RECENZE: Film John Carter nepokrytě kříží Star Wars s Avatarem

Nela Christovová

Nela Christovová

8. 3. 2012

Třímetrové příšery, svítící meče, kluzáky. Na první pohled jde o průměrnou vykrádačku Star Wars a Avatara. Pravda je ale taková, že se naopak George Lucas a James Cameron inspirovali právě u Johna Cartera. Film totiž vznikl na motivy jedenáctidílné série Princezna z Marsu, vydávané autorem Tarzana Edgarem Ricem Burroughsem od roku 1912.

Režisér Andrew Stanton už má za sebou několik filmových hitů a s náročnými animacemi si může skoro tykat. Proto měl být i tentokrát sázkou na jistotu, vždyť se podepsal například pod snímky Hledá se Nemo a VALL-I. Jeho hlas ale uslyšíte i ve všech dílech Toy Story. Na velkofilmu John Carter: Mezi dvěma světy se kromě režie podílel i jako scenárista.

U nás první díly vyšly už ve dvacátých letech, jenže co naplat, dobrodružství Johna Cartera se v Evropě neproslavila zdaleka tak jako za oceánem. John Carter: Mezi dvěma světy vypráví příběh muže posedlého pátráním po bájných pokladech v období těsně po občanské válce.

John Carter musí zachránit pokérovanou princeznu a zastavit zotročování Marťanů. Klišé jak hrom Zdroj: distributor filmu

Během jedné z takových výprav je omylem přenesen na podivnou planetu Barsoom, což není nic jiného než název pro Mars. Na něm se už léta vzájemně likvidují obyvatelé Helia (ti hodní) a Zodangy (ti zlí). Vše zpovzdálí pozorují obří kudlanky Tharkové, kteří si z Cartera (Taylor Kitsch) udělají skoro domácího mazlíčka s vtipnou přezdívkou Virginia.

Star Wars jak přes kopírák

Nepřeberné množství zábavných momentů vychází právě ze situací, kdy se Carter, coby jižanský buran a ještě k tomu ze Země, seznamuje s novým prostředím. Jakmile přestane házet epesní rybičky, nižší gravitace mu dovolí skákat jak kamzík sem a tam. To mu dovolí zachránit potetovanou dívku, ze které se nevyklube nikdo jiný než Dejah Thoris (Lynn Collins), princezna z Helia, na niž má políčeno velitel Zodangy (Dominic West).

Tvůrci filmu se sice zaštiťují předlohou, přesto si ale s odlišením od zmiňovaných sci-fi snímků mohli dát větší práci. Stačilo by jiné kolorování, nápaditější snímání a film by hned nepůsobil jako dělaný přes kopírák. Nepřezdívá se Marsu náhodou rudá planeta? Tak proč světlé pouštní exteriéry připomínají až příliš Tatooine, rodnou planetu Anakina Skywalkera? Podobně bije do očí třeba souboj v zaplněné aréně, který se náramně podobá druhé epizodě Star Wars.

[youtube_660]z-tYQ3g6aLg[/youtube_660]

I přes Carterovu občasnou tupost se z něj stává veskrze sympatický klaďas, co jiného taky očekávat od disneyovky. To samé se ale nedá tvrdit o Lynn Collins, která ve svých pětatřiceti letech dostala zřejmě poslední šanci zahrát si princeznu. Nejenže vypadá (a taky je) starší než její protějšek, ale navíc to mezi touhle dvojicí nijak zvlášť nejiskří.

Očima Pavlíny Nouzové: Jak minimálně původní trilogie Hvězdných válek působí propracovaně, inteligentně a vztahy a motivace postav jsou logické, tak ve všem John Carter selhává. Jistě že jsme nečekali psychologické drama, ale aspoň by se hrdinové nemuseli chovat jak v červené knihovně. Princezna trucuje, Carter od ní odjíždí na velehrochovi a chce ji nechat napospas poušti. Jakmile ale zakopne, rychle seskočí a sbírá ji láskyplně ze země. Logika hadr.

Hodnocení: 2**

Collins sice ve filmu hraje jediný vědecký mozek, ale stejně dokáže působit nejpitoměji. A můžou za to dialogy, které samy o sobě nejsou žádná sláva. Zeptat se v půlce příběhu „Ty jsi John Carter ze Země?“, když to předtím slyšela aspoň desetkrát, nedělá z princezny zrovna vrchol bystrosti. Chytřeji se snad projevuje i místní turbopes, který dokáže aportovat s rychlostí zvuku.

Carterova vyvolená působí spíš jako jeho starší ségra

Věčné vysvětlování v druhé půlce děj zpomalí, a scénář tak působí zmateně a zbytečně komplikovaně. Jak překvapivé, když se do dvou hodin pokusíte narvat rovnou několik knih. Například scény parafrázující známé I am your father sice zjevně narážejí na Star Wars, přesto žádná není tak podstatná ani zábavná, aby nešla z filmu vypustit. A děj tím zase o trošku zrychlit.

Jako by scénář i dialogy ustupovaly efektním soubojům, které se vyvedly podle očekávání dobře. Letecké záběry na vyprahlý Mars jsou opravdu pastva pro oko. A není divu, pokud jste král digitální vizualizace Andrew Stanton a máte k dispozici čtvrt miliardy dolarů. Tolik údajně stála celá produkce Johna Cartera. Jenže i přesto jsme se nakonec dočkali průměrného filmového výsledku – nad tím by nejeden soudný divák zaplakal.

Zklamalo i 3D, u kterého lehce zapomenete, za co jste si vlastně připláceli – viditelně trojrozměrných je snad jenom pár výbuchů. Jako oddechovka John Carter zkrátka nezklame, zároveň ale nepřinese nic nového.

John Carter: Mezi dvěma světy (John Carter)

Sci-fi / Fantasy / Dobrodružný / Akční
USA, 2012, 137 min

Režie: Andrew Stanton
Hrají: Taylor Kitsch, Lynn Collins, Mark Strong, Willem Dafoe, Samantha Morton, Dominic West, Polly Walker, James Purefoy, Thomas Haden Church, Daryl Sabara, Bryan Cranston, Guy C.A., Ciarán Hinds, Don Stark, Arkie Reece

0