Emmanuel Guibert v sobě má trochu Davida Bowieho. Dal by se totiž označit za chameleóna komiksu. Brousí si to do různých odnoží a různých typů komiksu a náležitě s tím mění i svůj styl. Nyní vycházejí Zprávy od Alaina, ale nečekejte Alana z Alanovy války, nejblíže má nový komiks k Guibertovu majstrštyku Fotograf.
Alain Keler jezdí ve staré škodovce po Evropě fotografovat Romy v těch nejnuznějších podmínkách. A příběhy, se kterými se za poslední více než desítku let setkal, vypráví prostřednictvím Čechům oblíbeného Emmanuela Guiberta. Koukněte se na komiks, který by nám měl v naší republice být nepříjemně povědomý (také se do Chánova a dále podíváme).
Emmanuel Guibert
Francouzský komiksový tvůrce není Čechům vůbec vzdálený. Roku 2010 Guibert Prahu navštívil v rámci KomiksFEST!u. V češtině mu vyšla třídílná Alanova válka (též se nějaké části odehrávají v Čechách) a předkračování Alanovo dětství, dokumentární Fotograf a Zprávy od Alaina a spolu s Joannem Sfarem vytvořená Profesorova dcera.
Námětově i zpracováním se z Guibertových prací novinka nejvíce podobá Fotografovi, mnohými považovanými za jeho nejlepší dílo, jehož hlavní hrdina se zde také mihne. Zpracovává vyprávění závažného tématu v podstatě dokumentárním způsobem. Ve vizuálu se mísí Guibertova úsporně barevná kresba (ve stylu Fotografa) s fotografiemi (ano, víte, v jakém stylu).
Zprávy od Alaina přinášejí nejednou nepěkná svědectví Romů z ČR, Srbska, Francie, Slovenska, Itálie a Kosova. Zaměřují se však především na příběhy z táborů, příbytků sbitých z harampádí, rozpadajících se chatrčí.
Jistě by komiks měl sloužit jakožto osvěta těm, kteří jsou vůči romskému etniku vysazení a nemají ho zrovna v lásce. Bohužel se ale o této funkci dá silně pochybovat. Komiks by si ale rozhodně měl pořídit každý, koho romská tematika alespoň trochu zajímá a možná s ním čtení pohne.
Slovíčko možná bylo do věty umístěno schválně. Protože komiks nevyvolává zas tak silné emoce. Nejspíše se snaží držet si dokumentaristický odstup (což se už kvůli absenci pohledu na pochybení, které se například Joe Sacco snaží zachytit, nedaří) a tak nejdeme úplně do hloubky. Čtenář se do vyprávění nenoří nějak hluboce nebo i emočně. Mnohem víc komiks působí právě jako vyprávění.
Co se týče vizuálu, oku lahodí. Guibert prostřihává svou povídací (rozuměj krotce sloužící k vedení příběhu) linku Alainovými fotografiemi. Ano, na to si čtenáři zvykli už u Fotografa, ale Guibertovi stále nechybí nápaditost. A něčím takovým uzemní čtenáře hned ze začátku knihy, když vloží fotografii do zrcadla, přičemž Alaina před zrcadlem nakreslí.
Ne nadarmo si nejeden Čech Guiberta oblíbil, stále nás dovede mile překvapit a kompletace jeho díla v češtině je zasloužený prásk do českého komiksového trhu.
Čechy krásné, Čechy cizí
Co se týče samotných fotografií, sem tam jde o momentky, které fungují jen právě díky umístění do komiksu, ale občas se Alain předvede opravdu uchvacujícím snímkem. Koho nezvábí tahle recenze, ať v knihkupectví odhrne záložky po boku knihy a nakoukne na zadní stranu obálky. Ztratí dech.
Jedná se o velice zajímavý zářez na Guibertově opasku/na českém komiksovém trhu. Byť je smutné, že se o Chánov, Litvínov a malou Natálku zajímají někteří cizinci mnohem více než spousta tuzemských, jde o komiks, který by (především!) českým čtenářům svým obsahem rozhodně neměl uniknout.
Ačkoli Fotografovi nešlape ani na paty…
Název originálu: Des nouvelles d‘Allain
Český název: Zprávy od Alaina
Autoři: Alain Keler, Emmanuel Guibert, Frédéric Lemercier
Překlad: Alena Jurion
Počet stran: 96
Vazba: Brožovaná
Vydal: Meander, Praha 2014
Doporučená cena: 330 Kč