Recenze filmu Kovbojové a vetřelci. Dřív to býval Vinnetou, teď James Bond

Pavlína Nouzová

Pavlína Nouzová

24. 8. 2011

Už samotný název rozděluje publikum na dvě skupiny. Jedna Kovboje a vetřelce odsoudí jako nehoráznou kravinu. Druhá chce tuhle nehoráznou kravinu vidět co nejdříve. Budou jejich naděje naplněny?

Tohle udělátko jsem dostal od M, Zdroj: distributor filmu

Z části Kovbojové a vetřelci splňují to, co bychom po vyslovení názvu očekávali. Je to srandovní parodie s archetypy postav jako spravedlivý šerif, drsný hrdina nebo slizký synáček bohatého obchodníka. Z části ale snímek neumí dostatečně přitlačit na pilu.

Jon Favreau: Tento režisér má za sebou i dlouhou dráhu herce. Zahrál si v komedii Lepší pozdě nežli později, komiksárně Daredevil nebo jeho hlas uslyší ti, kteří půjdou do kin na Ošetřovatele bez českého dabingu. V režisérském křesle seděl u obou Iron-Manů, dětského fantasy Zathura nebo právě Kovbojů a vetřelců.

Sledujete totiž scény, které nikdo nemůže myslet vážně. Indiáni na koních hází kopí na vyspělé mimozemšťany a jednoho po druhém kosí. Na výpravu za vetřelci, kteří unesli několik lidí z malého amerického městečka, jedou nejen vyzbrojení muži, ale i rádoby drsná dáma a malé děcko. Hlavní hrdina Lonergan (Daniel Craig) vzpomíná na svou lásku, jak leží v trávě a kýčovitě se usmívá.

Vedle toho pak působí nepatřičně naopak jiné scény, které až tak směšné nejsou. Divák si potom není vůbec jistý, jestli to režisér Jon Favreau myslí vážně, a nebo se pořád veze na parodické vlně, ale holt mu to už tolik nejde.

Parodie, která se nepovedla

Jako příklad můžou posloužit osudy jednotlivých postav. Takový barman v podání Sama Rockwella (Zelená míle, Moon) je nejprve vystrašeným obrýlencem. Na konci filmu ale už hrdě drží pušku a střílí jednoho emzáka za druhým. Jasně, to je sranda. Pak tu máte ale obchodníka Harrisona Forda, jenž si postupem filmu uvědomí, že důležité nejsou peníze, ale rodina, život a přátelé. Tomu se moc nenasmějete, už jen proto, že u něj nedojde k žádné vyhrocené scéně (barmanova odvaha se projeví v jeho prvním výstřelu, obchodník prostě jen obejme synka a šlus).

Vzhledem k předchozímu dílu Favreaua (Iron Man 1 a 2) je zvláštní úvaha, že by se mu nepovedl nějaký fór, když právě humorná a odlehčená stránka Železňáka byla jedna z jeho největších výhod. Když si ale divák není jistý, do jakého žánru si zařadit něco, co se evidentně snaží o parodii, není to dobře.

Očima Oldřicha Mánerta: Kovbojové a vetřelci. Přemýšlejte o tom. Šílenější a hlavně dementnější kombinaci byste hledali jen těžko. A Jon Favreau se rozhodl přesně v ujetém stylu samotného názvu natočit celý film. Absurdní scény se střídají s podivně statickou akcí v téměř sitcomovém tempu a divák si po několika minutách začne říkat, že tady něco nehraje. Škarohlíd snímek odsoudí ve všech směrech.

Absurdnost je ale v případě Kovbojů a vetřelců tak konzistentní, že se musí jednat o jasný záměr. Jak jinak pochopit extrémně patetické dialogy, které se berou tak vážně, až to bolí, nebo akční scény prosycené ujetými nápady. Místo očekávané akční jízdy ve stylu Iron Mana tak Favreau servíruje jednu z nejlepších parodií westernového žánru posledních let. Pokud budete k Bondovi v klobouku přistupovat takto, čeká vás královská zábava.

Hodnocení: 5*****

Na vině tak zřejmě není ani režisér, ani herci, kteří svoje role hrají stylově. Craig svým neměnným kamenným výrazem připomíná Jamese Bonda, Ford hláškuje a zachraňuje diváky před nudou, krásná Olivia Wilde je krásná. Za poznámku ale stojí, že scénář dělalo celkem osm lidí. Možná právě to může za nekonzistentnost snímku – každý má holt jiný smysl pro humor.

Krásná dívka obklopená indiány, jaká to idylka

Zároveň byl předlohou Kovbojů a vetřelců komiks, který je poměrně mladý a takových kvalit Iron Mana nedosahuje.

Kromě nejistoty žánru filmu je také jeho vadou, že není poctivý. Když si z něčeho střílím, nemůžu si dovolit pak sám chybovat. Proto je možná vtipné, když jednoho vetřelce nezabije ani plný zásobník, jinému ale stačí kopí zabodnuté v rameni – častá vada heroických filmů, čehož si tenhle všiml. Zároveň však nedokážu pochopit, jak to, že prý vyspělí mimozemšťané nemají na své lodi žádný štít, kamery či silové pole, které by odhalilo případné narušitele.

Requiem za vetřelce

Nedotažený je ale pouze zmíněný scénář. Hudba Harryho Gregson-Williamse nostalgicky vzpomíná na westernové klasiky. Kameraman Matthew Libatique zase v jednom krátkém záběru připomene své veledílo Requiem za sen (ve Vetřelcích a kovbojích má Craig v jedné scéně kameru nasazenou na hlavě a otočenou na obličej, což evokuje zmatenost a divák více prožívá s hrdinou – stejně jako s Jaredem Leto v Requiem).

Bič mám taky, nebojte

Takže by byla škoda odstřelit celé sci-fi líznuté westernem hned od začátku. Je to ptákovina, ale mohla by být větší. Je to zábavné, ale pořád by diváka pobavilo třicet vtipů víc než deset vtipů. Každopádně kromě scénáře se vlastně nedá nic velkého vytknout. A uvidíte nahou Olivii Wilde!

Kovbojové a vetřelci (Cowboys & Aliens)

Akční/Thriller/Western/Sci-Fi
USA, 2011, 118 min

Režie: Jon Favreau
Hrají: Daniel Craig, Olivia Wilde, Harrison Ford, Sam Rockwell, Clancy Brown, Noah Ringer, Paul Dano, Keith Carradine, Walton Goggins, Ana de la Reguera, Abigail Spencer, Adam Beach, Raoul Trujillo, Buck Taylor, David O’Hara

Hodnocení: 3***

0