RECENZE: Kniha Dr. Proktor aneb Jo Nesbø píše pro děti. Máte k tomu co říci?

Lenka Lokvencová

Lenka Lokvencová

24. 5. 2012

Jo Nesbø patří v současné době mezi nejvýznamnější autory detektivních románů. Jeho Harry Hole se může řadit vedle Hercula Poirota, Sherlocka Holmese a další slavné detektivy. Tentokrát se však norský spisovatel rozhodl věnovat dětem. Připravte se, přichází doktor Proktor.

Schází jen pár dní do norského státního svátku 17. května, když malá Líza potká nového souseda, chlapce jménem Bulík. Je malý, hodně svérázný a nepředstavuje se jinak než svým sebejistým: Jmenuji se Bulík, máte k tomu co říci? Toto setkání však není to nejpozoruhodnější. V Dělové ulici bydlí i doktor Proktor, podivínský profesor s vizáží vychrtlého Santa Clause. A co může takový bláznivý vynálezce nabídnout jiného než bláznivé vynálezy.

Jo Nesbø

Narodil se roku 1960 v Oslu. Vystudoval ekonomiku, roky se živil jako novinář a finanční makléř. Jeho literární kariéru odstartoval v roce 1997 román Netopýří muž. Jednalo se o první detektivku s osobitým Harrym Holem. Kniha autorovi vynesla cenu Rivertonprisen za nejlepší literární počiny s kriminální tematikou. Následovala díla s názvy Švábi, Červenka nese smrt, Nemesis, Pentagram nebo Spasitel. Kromě detektivek píše Jo Nesbø i humorné knihy pro děti, jejichž hlavní postavou je doktor Proktor. Zatím vyšly tři díly – Prdicí prášek doktora Proktora, Doktor Proktor a vana času a Doktor Proktor a zánik světa, možná.

Jeho poslední výtvor, Prdicí prášek, je z počátku jen humorným výstřelkem pro všechny děti. Velmi brzy se ukáže i zcela jiný a ještě bláznivější potenciál. Prdonautí prášek doktora Proktora! Jediná cesta jak dostat astronauty do vesmíru bez zbytečných nákladů na palivo i raketu. Zkrátka si jen pořídit kalhoty bez sedací části, nasadit helmu, spolknout trochu prášku a …

Tohle už není jen tak ledajaký vynález, po tomhle prášku pase nejen americká NASA, ale také zlotřilá rodinka Tránů, které nejde o nic jiného než o uloupení a prodání. A zbohatnutí, jak to u zlotřilých protivníků bývá. To si ale Bublík ani Líza nenechají líbit.

OBR: Doktor Proktor a prdící prášek

Pohádka pro dospělé

Autor knihy vytvořil hravé vyprávění s několika dějovými liniemi a postavami, které jsou všechny do jednoho originály. Od potřeštěného doktora přes malého Bulíka až po zlověstného pana Trána, který je už od pohledu padouchem k pohledání. Postavy se dělí na černé a bílé, zloduši jsou tlustí a tupí, kladní hrdinové mají za ušima a vždy si poradí s nastalou situací. V podání Jo Nesbøa to není na škodu. Autor si s figurkami pohrává, formuje je a některými jejich činy dochází až k parodování známých archetypů.

OBR: Doktor Proktor, hlavní postava stejnojmenné trilogie

Doktor Proktor, hlavní postava stejnojmenné trilogie. Autor: Per Dybvig

Jo Nesbø nezapře, že se primárně řadí k autorům pro dospělé. I když má jeho kniha o prdicím prášku neskutečnou fantasknost a dětský nadhled, mnoho humoru zaměřuje na starší čtenáře. Příkladně láska, kterou doktor Proktor přirovnává k částicím v jednom atomu, patří mezi metafory, které budou pro dětské čtenáře zcela nepochopitelné. Ale nemusí smutnit, humoru a drobných dětských vtípků nabízí kniha tolik, že žádný čtenář strádat nebude.

Autor knihy si i přes zcela jiný žánr udržuje svůj styl psaní. S nadsázkou, ironií a humorem sobě vlastním vystavuje příběh doktora Proktora stejně lehce, jako to dělá s Harrym Holem. Jazyk celé knihy je samozřejmě snazší, bez popisných pasáží či zdlouhavých vysvětlení. Přesně jak to má u dětských knih být, jsou čtenáři hned v úvodu vhozeni do děje, aby nebylo ani na okamžik možné se odtrhnout. Autor skládá zápletku za zápletkou, jemně splétá nuance a vše koření nezaměnitelnými slovními hříčkami. Jo Nesbøa se zkrátka skrývá za každým odstavcem.

Velkou zásluhu na vyznění celé knihy mají ilustrace Pera Dybviga. Jeho polobarevné, lehce dětinské kresby, které převzalo i české vydání, jsou zcela nezaměnitelné a dávají příběhu tvář i vlastní část humoru. Per Dybvig vytvořil obrázky ke všem dosud vydaným knihám o doktoru Proktorovi. Dva díly – Doktor Proktor a vana času a Doktor Proktor a zánik světa, možná – se na český trh teprve chystají. Je však velmi pravděpodobné, že i v pokračování se můžeme těšit na hravý příběh, který svojí nadsázkou pobaví nejen děti, ale i kdekterého rodiče. A sám autor potvrdil, že se nesetkáváme s doktorem Proktorem naposledy!

Originální název: Doktor Proktors prompepulver
Český název: Doktor Proktor a prdicí prášek
Autor: Jo Nesbø