Jak často se stane, že vyjde český překlad komiksu ještě před vydáním originálu? Moc často tedy ne. Natožpak u takové hvězdy, jakou je autor Černé díry a Naposled Charles Burns. Jeho novinka Bludiště, první díl zamýšlené trilogie, sice vyšla již ve francouzštině, ale ještě před anglickým vydáním ji Trystero vydává v Česku.
Fanoušek osmimilimetrových krváků si kreslí. Vlastně ani neví co, ale asi to bude autoportrét. Je to jakýsi hlavonožec. A není jediný; podivní hlavonožci se vznášejí krajinami stránek Bludiště hlavonoha nehlavonoha, mezi starými horory, podivnými charaktery, nejistotou, a, jak to už u Burnse bývá, vztahy dvou mladých lidí.
Charles Burns
Charles Burns je jedním z nejuznávanějších autorů alternativních komiksů současnosti. Začínal krátkými povídkami vydávanými mimo jiné v magazínu RAW Arta Spiegelmana (viz album Na oko), aby to naplno rozjel ke konci osmdesátých let a v letech devadesátých delším komiksem El Borbah a ilustrátorskou prací (obal alba Brick by Brick pro Iggyho Popa, obálka komiksu Freak Show od The Residents). Deset let pak strávil prací na mohutném opusu Černá díra. Od Naposled pak tvoří své práce barevně.
Právě ono jak to už u Burnse bývá se stává jakýmsi úhelným kamenem, jak k Bludištím přistupovat. Snad již od první stránky totiž připomínají jeho předchozí počin Naposled.
Základní přístup se zdá – a nejen proto, že Burns vyvedl Bludiště v barvě – téměř totožný. Máme tu komplikovaný, rozvíjející se vztah dvou mladých (odpich k jakémukoli rozsáhlejšímu Burnsovi), mladík je umělec a trochu podivín, dívka trochu tajemná a mísí se realita se sny či uměním. Zde musím říci, že si Naposled vážím jako zřejmě nejlepšího Burnsova díla, takže by se zdálo, že budu z takové podobnosti nadšený.
Zde se dostáváme k ambivalenci, s jakou na mne Bludiště působí. Ano, chci mít radost, že to bude podobné jako můj oblíbený kousek, ale vážně chceme stále dokola sledovat ty samé triky, pouze v jiném divadle? Ne. Znamená to tvůrčí stagnaci. Ze stejného pytlíku dva stejně silné čaje neuděláte.
Nová naděje, skrytá hrozba
Bludiště tvoří pouze první díl zamýšlené trilogie. Soud o podobnosti s Naposled, ač též trilogií, tedy stavím na vratkých základech a znalosti pouhé třetiny celé skládanky. Příliš brzy? Akorát? Uvidíme.
Fakt, že se jedná o první knihu ze tří pak trochu znesnadňuje i samotné čtení. Burns to zřejmě i vycítil, a proto chce vydat v angličtině soubor až kompletní.
Takhle na 64 stranách čtenář nedostává mnoho; pár pouhých náznaků, načrtnutí dějových linek, a črtu atmosféry. Žádný ponor, psychologii, nic, co by vám drásalo nervy a říkali jste si, jak do sebe vše zapadá. Bohužel, ani si neříkáte, jak to vše dopadne. Máte v rukou jen něco, co bude dávat smysl a co nabude síly až za několik let. Je hezké mít něco od Burnse v rukou dříve než fanoušci Fantagraphics, občas se ale vyplatí počkat.
Odhlédneme-li od zrcadlení Naposled a useknutí děje, Burns po řemeslné stránce odvádí výbornou práci. Střídání linek, prostřihy jeho oblíbených hororových filmů, prolínání realit, vše funguje na výbornou. Úsporné dialogy a úsporná výtvarná linka napomáhají plynulosti, a celé album máte za sebou, ani nevíte jak. Jen když se poprvé vymění vypravěči, možná to čtenáře trochu zmate, ale na druhou stranu – nenese protagonistův oblíbený film název Invaze lupičů těl?
Charlese Burnse miluji. Ale Bludiště jsou neskutečně rozporuplný kousek. A jeho rozporuplnosti dodává jen to, že budeme na její potvrzení či vyloučení čekat kolik? Dva roky? Čtyři? Kdo ví. A kdo ví, zda nakonec vše nebude úplně jinak. Ostatně, jsme v bludišti fantasmagorické mysli Charlese Burnse.
Originální název: Dédales
Český název: Bludiště
Autor: Charles Burns
Překlad: Martin Svoboda
Počet stran: 64
Vazba: Brožovaná
Vydalo: Trystero, Praha 2020
Doporučená cena: 399 Kč