Menu
FANZINE.cz
Recenze her

RECENZE: FIFA 12 hráče frustruje. Přesto se jedná o nejlepší díl v sérii

Šimon Kolář

Šimon Kolář

30. 9. 2011

OBR.: Drogba přeskakuje hráčeFotbalová sezóna se konečně naplno rozjíždí i na obrazovkách hráčů po celém světě. FIFA 12 přichází s převratnými novinkami.

OBR.: Song hlavičkuje

Petr Čech samozřejmě se svou pověstnou helmou, Zdroj:ea

S přestupem na současnou generaci konzolí se FIFA podařilo utéct konkurenci v podobě PES o několik mílových kroků a v současnosti už se opět jedná prakticky o neotřesitelného krále na trůnu fotbalových simulací. I proto se krok s překopáním některých zásadních prvků hry jevil zpočátku jako hodně riskantní.

Zástupci EA v rámci veřejné reklamní kampaně prohlašovali, že letošní díl FIFA bude pro sérii představovat podobný skok, jakým byl přechod z minulé generace konzolí na tu současnou. Vzhledem ke zkušenostem s podobnými vyjádřeními v minulosti jsme tato slova brali s určitou rezervou.

RECENZE: F1 2011 je žrout času při cestě ze závodnických plenek na vrchol

Po krátkém vyzkoušení hry v kancelářích lokální pobočky EA jsme už začali pomalu doufat, že tentokrát by se zdánlivě nadsazený výrok mohl změnit ve skutečnost. Nyní po intenzivním hraní plné verze už můžeme s klidným svědomím říct, že skok od předchozího ročníku je opravdu obrovský.

Nová nebo stará?

Na první pohled hra vypadá úplně stejně. Dokonce i na ten úplně první. Když si vedle sebe postavíte obal od FIFA 11 a ten nový, jedinou změnou, které si povšimnete, je odlišná číslovka v názvu. Podobně to vypadá z pohledu diváka i v samotné hře.

OBR.: Ameobi vyskakuje na balón

Pohyby brankářů jsou nyní realističtější

Grafika hry je prakticky stejná jako u předchozího ročníku. Hra běží pořád na stejném enginu a sezónu od sezóny se v tomto směru vylepšují pouze dílčí prvky. Obličeje hráčů vypadají zase o trochu reálněji, ale rozhodně se nejedná oproti předchozímu dílu o nijak zásadní skok. Přibylo několik dalších animací, které hru připodobňují skutečnému fotbalu.

K největšímu překvapení ale dojde, když se hráč předchozích dílů chopí ovladače. Zvládnutí nových mechanismů při přechodu na nový ročník bylo vždy náročné, troufáme si ale tvrdit, že několik prvních zápasů ve FIFA 12 přidělá několik vrásek na čele i zkušeným veteránům.

Bránění složitější

Tím rozdílovým prvkem je zde především překopaný systém bránění. Zatímco ve starších ročnících se bránilo jenom držením jednoho tlačítka, které způsobovalo, že obránce automaticky napadal hráče s míčem, dokud ho sám nezískal. V nejnovějším dílu je defenziva komplexnější a daleko více kontrolovaná samotným hráčem u ovladače.

Nyní je třeba plně ovládat pohyb vlastního obránce, z čehož zpočátku vyplývá spousta fatalních a na pohled komických kiksů. Největší problém působí tlačítko pro obranný zákrok, po jehož zmáčknutí se obránce pokusí vystrčením nohy čistě odebrat míč. Háček ale spočívá v tom, že i tento základní obranný zákrok musíte vždy správně načasovat.

Když to hráč neudělá a stiskne tlačítko ve špatnou chvíli, obránce se při zákroku na osudový okamžik zastaví a útočník se kolem něj prožene podobně jako šinkanzen kolem zastávky na znamení.

OBR.: Wilshere střílí na bránu

Vymete šibenici, nebo zraní diváka?

Také už nelze jednoduše nalézt nějaký univerzální recept, jak efektivně bránit. Budete se snažit neustále proti útočníkům aktivně vystupovat? Často se vám přihodí situace popsaná výše, což je u stoperů fatální. Budete naopak neustále využívat stínování a pouze vykrývat prostory pro přihrávky a střely? Smůla, lepší týmy si vás rozeberou podobně jako Barcelona českou Plzeň.

Přečtěte si také: Battlefield 3 v souboji platforem. Verze pro Xbox 360 vypadá nejhůř!

Je zkrátka zapotřebí při zápasech improvizovat a řešit jednotlivé situace případ od případu. To dělá z obranné fáze hry rovnocenného partnera k doposud zábavnější útočné fázi a z čistě získaného míče má nyní hráč podobnou radost jako z povedené přirávky nebo nebezpečné střely. Společně se změnou defenzivy se proměnil i styl útočení.

Útoky pozvolnější

Jelikož je zisk míče nyní podstatně složitější, jsou i jeho ztráty daleko citelnější. Útoky je tedy v současnosti nutno vést postupnější cestou s větším zaměřením na držení balónu. To platí zejména v zápasech, kdy se hráč utkává s podstatně slabším týmem, který se do útoku často zrovna dvakrát nehrne.

Vylepšení doznal také dribbling s míčem a třeba obyčejné předkopávání míče je teď s rychlejšími hráči daleko větší zbraní než v minulosti. Pro hráče, kteří si s prováděním složitých kliček zrovna moc nerozumí, se jedná o téměř plnohodnotnou alternativu.

I pohyb spoluhráčů působí daleko přirozeněji a jejichy náběhy dávají daleko větší smysl. Bohužel si také mnohem častějí nabíhají do offsidových pozic.

Střety bolestivější a hráči sociálnější

Další výrazně promovanou novinkou je fyzikální Impact Engine, který by měl zajistit, že kolize hráčů budou působit daleko věrnějším dojmem a více se budou projevovat fyzické atributy jednotlivých účastníků. Výsledek vypadá skvěle a rozhodně se jedná o zpestření oproti předskriptovaným animacím pádů ve starších dílech.

OBR.: Manažerský režim

S Lehmannem byly vždycky problémy

Vzniká díky tomu také řada unikátnějších a ve výsledku fotbalovějších situací. Spoluhráči se srážejí mezi sebou, hráči padají po čistých soubojích, penalty se pískají po daleko nevinnějších zákrocích a tak dále.

Důležitou novinkou je také služba FIFA Football Club, což je jakýsi druh sociální sítě fungující napříč všemi FIFA tituly. V praxi funguje tak, že každý hráč FIFA sbírá na svém profilu zkušenostní body, které ho čas od času posunou na vyšší level tak, jak je tomu v každé onlinovce. Těmito zkušenostními body vás hra odměňuje prakticky za každý úkon. Například za každé spuštění hry uživatel získá 10 bodů.

Zajímavější možností jak nasbírat větší množství XP bodů je plnění výzev v rámci této služby. Čas od času se v ní objeví nějaký úkol, který vyplývá ze situací ve skutečném fotbale. V době psaní těchto řádků je zrovna k dispozici úkol, ve kterém musíte s německým Dortmundem otočit nepříznivý stav 0:1, a uhrát tak jeho první vítězství v letošní sezóně.

Svoje úspěchy či neúspěchy pak lze prostřednictvím této služby porovnávat s výsledky vašich kamarádů, a to napříč všemi platformami, což je hodně sympatický a určitě i vítaný krok.

Nová FIFA samozřejmě doznala i spousty menších změn, o kterých se tu nebudeme více rozepisovat, ale alespoň některé zmíníme. Při vhazování lze nyní podobně jako u standardních situací občas rozehrát ihned bez předělové animace, manažerský mód je mnohem komplexnější a nabízí například mládežnickou akademii, přibyly nové online režimy, je toho zde zkrátka spousty a spousty.

Verdikt

Série FIFA dále kráčí směrem postupného vylepšování herních prvků a každým ročníkem se více a více přibližuje k realitě, jakou známe například z televizních utkání Champions League. Kromě těchto postupných krůčků ale letos udělala jeden obrovský skok, který se jí mohl hrubě nevyplatit a zbourat mnoho let broušenou hratelnost.

Naštěstí se stal pravý opak a překopaný systém obrany hře dodává nečekaný další rozměr. Až nyní lze vidět nedostatky předchozího dílu, který jsme už tehdy považovali za takřka dokonalý. Nyní si to samé myslíme i o FIFA 12. Snad nás tedy v EA Sports za rok znovu vyvedou z omylu.

Hodnocení: 95 %

  • Klady: Nový systém bránění, Impact Engine, nové animace hráčů, FIFA Football Club, komplexnější manažerský režim
  • Zápory: Tradičně otravné menu

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

RECENZE: FIFA 12 hráče frustruje. Přesto se jedná o nejlepší díl v sérii

Hide picture