Fatale komiksové hvězdy Eda Brubakera představuje hvězdu na noční obloze komiksových detektivek. Spolu s Gotham Central (též Brubaker) jde o jedinou detektivní komiksovou sérii, která u nás vychází. Nová, druhá kniha pak slibuje Ďábelskou záležitost.
Sedmdesátá léta. Los Angeles. V Hollywoodu byste mohli potkat George Lucase nebo Stevena Spielberga stejně jako Woodyho Allena. Obrovské párty filmových hvězd. Renesance podivných kultů. Čemu se pak divit, když vám na pozemek vběhne narkoman a dívka celá od krve, kterou zachránil ze sklepa místních sektářů? Nehledě na to, že s oním děvčetem natáčeli ne-úplně-puritánská videa. A na videích můžeme vidět jakousi podivnou knihu. Knihu, po které jistá osoba, jež od třicátých let nezestárla ani o den, opravdu touží.
Ed Brubaker
Ed Brubaker (1966) měl vždy zanícení především pro Marvel. Taky neměl na výběr, na místě jeho dětství se nedaly jiné komiksy sehnat. Přesto si během dospívání vypěstoval vztah i k DC a především k drsným detektivkám. O tom všem se můžeme přesvědčit v Criminalu, Fatale, Captainu Americovi, Batmanovi či Gotham Central.
Počkat… Krok zpět. Převinout. Sedmdesátá léta? Ano. Fatale nejen že je netypická svou kombinací ryzí detektivky a lovecraftovského hororu, ale i svým pojetím – každá z knih se odehrává v jiném časovém období, ačkoli sledujeme i záblesky ze světa dnešního.
Střídání časových rovin vůbec nepůsobí na obtíž. Díky Brubakerově mistrnému umu přechody mezi polohami nijak neskřípou ani neruší. Navíc mu rozdílná období dávají možnost využít jejich atributů.
Bohužel však vyvstává podezření, nakolik kulisy jiného časového období působí jen jako krytí tvůrčího bloku. Nezdá se, že by Ďábelská záležitost nějak posouvala příběh nebo obohacovala svět Fatale. Všehovšudy dojde k něčemu podobnému tak jednou až dvakrát za celý svazek, a to ještě nijak zásadně.
Když pak člověk vezme v potaz, že Brubaker původně sérii plánoval na dvanáct sešitů a namísto toho ji roztáhl na sešitů dvacet čtyři, podezření z umělého natahování se těžko brání.
Vedle natahování a pocitu jakéhosi nicneříkání se ale Ďábelské záležitosti nedá po scenáristické stránce pranic vyčíst. Lovecraftovské obludy ustupují do pozadí a čtenáři se servíruje čistě kriminální příběh s hutnou, autentickou atmosférou. Brubaker rozumí komiksovému médiu a nehodlá se zdráhat svou práci se střihem předvádět, kde se jen dá.
Krásky, stíny, chapadla a plovoucí oči
Těžko si pak na post kreslíře představit někoho jiného než Seana Phillipse. Phillipsova pozadí se hemží stíny, v nichž by se lecjaké monstrum z R‘lyehu mohlo bez sebemenších potíží skrýt, tváře jsou řezané jako břitvou a úsměv byste našli tak nanejvýš na falešné couře.
Jediný průšvih je v kreslení obličejů. Jde-li o zjizveného muže, v pořádku. Detail na femme fatale? OK. Ale jakmile ji nezabírá úplně zblízka, oči jí plují kdesi v obličeji jako v želatině. A u dámy, která má lámat srdce na potkání, to není úplně to, co byste si přáli.
Fatale. Chce se mi říci, že tu máme čistokrevnou detektivku, ale jak můžete čistokrevnou detektivkou nazvat něco s lovecraftovskou mytologií v pozadí? Tak tedy takhle: Chcete atmosféru, kterou se vyznačují ty nejčistokrevnější noirové detektivky vysoké jakosti? Sáhněte po téhle chapadlovité příšeře.
Originální název: Fatale #2: The Devil‘s Business
Český název: Fatale #2: Ďábelská záležitost
Scénář: Ed Brubaker
Kresba: Sean Phillips
Překlad: Martin D. Antonín
Počet stran: 136
Vazba: Brožovaná
Vydal: BB/art, Praha 2018
Doporučená cena: 399 Kč