Recenze filmu Super 8: Když Steven Spielberg randí se Ztracenými

Oldřich Mánert

Oldřich Mánert

6. 9. 2011

Seriálový král J.J. Abrams spojil síly s režisérskou legendou Stevenem Spielbergem v dlouho utajovaném projektu Super 8. Jak pocta všem sci-fi snímkům let minulých dopadla?

I takhle se může distribuovat Super 8, Zdroj: distributor filmu

Když se skládají filmové pocty, je takříkajíc zle. Jindy sebejistí režiséři se rozpadají pod vlivem nostalgie a lásky ke zdrojovému materiálu. Autorský pohled a osobitá perspektiva se pak utápí pod nánosem citací, náznaků a co možná nejvěrnějšího převlečení původního filmu do moderního kabátku. Své by o tom mohl povídat například Bryan Singer, jehož verze Supermana je destilátem všech uvedených neduhů.

J.J. Abrams se poprvé proslavil zejména na seriálové půdě. Z jeho dílny vzešly oceňované televizní kousky Ztraceni a Alias. Do celovečerních vod prorazil třetím dílem trilogie Mission: Impossible a svou skvělou režisérskou pověst potvrdil bezchybným znovuoživením sci-fi kultu Star Trek.

Spielberg a mimozemšťané

Ruce J.J. Abramse jsou ale více než sebejisté a pod mentorskou ochranou produkujícího Stevena SpielbergaSuper 8 oživuje dávno zašlou slávu poctivých dobrodružných sci-fi filmů uplynulých desetiletí. A zase v tom jsou mimozemšťané.

Mezi ně se může tak trochu počítat také banda teenagerů, která svůj volný čas vyplňuje natáčením obskurních filmečků na kameru Super 8. Jeden z nepovedených natáčecích dnů vyvrcholí vykolejením armádního vlaku, který převáží supertajný a řádně živý náklad. Následuje povinná série podivných úkazů, psi i lidé mizí, a místní šerif musí řešit zapeklitý problém s nepřirozeně velkou koncentrací armádních pohlavárů ve svém okrsku.

Očima Pavlíny Nouzové: Super 8 se vyznačuje spoustou prvků snímků Stevena Spielberga, a kdo jeho tvorbu nemá moc v lásce, zřejmě bude otrávený a znechucený. Dočkáte se totiž patosu, tklivé hudby, mimozemšťana, co chce domů, a především konce, který mohl být useknutý a hned by se vám na film koukalo lépe. Pamatujete na A. I. – Umělou inteligenci, jak jste si říkali „jo, výborný konec!“, ale pak do toho Spielberg zasáhl teplým, rodinným happy endem? Historie se opakuje.

Dojde na velká odhalení, nepřekvapivé zvraty a mnoho dalších žánrových povinností. Super 8 se ani na sekundu nesnaží překvapovat vybočením ze zaběhnutých pravidel, jedná se přeci o filmařskou poctu. A právě v tomto ohledu ztrácí film pevnou půdu pod nohama.

Filmové pocty se řídily a vždy řídit budou jednoduchým pravidlem – z citovaných kousků převezmou charakteristické prvky, ať už se jedná o konkrétní scény nebo celkovou stylizaci, a ty pak ve výsledném snímku tak trochu nadstřelí. Klíčem k úspěchu je dokonalé vyvážení těchto prvků. Super 8 bohužel balancuje na hraně mezi podařenou poctou a nechtěnou parodií.

Jak si Spielberg a J.J. Abrams užívali natáčení vykolejení vlaku? Podívejte se na exkluzivní video

Nepříjemných momentů je naštěstí jen několik. Abrams při nich neodhadl snesitelnou míru patosu a přehnané žánrové stylizace. V podobných chvílích je z filmu mnohem více cítit Steven Spielberg, se svými rodinnými hodnotami a přeslazenými závěry, což je vzhledem k preciznosti, jakou předvádí Abrams po většinu stopáže, celkem škoda.

Děti jako v E.T.

Ruku v ruce se stylizací do dobových sci-fi filmů jde také herecké obsazení. Ukočírovat a hlavně obsadit na první pohled sympatické a herecky zdatné teenagery je v posledních letech nepřekonatelný problém. Super 8 naštěstí kráčí ve stopách skvělých dětských castingů, podobně jako svého času E.T. – Mimozemšťan. Herecká sestava tak bez výjimky předvádí bezchybné výkony, bez nichž by film, zejména v emocionální rovině, nemohl fungovat.

I takhle mohl začínat velikán Steven Spielberg

Super 8 mimochodem dokonává přerod dvojice J.J. Abrams a Michael Giacchino do novodobého dua Spielberg a Williams. Giacchino zde dává vzpomenout na to nejlepší ze spolupráce starých sci-fi pardálů, zároveň ale neupouští od svého nezaměnitelného decentního hudebního stylu, kterým dodává pohyblivým obrazům ty správné pocity a zároveň je regulérním vypravěčem děje.

Moderní kabátek retru nesluší

Technická stránka je tak to jediné, co nabourává retro kompaktnost Super 8. Technicistní Abrams se totiž nedokázal odprostit od dynamických kamerových hrátek a zejména od svých tolik oblíbených odlesků na objektivu. Ty se objevují v podstatě každou druhou sekundu, a to i ve chvílích, kdy pro ně není na scéně reálný a použitelný zdroj světla. Ve výsledku tak působí technická dokonalost ve spojení s retro atmosférou a stylizací spíše na škodu.

Ze Super 8 je cítit nekonečná úcta a láska režiséra k citovaným filmům. K tomu, aby se vyrovnal svým předobrazům, mu ale přeci jen něco málo chybí. I přes to se ale řadí k nejpovedenějším a hlavně nejhravějším oddechovkám letošní filmové sezony.

Super 8

Mysteriózní / Sci-Fi / Thriller
USA, 2011, 112 min