Spisovatel Jonathan L. Howard zkusil štěstí netradičním způsobem. V románu Nekromant Johannes Cabal zkombinoval humor a horor. A ač to může znít zvláštně, Howardovi se tento tah povedl na výbornou.
Na karnevalu bratří Cabalů je něco až zlověstně tajemného. Zdroj: sxc.hu
Manéže, kabarety, jarmarky, zkrátka místa s častým výskytem artistů, komediantů a kejklířů lidi lákají od nepaměti. Dechberoucí vystoupení s sebou nesou zábavu, romantiku, ale také příslib tajemna. Pokud však člověk narazí na potulný karneval bratří Cabalů, měl by raději peníze na lístek vrátit do kapsy. Hrozí mu tam daleko horší věci, než že se stane terčem klaunových vtípků.
Jonathan L. Howard
Spisovatel pochází z Velké Británie, v současnosti žije s rodinou poblíž Bristolu. U čtenářů proslul jako autor humorného románu Nekromant Johannes Cabal. Na jeho úspěch navázal dalšími dvěma knihami, jež nesou název Detektiv Johannes Cabal a Institut strachu. Než se pustil na spisovatelskou dráhu, pracoval v herním průmyslu. Podílel se například na scénáři ke hře Broken Sword.
Příběh začíná faustovským motivem. Johannes Cabal se toužil stát nekromantem. K tomu mu měla dopomoci smlouvička s ďáblem. Jak už to bývá, Satan si klade podmínky mnohem rafinovanější než poznámky psané titěrným písmem pod čarou na běžných smluvních listinách. Jenže Cabal o duši přijít nehodlá. Proto s ďáblem uzavře sázku, že mu do roka a do dne pošle do pekla sto duší. Pomoci mu v tom má pojízdný karneval.
A tak začíná štace – lépe řečeno hon na nic netušící návštěvníky. Po úvodní scéně v pekle čtenář na několika desítkách stran sleduje, jak Cabal najímá personál. Co kapitola, to jedna či dvě nové groteskní figurky. Až to trochu začíná být jednotvárné.
Vše ale zachraňuje autorův smysl pro humor. Od začátku jím nešetří, stránky překypují vtipy jak situačními, tak slovními. Burtonovsky legrační je hlavní hrdina i všichni protagonisté ve vedlejších rolích. Howardovi se pak velice vydařila kapitola psaná jako slohová práce žáčka prvního stupně základní školy. Při pohledu na v ní užitou stylistiku a gramatiku by se až chtělo žalovat školský systém v jakékoli zemi na světě.
Neschází tu něco?
Čtenář si nemůže stěžovat, že by toho od knihy dostával málo. Humor, umně překroucenou klasickou zápletku, archaicky znějící názvy kapitol. Přesto si až do určitého bodu neustále říká, co mi v tom románu jen chybí?
Odpověď dostane až za polovinou knihy – pořádný příběh, který by táhl a nutil člověka sedět přikovaného k textu. Až v městečku, které má být poslední zastávkou karnevalu, se konečně rozjede děj, jemuž nechybí spád a zdárně čtenáře dovede až k tečce za poslední větou.
Druhou nedokonalostí je pak samotný Johannes Cabal. V prvních kapitolách působí jen jako postava, která sice nešetří sarkastickými poznámkami v každém proslovu, ale přesto postrádá hlubší charakter. Toho se mu dostává opět až se zmiňovaným obratem v ději.
Do té doby jej bohužel zastiňuje jeho bratr Horst. Vystupuje sympaticky, neoplývá arogancí a sarkasmem jako Johannes, navíc mu nejsou cizí pojmy jako svědomí. Nelze se tedy divit, že čtenáři přiroste k srdci spíše než hlavní hrdina. U knih postavených na jednom aktérovi – jehož jméno navíc nese název na přebalu – by se to ale stávat nemělo.
Výsledek je více než uspokojivý
Přes tyto výhrady není Nekromant Johannes Cabal špatným románem. Ne, Howard jej napsal velice dobře a mouchy se mu dají odpustit. A čtenář milující humornou fantastiku to udělá velice rád, a pokud vyjdou i zbývající pokračování, bez váhání po nich sáhne. Jestli se alespoň vyrovnají úvodnímu dílu, nebude času stráveného s knihou a utracených peněz litovat.
Po Úžasné Zeměploše a Stopařově průvodci Galaxií se na českém literárním trhu moc podobných povedených titulů nevyskytuje. Nekromant Johannes Cabal se tak může pyšnit, že k nim patří.
Název originálu: The Necromancer
Český název: Nekromant Johannes Cabal
Autor: Jonathan L. Howard
Překlad: Viktor Janiš
Obálka: Michael Windsor
Počet stran: 376
Vazba: pevná s přebalem
Rozměry: 135 x 205 mm
Vydal: Nakladatelství Plus, Praha 2012
Doporučená cena: 349 Kč
Hodnocení: **** (70 %)