RECENZE: Dead Island je nejkrvavějším titulem roku a zombie hrou desetiletí
Tadeáš Kubů
13. 9. 2011
Ve světe vyvolal Dead Island obrovská očekávání. I přes velkou konkurenci se nyní tlačí na místo jedné z nejlepších zombie her. Čím se jí to daří? Čtěte naši recenzi.
Téma zombie apokalypsy je tolikrát oprané, že bychom první námět snad ani nenašli, přesto je Dead Island od polského studia Techland pecka srovnatelná rozhodně třeba s takovými giganty, jakými jsou Dead Rising i Left 4 Dead.
Na tropickém ostrově nečekejte dovolenou
Krev je všude, lidé kolem strachy ječí a vy se snažíte povraždit, co je v dosahu. Takto si asi můžete představit dovolenou na fiktivním tropickém ostrově Banoi, ležícím kousek od Nové Guinei. Zdá se to jako herní kýč, ale Dead Islandu se překvapivě daří držet věci na relativně uvěřitelné úrovni, takže hra opravdu budí dojem skutečnosti.
Co takhle zavzpomínat? Známe datum vydání pokračování skvělé střílečky Max Payne!
Do rukou se vám dostane jeden ze čtyř zkrachovalců, kteří se snaží na tomto ostrově znovu nastartovat svou kariéru a zrovna moc se jim to nedaří. Každý hrdina z této fantastické čtyřky má svůj vlastní srdceryvný příběh. Ať už budete chtít slyšet o osudu iritovaného rapera s jediným úspěšným hitem, policistky, která vzala spravedlnost do svých rukou a teď za to nese následky, nebo ostatních dvou postav, s jejichž příběhy se dá velice dobře sžít, což hře velice pomáhá.
Místo příběhu tu máme krev a krev a krev
Bohužel osudem jednotlivých postav před začátkem hry je příběhová linie ve hře odsunuta na vedlejší kolej. Dostanete sice informaci, že můžete vraždit zombie díky tomu, že jste vůči čemukoli, co nákazu způsobilo, imunní, ale to je tak vše.
Paradoxně to hře příliš neškodí. V tomto tropickém ráji najdete totiž tolik možností, jak se vyblbnout, že příběhové questy budete jednoduše brát stejně důležitě jako ty vedlejší. Uvěřitelnosti světa pak pomáhají i vedlejší postavy, které budou chtít obyčejné věci, jako dodělat nápis HELP sestavený ze zavazadel nebo přinést vodu z baru na pláži vyděšené ženě v jednom z bungalovů.
A pak je tu zmiňovaná krev. Každá z potvor, kterou zabijete, jí v sobě má opravdu dost, takže se budete cachtat po kotníky v červeném písečku, a na slunci to vypadá velice dobře.
Arsenál je vskutku široký
A opět ta realističnost. Ve většině zombie her, ať už je to zmiňovaný odlehčený Dead Rising nebo masakrální Left 4 Dead, máte k dispozici arsenal větší než Batman na svém opasku, v Dead Islandu ale budete rubat s čímkoli, co najdete. Ať to bude pádlo nebo třeba vodovodní trubka, vše poslouží jako vhodný nástroj na přeražení ruky nebo oddělení nemrtvé hlavy od těla. To vše je dopracované tak daleko, že zlomenou rukou po vás zombie nebude šmátrat, ale pouze se bude snažit o jakési hození neovladatelné ruky.
Když už dojdou zbraně z okolí, dostanete přístup k pracovnímu stolu, na kterém si budete moci své hračky opravit, a dokonce i vylepšit. Z baseballové pálky tak vytvoříte například vražednou pochodeň nebo z mačety omračující vražedný nástroj pomocí drátů a pár baterií. Střelných zbraní je ovšem pomálu. A není divu, kolik byste jich čekali v tropickém ráji?
Kvůli grafice a ovládání budete jásat i brečet
Bohužel Dead Island běží na starším enginu stejně jako jiná hra ze studia Techland, a to Call of Juarez: The Cartel. Neočekávejte tudíž vizuální hody. Ale podobně jako například u další řežby Resistance 3 má i Dead Island světlé momenty.
V Rusku se důchodci nenudí. Místní senior sestrojil v garáži fungující létající auto!
Pláže a bary na nich, stejně jako bungalovy schované mezi palmami, to vše bude v odpoledním slunci pastva pro oči. Naopak veškerá vozidla a jízdní modely si také hrají na něco, co jednoduše nejsou. Auta jsou jak krabice, řízení je hrozně tuhé a nereálné. Pohyb postav je taky něco, na co si budete muset zvyknout, není to ale nic, co by bránilo zážitku ze hry. K tomu dostává každá z postav svoji porci výdrže, takže z boje budete utíkat častěji, než byste čekali.
Bohužel všechno kazí velká spousta bugů. Ať už se jedná o pohyb protivníků nebo třeba o grafické chyby, kdy krev na skle auta zůstane i po tom, co sklo vyrazíte.
A hrabeme dolárky a zkušenosti, ať můžeme růst
Aby nebyl Dead Island obyčejná rubačka bez špetky originality, nabízejí vývojáři hráčům vývoj postavy. K dispozici dostanete na každé úrovni, které dosáhnete, jeden bod. Tím budete moci vylepšit schopnost pro boj na blízko, na dálku, rozvinout v sobě schopnost na pár vteřin zešílet a stát se tak mnohem nebezpečnějším, nebo podpořit svoje spoluhráče v CO-OP režimu. Ten je zde veden klasickým způsobem možné hry až čtyř hráčů společně.
Jako většina her s volným světem je i tahle ideální pro lootování. Po celém ostrově se válí spousty kufrů a v každém z nich čeká na vyzvednutí nějaký ten dolárek nebo předmět, který pak budete moci využít na pracovním stole a nebo ho využít pro koupi nějaké té lepší zbraně.
Sečteno a podtrženo, je to pecka
I přesto, že jsme zde vyjmenovali mnoho chyb, fádní příběh, slabou grafiku nebo bugy, které vývojáři neodstranili, stále je Dead Island opravdu hra, která předčila očekávání a patří do každé sbírky. Pro milovníky zombie her je tato řežba pak více než nutností. Všechny chyby jsou totiž vynahrazeny návykovou hratelností a skvělým modelem zranění protivníků, možností vylepšovat zbraně pomocí věcí, co najdete v okolí, a mnoha dalšími maličkostmi. Otevřený svět, i přes své mouchy v neviditelných zdech schovávajících se v keřích, je taky příjemná změna oproti koridorovým masakrům.
Hodnocení: 85 %
- Klady: otevřený svět, atmosféra, námět
- Zápory: slabší příběh, místy nuda, bugy