Barbar Conan svého času proslavil Arnolda Schwarzeneggera a znovuoživil zájem o subžánr heroické fantasy. Třicet let po něm přichází nová verze, která se topí v krvi a bohužel také v šedých vodách průměru.
V roce 1982 se rozhodl stále úspěšnější režisér John Milius převést na filmová plátna Barbara Conana, kultovní postavu z románů Roberta E. Howarda. Do hlavní role obsadil tehdy herecky prakticky neznámého kulturistu Arnolda Schwarzeneggera. Film zaznamenal velký úspěch a patří k tomu nejlepšímu ze žánru heroické fantasy. Samotného představitele titulní role katapultoval mezi hollywoodské hvězdy.
Přímé pokračování už tolik úspěchů nesbíralo, a Conan se odebral k dlouhému filmovému spánku. Z něj ho vytrhl až režisérský rutinér Marcus Nispel (Texaský masakr motorovou pilou, Pátek třináctého). Ten si mečový žánr vyzkoušel v nepříliš povedené Cestě bojovníka, kde nedovedl vyvážit množství krve a brutality s alespoň ucházejícím scenáristickým základem.
Schematičnost, kam se podíváš
Srdcem klipař tak díky komerčnímu úspěchu svých předešlých filmů přišel k rozmáchlé historické fresce o pomstě a hrdinství jako slepý k houslím. A přesně podle toho Barbar Conan také dopadl.
[album:https://www.topzine.cz/wp-content/uploads/dm-albums/barbar-conan-2011/]Heroická fantasy nepřekvapovala a nikdy překvapovat nebude v rovině příběhu. Barbar Conan se tedy drží v přesně stanovených mantinelech žánru. Osudy malého chlapce, kterému zabije rodiče ústřední arcipadouch, v mžiku přeskočí o několik let dopředu a divák sleduje jen urputnou a řádně krvavou cestu za pomstou.
Zajímá vás, jak se Barbar Conan natáčel? Podívejte se na fotky přímo z placu
Archetypální příběh musí zákonitě obsahovat i podobně schematické charaktery. Drsný otec, který se bez váhání obětuje pro svého syna, zlo zosobněné v padouchovi s traumatem a samozřejmě také hrdina drsňák, který je ale v srdci mírumilovný a hodný strejda. Žánrové šablony pak uzavírá množství lokací, jmen a mytologických bájí, které by vydaly na samostatný film.
Po celou stopáž snímek neustále evokuje přesně cílený filmový produkt. Jako by si Nispel přečetl příručku Jak napsat a natočit moderní komerčně úspěšnou fantasy. Pomyslné odškrtávání povinných žánrových prvků provází v podstatě celý snímek. Se zvučnějším jménem na postu režiséra by se mohlo zdát, že se jedná o promyšlený záměr, s režisérem Pátku třináctého na palubě ale nemůže být o jakékoli sofistikovanosti ani řeč.
Porod jako parodie
Film tak nechtěně sklouzává do sebeparodie, což k celému vyznění příliš nesedí. Na první pohled je jasné, jak to pan režisér myslel, samotné provedení už ale se záměrem ruku v ruce nejde. Příkladem budiž scéna vyřezávání hlavního hrdiny z jeho umírající matky. Jen málokdo by řekl, že něco takového může být vtipné, Nispel to ale dokázal.
Korunu všemu nasazuje nepodařené 3D. Více než polovina snímku se odehrává v šeru nebo v noci, což v kombinaci s prostorovou technologií jednoduše nejde dohromady. Zejména v akčnějších pasážích divák jen tuší, co se to vlastně na plátně odehrává.
To zamrzí o to více, že v ostatních směrech působí nový Barbar Conan překvapivě svěže. Nispel předvádí svou klasickou směs nadstřelené brutality (tolik krve a vnitřností v jednom člověku opravdu není) a v několika okamžicích se dokonce odváží přijít i s neokoukaným režisérským nápadem. Řemeslný standard tedy zachraňuje ledacos.
Osvalený sympaťák zasahuje
Zmínku si zaslouží také hudební podkres. V původním Conanovi zněla naprosto organická hudební složka od Basila Poledourise, která patří mimochodem k absolutním vrcholům v soundtrackovém žánru. Novodobý bratříček z pera Tylera Batese vychází ze souboje s totálním ponížením. Směsice masivní perkusní sekce a laciné epičnosti nesahá bohaté instrumentaci Poledourise ani po kotníky.
Hlavním tahákem je ale, podobně jako v první verzi z roku 1982, představitel hlavní role. Jason Momoa se zatím proslavil zejména v seriálovém hitu Stargate, po Conanovi ho ale jistě čeká velká budoucnost. Narozdíl od prkenného projevu bývalého kalifornského guvernéra předvádí sympatické herectví, které snese srovnání i s komiksovým kolegou Thorem alias Chrisem Hemsworthem. A je to také celkem fešák, takže odešle nejednu divačku do roztoužených mdlob.
Novodobá resuscitace Barbara Conana tak doplácí hlavně na moderní trendy, které směřují zejména k obrovským výdělkům a podřizují jim téměř vše. S kvalitnější scenáristickou péčí a kreativnějším režisérem se mohlo jednat o důstojného nástupce dnes již kultovní filmové série. Králem novodobé heroické fantasy tak stále zůstává o řád temnější a propracovanější Solomon Kane.
Barbar Conan (Conan the Barbarian)
Akční/Dobrodružný/Fantasy
USA, 2011, 110 minRežie: Marcus Nispel
Hrají: Jason Momoa, Bob Sapp, Rachel Nichols, Stephen Lang, Ron Perlman, Saïd Taghmaoui, Rose McGowan, Nonso Anozie, Leo Howard, Tyler BatesHodnocení: 3***