Fantasy filmy

RECENZE: Cesta na tajuplný ostrov 2. The Rock odpinkne bradavkou i bobuli

Pavlína Nouzová

Pavlína Nouzová

16. 2. 2012

Představte si obřího The Rocka, jehož pěst je velká asi jako vaše hlava, jak hraje na ukulele. Maličký nástroj se mu úplně ztrácí v rukách. Když pak dojde na odpinkávání jeřabin pomocí jeho mocných prsou, je to jasné – tenhle film nemůže být úplný odpad.

Dwayne Johnson neboli The Rock je ovšem to jediné, co drží celý film nad vodou. Jinak jde o prvotřídní vymejvárnu mozků pro děti, jejichž rodiče si mylně mysleli, že by mohlo jít o adaptaci známé knihy Julese Verna.

Dwayne Johnson byl nejprve známý wrestler. Odtud si také odnesl přezdívku The Rock, která se zabydlela i ve filmovém průmyslu. Za sebou má většinou role drsňáků, kteří mají jasně bílý úsměv a citlivou duši, což z něj činí jednoho z nejvtipnějších herců vůbec. Vidět jste ho mohli jako Krále Škorpiona, Kráčející skálu nebo třeba Vílu Zuběnku (ano, divné). Naposledy se objevil v pátém Rychle a zběsile.

Cestě na tajuplný ostrov 2 předcházel logicky první díl, který se nelogicky jmenoval Cesta do středu země. Stavěl na podobném konceptu. Vzal se základ z knih Julese Verna (což jsou vlastně jen chlapec a dobrodružství v hlavní roli) a přetvořil se do infantilního filmu pro děti, který postrádal inteligenci a inovace své předlohy.

Velká filmová chyba: The Rock před nikým neprchá Zdroj: distributor filmu

Mnozí z nás určitě nějakého toho Julese Verna aspoň drželi v rukách. Jeho knihy jsou poměrně dlouhé a velké a rozhodně se nečtou snadno. Pořád nejde o Vojnu a mír, stejně tak to ale není čtení pro ty, co si kdy koupili maximálně komiksy s kačerem Donaldem. Film se z předlohy ale snaží udělat úplný opak. Ubyly dobrodružné zápletky, které chtěli prožívat naši otcové, když jim bylo třináct, ani se nesetkáte s originálními inovacemi či sci-fi prvky, které by působily skutečně a ne lacině.

Od Zaca Efrona přes hambaté fotky až po Verna

Stačí se zamyslet nad ústřední dějovou linkou, která do logiky Vernova světa vůbec nezapadá. Dospívající Sean spolu se svým nevlastním otcem (The Rock) letí na tajuplný ostrov, odkud zachytili kódovaný vzkaz, pravděpodobně od chlapcova dědečka (Michael Caine). Pomáhá jim k tomu pilot vratkého letadla spolu se svou zmalovanou dcerou s tváří Vanessy Hudgens.

Jistě, v knize by to byl další kluk, se kterým by Sean prožíval mnohá dobrodružství a pátral by po dědečkovi. Místo toho se dočkáme uslintaných pohledů na její ňadra dmoucí a nejistého prvního polibku v tajemné džungli. Tohle je teď holt in.

[youtube_660]Xs8DyeeCfs4[/youtube_660]

Musím ale uznat, že o nějakou hlubší myšlenku nebo reálné zpracování Verna tvůrcům pravděpodobně ani nešlo. Jde tak v podstatě o dobře odvedenou práci, jejíž cíl je zprznění tvorby zakladatele vědeckofantastické literatury. Takové zprznění je pak následně snadno přeměněno ve výdělek, neboť film láká na 3D, přerostlé ještěrky a The Rocka. Tvůrci určitě nechtěli lákat do film sci-fi fanatiky, ale spíše rodiny s dětmi, které (jak už dávno víme) leccos odpustí.

Očima Oldřicha Mánerta: Jednička vše začala a… dvojka s tím nemá nic společného. Na základech položených Julesem Vernem rozehrávají peněz lační producenti šílenou taškařici pro nejmenší s Dwaynem Johnsonem a Michaelem Cainem jako bonusy pro dospělé publikum.

Výchovný faktor z 3D smrští stříká na všechny strany, stejně tak vám budou do obličeje vmetány nejrůznější tekutiny přerostlých hmyzů a všemožné havěti. Je to hloupé až na půdu, ve své naivní roztomilosti a plynovém pedálu na podlaze se ale jedná o snesitelný průměr. Navíc z kina odejdete s několika radami do života. Jako třeba, co je pumpa lásky a tak.

Hodnocení: 3***

Jediná další cílová skupina, která by mohla do kin přijít, jsou pak fanoušci The Rocka. On je totiž bójkou v moři nudy a nelogičností. Svými prsními svaly odstřeluje bobule a říká tomu pumpa lásky. Usmívá se jako někdo, kdo vyloženě přebral, a hraje na drobounké ukulele. Nejde se nesmát, když se slovně pošťuchuje s Michaelem Cainem a vy víte, že kdyby chtěl, odcvrnknul by ho svým malíčkem.

I The Rocka překvapilo, že existuje něco většího než on

Je pak velká škoda, že snímek jde do českých kin dabovaný. Je to logické, jde především o fantasy film pro děti. Jeho průpovídky by ale měly ještě větší úspěch – jeho medový hlas absolutně nekoresponduje s výškou, váhou a původním povoláním wrestlera.

The Rock musel Cestě na tajuplný ostrov věřit, jinak by v ní nenahradil v původním díle šaškujícího Brendana Frasera (jindy šaškující mumiobijec). Zároveň byl ale i výkonným producentem. Je tak otázka, jestli vydrží do třetího dílu, který závěr filmu nadšeně slibuje. Určitě nechceme, aby si takovýmihle kousky kazil kariéru. Jenže bez něj a pumpy lásky by třetí díl byl vážně utrpením.

Cesta na tajuplný ostrov 2 (Journey 2: The Mysterious Island)

Akční / Dobrodružný / Rodinný / Fantasy
USA, 2012, 94 min