Bude to vypadat hodně blbě, když napíšu, že nejcivilnější noirová detektivka vycházející v Česku se odehrává v Batmanově Gothamu? Možná jo. Ale to na věci nic nemění. Brubakerův a Ruckův Gotham Central se právě dočkal třetí knihy a nehodlá dělat ústupky.
Gotham stále zamořují hnusáci. Hnusáci nebo zrůdičky, jak jim jen chcete říkat. Prostě psychopati uhánějícími nočními ulicemi Gothamu jako kovbojové v maskách. A ano, Batman je jeden z nich. Gothamská policie se s ním už nadále nekamarádí. Sundavají dokonce i bat-signál. Budou ale na vše stačit? Při všech problémech uvnitř sboru, budou stačit i na zachraňování samotného města?
Ed Brubaker
Ed Brubaker (1966) měl vždy zanícení především pro Marvel. Taky neměl na výběr, na místě jeho dětství se nedaly jiné komiksy sehnat. Přesto si během dospívání vypěstoval vztah i k DC a především k drsným detektivkám. O tom všem se můžeme přesvědčit v Criminalu, Fatale, Captainu Americovi, Batmanovi či Gotham Central.
Mám vždy dojem, že nejlépe se dá recenze Gotham Centralu začít postesknutím si nad situací komiksového noiru v Česku. Dokonce kdykoli na tohle téma zabrousíte s českými komiksáky, vše začíná tímhle posteskem. Ale je to vlastně pravda? Gotham Central vychází v pořádných, dvousetstránkových špalcích. Do toho jednou ročně Fatale. A když se nad tím člověk zamyslí, jeden Gotham Central ročně je stále lepší než pět průměrných noirů.
Tentokrát v Gotham Central mává taktovkou především Gerg Rucka a Ed Brubaker jen přifukuje ve dvou sešitech. A Rucka zde předvádí, že za Brubakerem nijak nezaostává, ba dokonce jej možná převyšuje.
Ačkoli se i v Ruckových scénářích sem tam mihnou maskovaní hrdinové a zločinci, mnohem více se o nich jen mluví. Mnohem více se o nich postavy jen kysele zmiňují. Mnohem více se řeší osobní problémy a problémy uvnitř policejního sboru. Vše mnohem více skřípe na lidské úrovni, zatímco na vypravěčské se prohlubuje. Rucka zahušťuje atmosféru, láme a vyostřuje vztahy mezi detektivy, prokresluje charaktery a strká do kapsy obě předešlé knihy.
Stejně jako se střídají Brubaker a Rucka na postu scenáristy, střídají se i výtvarníci. Ruckovi sekundují Michael Lark se Stefanem Gaudianem (v části Koumák z Keystoneu jen Gaudiano), Brubakerův scénář si na starosti bere Jason Alexander.
Vypadá to, že někdo načural detektivu MacDonaldové do cornflaků
Larka s Gaudianem už známe. Hrubá kresba plná temných vrásek černi. Stejně nelítostná jako Gotham samotný. Možná na první pohled ne líbivá, rozhodně ne podbízivá, ale rozhodně atmosférická. Přesně ten typ kresby, který k Gotham Central sedí a který Gotham Central potřebuje, aby se stal ponorkou do podsvětí a stínů morálky.
Brubakerův výtvarník Alexander jde, zdá se, v tomhle ještě dál, ale nevychází mu to (Brubakerův scénář šlape bez chyby). Nehodlám se pitvat v tom, že mu oči postav občas plavou v obličejích a pošilhávají, problém spočívá v něčem jiném: V návaznosti. Problém spočívá v tom, že detektivka MacDonaldová vypadá v jeho podání o dobrých dvacet let starší. A vypadá tak, že těch dvacet let strávila na pervitinu.
Ano, v třetím svazku Gotham Central trochu pokulhává kresba dvou sešitů. Ale to je všechno. A kdybych nepsal recenzi, věřím, že na tohle zaškobrtnutí zapomenu jakmile se ponořím do stránek následujících. Nebojím se označit třetí knihu Gotham Central za prozatím nejlepší. A Gotham Central za jednu z nejsilnějších současně vycházejících sérií.
Originální název: Gotham Central #3: On the Freak Beat
Český název: Gotham Central #3: V rajonu šílenství
Scénář: Ed Brubaker, Greg Rucka
Kresba: Michael Lark, Stefano Gaudiano, Jason Alexander
Překlad: Richard Klíčník
Počet stran: 224
Vazba: Brožovaná
Vydalo: BB/art, Praha 2019
Doporučená cena: 499 Kč