Menu
FANZINE.cz
Technologie

Recenze konzole PlayStation 3. Přečtěte si, čím je lepší než Xbox 360

Šimon Kolář

Šimon Kolář

23. 8. 2011

!Válka konzolí 2. část! Souboj dvou next-genových konzolí na Topzine.cz pokračuje. Po recenzi Xboxu 360 jsme se zpětně podívali také na stroj od Sony.

OBR.: PlayStation 3

PlayStation 3 ve své starší verzi vypadá mohutně zdroj: Sony.cpm

Zatímco Xbox 360 byl v době svého uvedení na trh spíše příjemným překvapením, od chystané třetí konzole kultovní značky PlayStation si herní obec slibovala opravdu hodně. Tato očekávání byla ještě přiživována velkohubými prohlášeními manažerů Sony, kteří na účet směrem ke konkurenčnímu Microsoftu vykřikovali věty jako: „Next-gen přijde, až řekneme my.“

Kolem připravovaného herního stroje postupně vznikla neuvěřitelně silná aura očekávání. Hráči si slibovali bezmála revoluci, absolutní zašlapání Xboxu do země a technologický skok o dalších deset let. Hype pomalu dosahoval svého vrcholu. Nelze se tedy divit, že když se v roce 2006 konzole konečně dostala na trh a zároveň do rukou nerdů stanujících v noci před herními obchody, začaly se objevovat zklamané ohlasy.

Revoluce se nekoná

Za cenu kolem 20 000 korun hráč obdržel konzoli, jejíž obrazová kvalita byla srovnatelná s grafikou Xboxu 360, s ovladačem bez vibrací a zabudovaným přehrávačem Blu-Ray disků, které ve své době prakticky nikdo pořádně neznal. Když se navíc začaly objevovat první herní tituly, které vycházely pro obě konkurenční platformy, pomalu se ukazovalo, že PlayStation v nich po technické stránce ztrácí.

OBR.: Dualshock 3

Ovladač je samozřejmě bezdrátový

Manažerům Sony se začaly vracet všechny ty přespříliš seběvědomé výkřiky, které před launchem konzole vypouštěli do médií. Stali se terčem posměšků na diskuzních fórech téměř všech herních webů, a jejich produkt byl často označován za obrovské fiasko a splasknutou bublinu. Od roku 2006 už ovšem uplynulo hodně vody a Sony se pomocí několika menších změn a postupnými kroky podařilo situaci ustát. My se na celou konzoli podíváme z dnešního pohledu zhruba v polovině roku 2011.

Design konzole

Barevné ladění třetího PlayStationu se nese v duchu svého předchůdce, a konzole je tak téměř celá černočerná. Samotný design je opravdu hodně povedený, a to jak v případě původní verze, tak i menšího slimu. Drobnou nevýhodou může být lesklá povrchová úprava, na které je vidět prakticky každý otisk prstu. Tohle je ve slim verzi vyřešeno použitím matného plastu, který ovšem ve srovnání působí o něco laciněji.

Přečtěte si také 1. část naší Války konzolí, která se věnovala Xboxu 360!

Tlačítka má samotná konzole pouze dvě. Jedno pro vypnutí/zapnutí, a druhé, které umožňuje vysunout z mechaniky disk. Tyto ovládací prvky ovšem nejsou tlačítky v pravém slova smyslu, ale pouze dotykovými ploškami (ve slimu nahrazeny tlačítky). Nemá to sice skoro žádné opodstatnění, ale pomáhá to dotvářet image stroje budoucnosti, kterou si kolem sebe PlayStation 3 vytvořila. Podobný „gimmick“ je i mechanika, která se nevysouvá celá, ale vyjíždí z ní pouze samotný disk.

OBR.: PS3 Slim

Novější odlehčená slim verze

Unikátní je také v tom, že dokáže přehrávat vysokokapacitní Blu-Ray disky. Zatím každá konzole od Sony využívala nějaké rozdílné pokrokové médium. PS3 měla pomoci rozšířit blu-ray tak, jak to dokázal její předchůdce s dnes nenahraditelným DVD.

Očima Markéty Mrázové

Ve srovnání těchto dvou konzolí prosazuji PlayStation, jelikož jsem se k němu dostala už v dětství. Nejspíš nelze říci, že je lepší, ale citová vazba mě skoro nutí ho před Xboxem prosazovat.

K Xboxu se dostávám zřídkakdy, ale když už se to stane, mé počínání dopadá katastrofálně. Nejen že to takřka neumím ovládat, navíc mne přepadá doslova citový odpor a já hrát nezvládnu. Nehledě na to, že hry na PlayStation se mi zdají o dost kvalitnější jak po herní, tak po příběhové stránce. Jediné, co se mi snad na Xboxu líbí, je zpracování konzole zvenčí.

Ovšem to je takové malé, bezvýznamné plus. PlayStation je nejen domácí konzole, ale i handlend, čili k prosazování PlayStationu je o to větší důvod. Takže tento souboj bezkonkurenčně vyhrává japonská konzole PlayStation.

Hodnocení: 90%

To se nakonec s vydatnou podporou porno průmyslu do určité míry podařilo a ukázalo se, že podpora tohoto nového média byla investicí do budoucna. Už dnes se ukazuje, že kapacita DVD je pro většinu nových titulů naprosto nedostačující a ojedinělým jevem nejsou ani hry zabírající čtyři disky.

Kultovní Dualshock

Ovladač konzole je jedním z témat, o kterém panovaly, a možná ještě panují, bouřlivé diskuze. Po několika inovativních návrzích, které byly následně zamítnuty, se v Sony rozhodli použít prakticky stejný ovladač, jaký využívaly jak původní PlayStation, tak i jeho nástupce. Byla to rozhodně sázka na jistotu, protože miliony hráčů už měly specifický tvar DualShocku navždy obtisknut do svých dlaní a staronový ovladač jim do těchto otlačků perfektně zapadl.

Sledujte náš speciál na Topzine.cz, kde se věnujeme ještě podrobnějším aspektům jednotlivých konzolí!

Zároveň ale bylo vidět, zvláště ve srovnání s konkurencí, že úplně ignorovat všechen pokrok v ergonomii nelze donekonečna, a pokud vložíme nezaujatému pozorovateli do rukou jak ovladač od Xboxu, tak i ten od třetího PlayStationu, s velkou pravděpodobností rozhodne, že mu do rukou lépe padne ten xboxový. Původně se ke konzoli přibaloval DualShock bez vibrací takzvaný Sixaxis, po vlně kritiky se začal vyrábět i klasický DualShock s číslovkou tři.

OBR.: XMB menu

Uživatelské rozhraní třetího PlayStationu

I ten si ale zachoval celkem zajímavou funkci, kterou je zabudovaný pohybový senzor. Právě tato funkce dala vzniknout původnímu názvu Sixaxis (šest os). Ovladač dokáže rozeznat pohyb, který s ním provedete podobně jako to umělo ve své době převratné Wii od Nintenda. Samozřejmě ne v takovém rozsahu a pouze v šesti osách, ale rozhodně se jedná o zajímavý prvek, který některé hry dokázaly vytěžit prakticky na maximum.

Software

Uživatelské rozhraní konzole je příjemně elegantní a pohyb v křížovém menu hráči brzy přejde do krve. Počáteční nedostatky v oblasti online funkcí už byly pomocí několika softwarových záplat vyřešeny a přístroj teď nabízí v podstatě stejnou internetovou funkčnost jako konkurence, akorát zcela zdarma. Online obchod PSN store by se sice brzy měl dočkat výrazného faceliftu, zatím ale zůstává alespoň pro evropské hráče hodně nepřehlednou službou.

Co se týče exkluzivních AAA herních titulů, tak tady má Sony skutečně neuvěřitelně našláplé portfolio. Na nové konzoli pokračují staré známé série (God of War, Killzone, Gran Turismo atd.), ale vznikají také úplně nové (Resistance, Uncharted, Motorstorm atd.). Tyto hry na rozdíl od multiplatformních titulů využívají skutečný technologický potenciál konzole a graficky vypadají o třídu lépe.

Kompilace vynikajících PS3 reklam

Po mírném zklamání panujícím na počátku prodeje této konzole nakonec tedy přišel obrat k lepšímu. Některé nedostatky byly pomocí updatů vyřešeny, a jiné původně nepříliš využívané prvky časem postupně nabyly na důležitosti. Cenově už je dnes na úrovni konkurence navíc s online službami zadarmo. Sony navíc vsadilo na silnou podporu v podobě exkluzivních titulů, které hráči dávají pádný důvod, aby si pořídil právě jejich produkt.

Hodnocení 90 %

  • Klady: Výkon v exkluzivních titulech, podpora Blu-Ray, podpora stereoskopického 3D, silný line-up exkluzivních titulů, online služby zdarma
  • Zápory: Zatím nepřehledný evropský PSN Store

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Recenze konzole PlayStation 3. Přečtěte si, čím je lepší než Xbox 360

Hide picture