Menu
FANZINE.cz
Hry

RECENZE: FIFA 15 na konzole nové generace hráče neurazí

Šimon Kolář

Šimon Kolář

10. 10. 2014

Rok se s rokem sešel a fanoušci fotbalu se mohou radovat. Podzimní atmosféru sportovních fanoušků bezesporu naplní fotbal. Nejnovější ročník je atraktivní především tím, že vychází vůbec poprvé na novou generaci konzolí. Jak se hraje nová FIFA 15? Čtěte recenzi na FANZINE.cz!

Hlavní tváří nového ročníku FIFA je Argentinec Messi. Zdroj: easports.com

Hlavní tváří nového ročníku FIFA je Argentinec Messi. Zdroj: easports.com

Ve fotbalovém světě už nám mnoho jistot nezbývá. Český národní tým porazil Nizozemce, Brazilci dostali na domácím šampionátu šestku a Petr Čech se v Chelsea svědomitě stará o nablýskanost lavičky náhradníků. Fotbaloví fanoušci se tak ještě donedávna mohli spoléhat alespoň na několik jistot: Fotbalový zápas hraje dvaadvacet hráčů 90 minut, na konci vždy zvítězí Němci a na podzim vyjde nová FIFA, která je výborná. První část téhle letité pravdy se na nedávno skončeném mistrovství světa potvrdila, tu druhou můžeme podrobit zkoušce právě v těchto dnech. Ano FIFA 15 na podzim vyšla, stejně tak jako na začátku každého dne vychází slunce, je ale stále tak skvělá?

Lekce z fyziky

Loňský ročník FIFA byl první v sérii poháněný speciálním Impact enginem. Ten má realisticky simulovat všechny fyzikální kolize na hřišti tak, aby pro hráče působili uvěřitelněji. Zatímco v loňském ročníku ale nebylo použití nového enginu tak znatelné, letos se fyzika tak trochu utrhla ze řetězu.

Tvůrci z kanadské pobočky EA Sports zřejmě usoudili, že už je Ignite dostatečně odladěný na to, aby ho nechali na hřišti více působit na úkor předskriptovaných scén. Výsledkem je mnoho skutečně fotbalově vypadajících situací. Definitivně pryč jsou časy, kdy virtuální fotbalista kopl do míče a ten zamířil směrem, který byl na první pohled fyzikálně nemožný.

Všechny kontakty s balónem, všechny zákroky brankářů nebo skluzy skutečně vypadají tak, jak čekáme, že budou vypadat ze skutečného světa. Především pak kontakt mezi jednotlivými hráči a fauly vypadají zase o stupeň opravdověji než loni, kdy občas některé pády působily hodně prkenně.

Fifa 15 Bayern

Bohužel sebou tato větší autonomie fyzikálního enginu přináší i spoustu na první pohled komických a trapných situací, které dokážou občas srazit nadšení z realistického dění na hřišti. Hráči přes sebe často při závarech nesmyslně přepadávají, spoluhráči se srážejí a v takových okamžicích hra působí spíše jako nějaký výjev z klasické grotesky.

Superhrdinové vs. Zbytek světa

Mezi další citelné změny v hratelnosti pak patří pohyb hráčů po hřišti. Vedení balónu je daleko přesnější než dříve, čemuž je přizpůsobena i obranná hra počítačem ovládaného celku. Brání se tu více natěsno než v předchozím ročníku a týmy často i celkem nepříjemně presují.

Na druhou stranu je obtížnější i bránit útokům umělé inteligence a například už nelze jednoduše spoléhat na možnost stínování za pomoci držení jednoho tlačítka. Pokud to není podpořeno důsledným pohybem pomocí analogové páčky, protivník často hráče jednoduše obejde a zasekávačkou ho nechá klidně 5 metrů přeběhnout.

V kombinaci s úpravou bránění je pak velmi citlivým zásahem, zejména do online hry, větší zdůraznění kvalit hvězdných hráčů. Ubránit v online utkání například Ronalda, Messiho nebo Neymara je nyní spíše otázkou štěstí a třeba Zlatan Ibrahimovič je schopný vstřelit ze tří šancí sedm branek.

Fifa 15

I mezi brankáři jsou mnohem větší rozdíly, než jsme z minulosti zvyklí a ti nejlepší z nich jsou občas až nerealisticky dobří. Jinak ale doznaly především pohyby gólmanů a jejich umělá inteligence konečně znatelného zlepšení, kdy v některých situacích překvapivě dobře čtou hru a vybíhají hasit nebezpečné situace už v zárodku.

Trochu to vzbuzuje podezření, zda tento systém, kdy si hvězdní hráči s průměrnými obránci na hřišti dělají, co chtějí, nejde na ruku populárnímu režimu FIFA Ultimate Team, kde vás nutí investovat do zisku těch opravdu top hráčů buď reálné prostředky, nebo opravdu mnoho času.

Opět o něco vypilovanější

Společně s Ultimate Team se vrací i všechny oblíbené režimy z loňska a zpět je také možnost vytváření vlastních turnajů, která loni překvapivě absentovala. Žádné citelnější změny v jednotlivých režimech nenajdeme, manažerský mód snad zůstal bez jakékoliv úpravy.

Fanoušky anglické Premier League pak potěší její plně licencovaná podoba ve hře, která zahrnuje jak tradiční televizní grafiku tak i kompletně vymodelované stadiony všech 20 týmů nebo realistické ztvárnění i méně známých hráčů než tomu bylo dříve.

FIFA 15 tedy znovu udělala jeden slepičí krůček vpřed oproti loňskému dílu a to především díky realističtější fyzice a nové sadě animací, které hru zase o něco přibližují reálnému fotbalu. Na druhou stranu více výraznějších změn například v rámci herních režimů nenajdeme a přesto, že nad tím letos lze ještě díky vybroušené hratelnosti přimhouřit oko, v dalších ročnících už by absence výraznějších novinek tak snadno tolerovatelná nebyla.

Hodnocení: 80%

Klady: Uvěřitelnější fyzika, animace pohybu hráčů, inteligentnější gólmani

Zápory: Příliš velké rozdíly v kvalitách jednotlivých hráčů

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

RECENZE: FIFA 15 na konzole nové generace hráče neurazí

Hide picture