji skvělé vtípky. Akční scény vygradují, šikovně se střídají s klidnějšími pasážemi, ale humor náhle zmizí. Sice divák pořád ví, že sleduje lehkou parodii, jenže nic ho při tom neudržuje.

Hancockovi tak bohužel skončil celý film – mírným rozladěním. Bitevní loď ale ve své poslední půlhodince zase dostane grády, a divák tak může odcházet z kina spokojen. Co na tom, že uprostřed málem usnul. Liam Neeson opět trousí místo suchých hlášek suché pohledy, potitulková sekvence uklidní, že bude i pokračování, a navíc se splnil účel filmu. Dostanete neuvěřitelnou chuť zahrát si Lodě.

Bitevní loď (Battleship)

Akční / Sci-Fi / Thriller
USA, 2012, 131 minut