RECENZE: Kniha Tisíc orků představuje průměrné dílo R. A. Salavatora. Bohužel

Petra Gawlasová

Petra Gawlasová

16. 10. 2011

Každý správný fanoušek fantasy má ve své knihovně ukrytou jednu knihu o temném elfovi Drizztovi Do’Urdenovi a je pouze na něm, zda je na ni hrdý, nebo se za ni stydí. Oba typy fanoušků ale můžou konečně jásat, vychází nový díl s názvem Tisíc orků.

Temný elf Drizzt Do’Urden Autor:Todd Lockwood

R. A. Salvatore doslova chrlí jednu knihu za druhou. Proslavil se svou sérií Forgotten realms zasazenou do světa hry Dungeons & Dragons. Zápletky jsou povětšinou jednoduché. Máte skupinku nesourodých přátel v čele se statečným elfem, pošlete je na výpravu a občas jim do cesty postavíte pár orků nebo obrů. Pro milovníky deskových her a plošinovek ráj na zemi.

Tisíc orků představuje první díl trilogie s názvem Lovcovy čepele. A jak název románu napovídá, půjde v něm o poražení armády orků. Hlavní hrdinové putují do Mitrilové síně, aby zde mohl být korunován trpaslík Bruenor. Jejich plány jim zkazí ledoví obři, kteří uzavřeli spojenectví s orky. Ale ne s hrstkou orků, ale s rovným tisícem! A to je asi tak všechno.

Jde trpaslík, elf a ork do baru…

Pravdou je, že Tisíc orků patří k tomu slabšímu, co Salvatore napsal. Jedinou naději představuje fakt, že se autor teprve rozjíždí a připravuje čtenáře na napínavější děj. Celá zápletka prvního dílu trilogie totiž připomíná jedno velké klišé a navozuje pocit, že jednomu z předních spisovatelů fantasy docházejí nápady.

Jediné, co z románu vyplývá je, že se orkové spřáhnou s kýmkoli, trpaslíci nemají rádi elfy, elfové jsou přemýšliví a rádi se milují při měsíčku a lidé jsou hlupáci. Nic, co by průměrný čtenář nevěděl.

Světlým bodem zůstává pouze hlavní hrdina. Drizzt Do’Urden je pořád stejný, pořád stejně sympaticky chladný k veškerému dění okolo něj. Drizzt sice může sloužit jako návod, jak se stát správným elfem, ale přesto zůstává svou ne-lidskostí velmi zajímavým. Salvatore vkládá do knihy i výtahy z jeho deníčku a čtenář má možnost ponořit se hlouběji do duše rozervaného elfa.

Některé pasáže jsou psány poutavě, hlavně když Drizzt prohlašuje, že pocit zadostiučinění dosahuje svými scimitary, jindy připomínají rádoby chytré blábolení přemoudřelého elfa, který vypouští do světa věty typu:

Nebojím se smrti, protože vím, že jsem součástí něčeho, nějakého konceptu či víry, které jsou větší než já, než mé tělo a duše. (str. 78)

Tisíc orků není vyloženě špatný román, ale zamrzí, že to nejzajímavější se neodehrává v hlavní linii příběhu. Daleko napínavější scény jsou skryty na pozadí putování Drizzta a jeho přátel. Nejlepší část se odehrává v konkurenčním městě trpasličí říše jménem Mirabar, kde budoucí král Bruenor rozdmýchá vzpouru mezi tamějšími trpaslíky a potom si v klidu odejde.

Sledujte také články o fantastickém světě DragonLance

Autor se do Mirabaru několikrát vrací a těch pár kapitol dokáže čtenáře ke knize připoutat. Další poutavá dějová linka sleduje dva trpasličí sourozence, jejichž putování má tak humorný tón, že to někdy Salvatore až přehání, ale čtenářům jejich eskapády zůstanou v mysli daleko déle než historka o tom, jak jednou temného elfa překvapila tisícovka orků.

Neznalí čtenáři, ruce pryč

Za poznámku také stojí fakt, že Tisíc orků rozhodně není pro někoho, kdo se s příběhem elfa Drizzta setkává poprvé. Autor nic nevysvětluje a rovnou háže čtenáře do svého vymyšleného světa. Na jednu stranu se fanoušci nemusejí prokousávat nudným úvodem, na stranu druhou si Tisíc orků užijí pouze znalci všech předchozích knížek, a to je opravdu škoda. Přestože se Lovcovy čepele tváří jako uzavřená trilogie, moc nových čtenářů si nenajdou.

Tisíc orků má své klady a zápory a je prozatím těžké hodnotit první díl chystané trilogie, protože tvoří opravdu jen jakýsi úvod k zajímavějším věcem, které se odehrají (doufejme) později. Celkový obraz o nejnovějším díle Forgotten realms si každý čtenář jistě udělá až po přečtení celé trilogie. Prozatím její hodnota představuje pouze šedý průměr.

Název originálu: The Thousand Orcs
Český název: Tisíc orků
Autor: R. A. Salvatore