RECENZE: F1 2011 je žrout času při cestě ze závodnických plenek na vrchol
Tadeáš Kubů
27. 9. 2011
Pokračování nové herní série ze studia Codemaster bylo vzhledem k úspěchu prvního dílu vysoce očekávané. Dokonce již před svým vydáním sahala nová F1 po titulu závodní hry roku. Má ale F1 2011 opravdu takové ambice? Čtěte naší recenzi!
Závodních her je relativně pomálu, především tedy těch kvalitních. Need for Speed poslední roky experimentuje, a tak se pozornost hráčů začíná upírat na studio Codemaster, kde vznikly nové dvě série, Dirt a Formula 1, a obě jsou již od začátku velice úspěšné. F1 nyní přináší druhý díl, který je ještě lepší než ten první.
Je tu vlastně co vylepšovat?
Již první díl F1 2010 byla velice úspěšná hra. Vzhledem k vysoké možnosti nastavitelnosti pomoci při řízení monopostu si mohl každý hráč vybrat, zda chce pařit tuto hru jako arkádu nebo jako simulátor. Stejné možnosti nabízí i nový díl a rozhodně lze říct, že ať jste fanoušek toho či onoho hraní, hra nekulhá ani v jednom.
Vzhledem k tomu, že se vlastně ani sám závodní svět formulí nevyvíjí nějakým závratným způsobem, odráží se to i ve hře. Novinky najdeme spíš ve formě maličkostí. Nová je možnost výběru plného závodního víkendu nebo zkráceného. Rozdíl je pouze v tréninku a možností zisku dalších bodíků do vašeho notýsku. Samozřejmě nechybí ani KERS a další kontroverzní vychytávky posledních let.
Herní systém od minula zůstal stejný, opět získáváte za výsledky v závodech zkušenosti a díky těm můžete postupovat do větších stájí s lepšími monoposty. Samozřejmě aby hra přesně kopírovala svět nejrychlejších vozidel světa, přibyla i nová trať, ale nemusíme se bát, že bychom přišli o nějakou ze starých zavedených klasik jako například VC Monaka nebo Silverstone.
Bez volantu ani ránu
Ovládání je jedna ze základních otázek každé závodní hry. Podařilo se tentokrát? Codemaster má v tomto velice dobrý systém asistence, který aplikuje na obě svoje série. Ten doznal v F1 2011 menší úpravy, kdy šipky, které ukazují správný průjezd zatáčkou, jsou vymodelovány ve 3D bloky stojící v cestě, a až když zabrzdíte na správnou rychlost, tak červené kvádříky klesnou na zem a změní se v zelené šipky, a i když se jedná pouze o detail, vypadá to velice dobře.
RECENZE: DiRT 3 servíruje pořádnou porci rally v pěkném vizuálním kabátku!
Kromě navádění do zatáček šipkami si můžete zapnout již klasicky ABS, asistent brždění, asistent průjezdu zatáčkou, který navádí váš monopost správným směrem a zároveň ve stejném menu i obtížnost soupeřů. Se všemi zapnutými pomocnými systémy si užijete hru jako normální arkádovku. Projet zatáčku, předjet soupeře a včas zabrzdit před dalším není žádný problém.
Pokud ale chcete opravdový hardcore simulátor a všechno si vypnete, tak se budete muset připravit na jízdu, kdy budete propočítávat každý centimetr svého pohybu po okruhu. Protože v každé zatáčce se může stát, že zabrzdíte moc pozdě a vylétnete do štěrku nebo naopak budete rychlí a vyletíte na jejím konci, což vás bude stát cenné pozice v celkovém pořadí. V takovém případě pak je potřeba mít ovládání jiné než klávesnici nebo obyčejný joystick, protože citlivost páček nebo tlačítek jednoduše není pro preciznost, s jakou budete muset jezdit, dostačující. Odměnou ale je zážitek, který jen tak nějaká hra nepřináší.
Grafika nenadchne, dokud nezačně pršet
Monoposty jsou vyvedeny do nejmenšího detailu, včetně toho, že ojetou pneumatiku poznáte pouhým okem. Stejně tak okolí tratě není vůbec špatné. Problémem je, že ani v reálném závodě není kromě samotných formulí moc co sledovat, tak vlastně není co zlepšovat ani po grafické stránce.
Model poškození auta taky není na špatné úrovni a na vyšších obtížnostech kvůli tomu budete zajíždět do boxů častěji, než byste si přáli, ale to k začátkům ježdění samozřejmě patří. Ale pokud neopřete o bariéru formuli v rychlosti nad 300 km/h, nepoznáte žádné nereálné chování, ani když najedete do jiného monopostu před sebou.
Ovšem jakmile začne pršet, rozpoznáte, že se jedná o hru na vysoké úrovni, kromě samozřejmých změn jako chování vozidla si užijete úžasný pohled na mokrý asfalt a vodu lítající od kol formule před sebou. Je jasně vidět, že se F1 2011 inspiruje prvky ze série Dirt, kde veškeré efekty spojené s vodou jsou na skvělé úrovni.
Jedeme hezky podle pravidel, jinak končíte
Pokud jste čekali, že budete hrát F1 2011 podobným stylem jako třeba Gran Turismo, Forzu nebo jiného okruhové hry, kdy se jednoduše opřete o mantinel nebo soupeře a projedete tak začátku rychleji než on, nepočítejte s tím, že uspějete i v této hře.
Odhalení iPhone 5 se blíží. Zaměstnanci firmy Apple mají zákaz dovolené!
Stejně jako v reálných závodech i tady musíte dbát na bezpečí ostatních závodníků stejně jako na to svoje. Pokud budete zatáčky zkracovat, dostanete penalizaci. Pokud budete jezdit tak, že budete ohrožovat soupeře, dostanete další penalizaci, ta se připočte k celkovému času a propad pořadím je tak jistotou. Pro mnohé casual hráče to může být minus, ale dodává to hře na skutečnosti.
CO-OP pouze z nutnosti
I ve studiu Codemaster si uvědomují, že vydat hru bez jakékoli možnosti internetové kooperace není vůbec dobrý nápad, neboť to je právě ta cesta, kterou se ubírá herní svět. Ve Formuli 1 2011 si můžete zahrát buď klasický závod, kdy všechny monoposty budou ovládat závodníci po internetu, nebo můžete využít možnost druhou, kdy společně se svým kamarádem či kamarádkou projedete sezónu jako spolujezdci v jedné stáji.
Z hraní samotného je ale cítit, že se F1 2011 tvořila primárně pro singleplayer a že multiplayer byl do ní dodán snad jen kvůli tomu, aby vášniví milovníci formulí a online hraní netrpěli tím, že svého miláčka nemůžou hrát se svými přáteli.
Sečteno a podtrženo, konkurenta najdete jen těžko
F1 2011 je rozhodně jednou z nejkvalitnějších závodních her, kterých se letos dočkáme, a celkově je více než důstojným nástupcem svého předchůdce. Snad jediné, co hru sráží dolů, je nedostatek zlepšení oproti předchozímu dílu, kterých se dočkáme pouze v podobě maličkostí a minimálních vylepšení grafiky a herního systému.
To ale je třeba přičítat omezenost tématu samotného a ne nedostatek snahy vývojářů, kteří z možností, jež mají, vycucali maximum. Systém řízení je skvěle vyřešen jak ve své arkádové, tak v simulační podobě, a tudíž lze F1 2011 doporučit všem, koho jen trochu baví závodění. Pokud však chcete reálný zážitek, připravte se na hodiny a hodiny těžkého oddechování nad počítačem či konzolí, protože tahle hra se vám jen tak nepoddá a vy se s ní budete prát mnoho hodin.
Hodnocení: 85 %
- Klady: Systém poškození, reálnost herního světa, licencovaná auta a stáje, model řízení
- Zápory: Monotónnost, minimum prostoru pro další zlepšování, slabý CO-OP režim