Čtvrtý svazek z edice Mistrovská díla evropského komiksu přináší Moebiovo legendární dílo, které v minulosti ovlivnilo Felliniho, Miyazakiho, Ridleyho Scotta nebo Marvana a dodnes inspiruje komiksové i nekomiksové tvůrce. Zapůsobí Arzach i na vás?[album:https://www.topzine.cz/wp-content/uploads/dm-albums/arzach_moebius_2012/|width=660]
Harzack, Harzak nebo Arzak, či dokonce Arzach? Ať už se ve skutečnosti jmenuje jakkoliv, jedno je jisté. Poslední pteroválečník přilétá na svém latentně steampunkovém ptakoještěrovi z Moebiova podvědomí, aby svedl absurdní boje s bizarními protivníky a osvobodil šarlatový kámen zvaný Od-Tam-Tud, který setrvává v zajetí zlovolných čarodějů.
Moebius
Jean Henri Gaston Giraud (1938-2012) alias Moebius je skutečná legenda evropského i světového komiksu. Už ve svých osmnácti letech debutoval komiksovým westernem Frank et Jérémie. Stál u zrodu vydavatelství Les Humanoïdes Associés a se svými společníky založil v roce 1975 novátorský časopis Métal Hurlant. Právě zde vyšla nejslavnější Moebiova díla, mezi něž patří Incal a Arzach.
Moebius v průběhu své kariéry spolupracoval se slavnými komiksovými umělci (zejména jsou to Jean Van Hamme, Alejandro Jodorowski nebo Stan Lee), ale tvořil i zcela sám. Právě Arzach je případem čistě autorského snažení a je považován za nejosobitější a nejosobnější dílo z Giraudovy tvorby.
Surreální příhody Arzachovy
Komiks prezentuje bizarní mozaiku surreálních příhod, které Arzach na své špatnodružné cestě za osvobozením šarlatového kamene prožil.
Mozaiku tvoří především bezeslovné a bezkontextové příběhy: Arzach nejprve nešťastně zachraňuje nestvůrnou princeznu z věže; následně musí doletět k ruině mostu uprostřed louky masožravé trávy, aby v souboji porazil obřího opočlověka; v dalším příběhu opravuje Arzachovi šikanovaný technik mechanického ptakoještěra a v jiném nám zase Moebius ukazuje nebezpečný šarlatový kámen a bezradnou nahotu osamělého pterohrdiny.
Obsahová či významová ucelenost tohoto vydání komiksu pak vzniká na základě dvou grafických povídek, které Moebius napsal a nakreslil později, aby dal jednotlivým příhodám narativní, vyprávěcí kontext. Celou mozaiku ještě dotváří několikastránkové, spíše groteskní, aspekty Arzachova života: čekání na vlak, močení na veřejnosti nebo nepovedená nájemná vražda.
Lyrické výjevy Moebiovy
Když v roce 1975 začal vycházet Arzach, tak neměl Moebiův kreslířský styl se smyslem pro detail v komiksovém světě obdoby. Jeho propracovaná kresba byla z hlediska kvality srovnatelná s výtvarným uměním nebo s knižní grafikou. Meobius ostatně sám tvrdil, že nešetřil úsilím a každé scéně věnoval množství práce a síly zcela srovnatelné s tím, jaké jinak bývá věnováno obrazu nebo ilustraci.
Důsledkem mozaikového, nedějového a bezeslovného charakteru komiksu je syrová lyričnost, kterou Moebiova zaměřenost na vizuální naraci dále rozvíjí a umocňuje tak snový požitek z celého díla.
Menší revoluce v evropském komiksu
V úvodu ke komiksu z roku 1991 Moebiu píše s, že „když Arzach vyšel, jeho dopad na čtenářskou veřejnost byl udivující. Ty stránky měly účinek bomby a ve světě komiksu způsobily menší revoluci.“
Na závěr je ještě nutno říci, že se Moebius jen tak nechvástal. Měl naprostou pravdu, protože využil komiks jakožto svébytné umělecké médium a Arzach se i díky tomu stal symbolem proměny evropského komiksu ve svérázný druh umělecké komunikace.
Český název: Arzach
Název originálu: Arzach
Scénář a kresba: Moebius
Překlad: Richard Podaný
Počet stran: 56
Vazba: Brožovaná/vázaná
Rozměry: 190 x 260
Vydavatel: Crew, Praha 2012
Doporučená cena: 249/379 Kč
Hodnocení: ***** (100%)