RECENZE: Halo je jako šedesátka po plastice. Hezčí, ale pořád stará
Marek Jedinák
17. 11. 2011
Ku příležitosti desetiletého výročí konzole Xbox vydal Microsoft remasterovanou edici prvního dílu kultovní sci-fi střílečky Halo. Může skoro deset let stará hra konkurovat současným titulům? Čtěte recenzi na TOPZINE.cz.
Halo se stalo hitem a převážně také prakticky jedinou motivací k pořízení původní konzole Xbox. Rozsáhlý příběh vesmírného univerza však v České republice nikdy nezískal masovou základnu fanoušků, podobně jako první konzole od Microsoftu. Na Západě se z něj však stal kult sbírající téměř absolutní hodnocení. Propracovaný příběh, poměrně rozsáhlý svět a skvělá umělá inteligence nepřátel, která trumfne spoustu her i v současnosti, právě tyto atributy vyjmenuje většina fanoušků jako hlavní přednosti herní série.
Lepší vzhled to nezachrání
Remasterovaná edice pochopitelně doznala změn především po grafické a zvukové stránce. Je nutné podotknout, že herní engine byl kompletně předělán a obrazová stránka hry byla vymazlena takovým způsobem, že je s původním vydáním opravdu nesrovnatelná. Rozdíl pocítí opravdu každý, neboť je hru možné přepnout do režimu starého vizuálu.
I přes kvalitnější textury, ostřejší hrany a spoustu přidaných detailů je grafika v mnoha ohledech zaostalá, především v podivných animacích postav, zejména jejich mimiky. Ta je podobná spíše osobám trpícím autismem.
RECENZE: Kinect Sports: Season 2 rozhýbe i líné a obézní pařany
Prostředí interiérů i exteriérů působí extrémně sterilně podobně jako u prvního dílu Mass Effectu, na hře je zkrátka vidět, že vznikala před deseti lety s ohledem na tehdejší výkon konzolí a průměrných PC, a to nemůže změnit ani plastická operace vedená sebezkušenějším chirurgem. Halo je prostě jako šedesátka po plastice. Hezčí, ale pořád stará.
Vzhled hry vypadá o něco lépe než Halo 3. Tahle exkluzivitka pro Xbox 360 jím však byla hodně negativně proslulá. Vytahovat takovéhle tituly proti největšímu konkurentovi, PlayStationu 3, který má k dispozici vizuální pecku Uncharted 3, je vyloženě úlet.
Battlefield 3: Grafika vypadá na Xboxu 360 slušně. Ale až po instalaci
Navzdory nedostatečnému vizuálu hra nabízí také některé přednosti. Herní doba je na současné poměry neskutečně dlouhá, zabere klidně i nějakých patnáct hodinek, což je u stříleček něco nevídaného. Nutné je však podotknout, že je to na úkor zábavnosti některých úkolů, neboť ty jsou často velice repetitivní a nudné. Jejich kvalita tak v každém levelu extrémním způsobem osciluje.
Vzhledem ke starému levelu designu je celá řada levelů extrémně dlouhá, což současné generaci pařanů nemusí vyhovovat. Úplně pak chybí možnost zaměřovat nepřátele skrze fyzické hledí. To bude většina hráčů jistě velice postrádat.
Alespoň inteligence
Snad i naprostou peckou je umělá inteligence nepřátel. Ti vzájemně spolupracují, jsou schopni hráče obklíčit či na něj takticky útočit a koordinovat svůj assault. Protivníci se šikovně kryjí za překážkami, pokud mají například vybité osobní štíty, snaží se za terénní nerovností pohybovat paralelně s hráčem tak, aby mu neposkytli dostatečný úhel ke střelbě.
Pokud musí nepřítel čelit útoku vozidla, nestojí tupě na místě, ale snaží se najít obdobný válečný ekvivalent, aby tak zvýšil svoje šance na přežití. Před nájezdem teréňáku uskakují do stran, nenechají se jen tak snadno přejet.
[youtube_660]SKSA3mJqmNE[/youtube_660]Zvláštním elementem je vzhled nepřátel. Nejslabší druh mimozemských protivníků rasy Covenant vydává směšné zvuky, je pestrobarevnější než sny Boba Marleyho a vypadá strašně dětinsky. Pokud takováhle rasa téměř vyhladila lidstvo, působí to jako hodně špatný vtip. Příběh je totiž poměrně drsný, avšak jeho vyprávění není úplně zdařilé. Nováček se nechytá prakticky vůbec.
Verdikt
Halo je velmi specifická hra. Hráči ji mohou buď bezmezně milovat, nebo nenávidět. Na současné poměry nabízí zastaralou grafiku, výstřední level designu a skvělou umělou inteligenci. Příběh je vyprávěn poněkud krkolomně, nováčci v sérii se hodně dlouho vůbec nebudou chytat. Pro fanoušky série to je však pochopitelně must-have, jenže kolik jich v České republice je?
Hodnocení: 65 %
- Klady: Umělá inteligence, silná značka, herní doba, vozidla
- Zápory: Nemožnost zaměřovat přes hledí, nepříliš dobře vyprávěný příběh, dětinští nepřátelé