Menu
FANZINE.cz
Komiks

RECENZE: Komiks Bažináč nově v padesáti odstínech plísňové zelené

Ondřej Pešek

Ondřej Pešek

7. 12. 2016

Před třinácti lety vyšel v České republice první Bažináč. Dokonce dřív než tak zásadní díla jako Strážci nebo V jako Vendeta. BB/art jej vydal ve skvostné černobílé. Černobílá tomu netvorovi z bažin slušela, ale v dalších dílech byla barva opravdu potřeba. Po letech máme možnost spatřit v původních barvách i první svazek – a konečně můžeme plně docenit jeho potenciál.

Alan Moore se dostal při dvacátém díle k Bažináčovi, a co s ním udělal? Zabil ho. Ale zabít plevel zkrátka není tak lehké. Nastává transformace monstra z bažin v ekologického elementála. Nastává přetvoření béčkového hororu v komiks, který i po třiceti letech působí neuvěřitelně svěže a novátorsky. V mezník moderního komiksu.

Alan Moore
Zřejmě nejnadanější komiksový scenárista všech dob (*1953). V jeho komiksech se snoubí avantgarda, experiment a preciznost stavby příběhu. Autor legend jako Watchmen-Strážci, Swamp Thing-Bažináč, V jako Vendeta, Liga výjimečných, Ztracené dívky, Batman: Kameňák, TOP 10 či Z pekla.

Mooreova práce na Bažináči je legendární a přelomová. Bývá přirovnávána k Millerovu Návratu temného rytíře; taková přípodoba však vůbec není správná. Protože Millera zadupává do země.

Alan Moore si nemohl připravit efektnější úvod do své série než autopsii jejího protagonisty. Jde o autopsii kompletní – o pitvu, i o pronikavý vhled. Strašidelná, nelítostná a vše převracející kapitola čtenáře strhne a vrhne do obemšeného sociálně kritického hororu.

To se alespoň dalo říci o předchozím vydání, které začínalo sešitem číslo dvacet jedna. Nové vydání otvírá sešit dvacátý, opravdový začátek Mooreova běhu. Ale pro vlastníky prvního vydání tohle není důvod k sebevraždě. Byť čtenáři trochu pomůže v orientaci v následujících dílech (konečně vím, odkud se vzaly postavy vyskytující se v páté knize), není pro pochopení důležitý. A tady Moore jen uzavírá starý pořádek do kotce a schovává jej pod postel – ten pravý začátek nastává až v jednadvacítce.

Ma-mince to neř-řeknem…

Bažináč přesto prochází svou proměnou postupně. Šerý šlář hororu si však s radostí uchovává. Právě první v knize se nejzřetelněji odráží předchozí temnota, právě zde nacházíme všudypřítomnou atmosféru plíživého strachu. A vsakuje se již děs budoucí – totiž společenský a ekologický. Už první knihu sytí kousavé postřehy ze společnosti a děsuplná atmosféra zmaru lidských stínů. V tomhle světě si nepomůžete. Po hrůzách gotických horory barokní.

A jak modří vědí, abdukce nabírá na obrátkách a tahle série již brzy přejde v něco, co nikdo nečekal. V milník, pod jehož hororovým omšením tepou kořeny sahající do všech kapilár moderního umění.

Jakkoli jsme se chlubili, že není kvůli jednomu sešitu potřeba nové vydání, nemůžeme totéž tvrditi o novém koloringu. První vydání v té skvostné černobílé sice funguje výborně, podtrhuje děs a běsy schované v každém křovisku, ale tahle série byla vždycky někde jinde.

Michael Zulli: Bazinac #1Tvůrčí tým, především Stephen R. Bissette, John Totleben a Rick Veitch předvádějí pod Mooreovou taktovkou neuvěřitelnou výtvarnou akrobacii. Jejich stromy ožívají, sekvoje se monumentálně tyčí do nebes, bojínek se vlní ve větru a plíseň hladově obrůstá Bažináčova ramena. A hněv je rudý. Sytě, sytě rudý. Ač se zdá kresba mnohem méně detailní, ty detaily pouze nevyniknou. Zkuste si srovnat vedle sebe staré a nové vydání. Říkejme tomu mimikry.

Nehledě na to, že jakkoli buněčné struktury plnící stránky a prvoci kroutící se mezi panely působili děsivě, nyní se na věc koukáme jinak. Vidíme, že tahle kniha je živý organismus. Otevřete na celostránkové ilustraci a máte dojem, že se vám ploštěnky rozlezou po rukou, že se vám mezi prsty kroutí liány. A nečetli-li jste další knihy, vězte, že až se později zakousnete do hlízy z Bažináčových zad, vezmou vás autoři na halucinační jízdu, která se opravdovému tripu v mnohém skutečně vyrovná.

Kyprý, teplý deštík pokrývá chodník leopardími skvrnami

Bažináč je přelomový nejen svými závažnými přesahy především do oblasti ekologie, ale hlavně tím, že ten komiks ekologický vážně je. Došlo k symbióze mezi scenáristou a výtvarníky. Došlo k translaci přírodniny do informace vstřebatelné pro člověka. K evoluci komiksového genotypu. K cytokinezi komiksu – oddělily se dva druhy, Bažináč, a to ostatní. A my chceme Bažináče. A díky novému vydání si jej konečně můžeme vychutnat v takové podobě, v jaké jej autoři zamýšleli a v jaké dobyl svět.

Vrchlický napsal: Aberace byly v poesii odjakživa. Dalo by se parafrázovat: Aberace byly v dílech Alana Moorea odjakživa.

Originální název: Saga of Swamp Thing #1
Český název: Swamp Thing – Bažináč #1
Scénář: Alan Moore
Kresba: Stephen R. Bissette, Rick Veitch, John Totleben, Dan Day, Shawn McManus
Překlad: Viktor Janiš
Počet stran: 232
Vazba: Pevná vazba
Vydal: BB/art, Praha 2016
Doporučená cena: 599 Kč

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

RECENZE: Komiks Bažináč nově v padesáti odstínech plísňové zelené

Hide picture