RECENZE: Kronika. Ne každý superhrdina je super. Ani vy byste nebyli

Pavlína Nouzová

Pavlína Nouzová

4. 2. 2012

Jak byste se zachovali vy, kdybyste objevili, že máte superschopnosti? Jali byste se ochraňovat svět ve stylu Supermana, nebo byste telekineticky nadzvedávali holkám sukně? Do tohoto sporu přináší film Kronika poměrně novou odpověď.

Už stokrát jsme tu měli hrdiny, kteří získali superschopnosti a rozhodli se chránit bezbranné a slabé. A děje se to i v novějších filmech (Green Lantern nebo Kick-Ass). Jenže tentokrát se do kin chystá snímek, který přináší o dost jinou odpověď na otázku: Bože, já umím létat, co s tím udělám? A navíc je natočen skoro jako dokument.

Josh Trank je svým způsobem ještě zelenáč. V polovině února mu bude 27, ale má už na kontě několik úspěchů. Před pěti lety spolurežíroval a napsal scénář seriálu Vražedný souboj, kde se inspiroval slavným Nelítostným soubojem. Zahrál si v něm třeba bratr Marky-Marka Donnie Wahlberg nebo dabér lenochoda Sida v Době ledové. Tento rodilý Kaliforňan nyní debutuje i na stříbrném plátně netradičním sci-fi Kronika.

Hlavní přednosti Kroniky se ukrývají už za tím, kdo ji natočil. Je to debutant Josh Trank, který nedostal moc peněz, zato má ale fůru nápadů. Díky tomu se díváme na první superhrdinský film, který je natočen třeba jako Záhada Blair Witch – z kamery jedné z hlavních postav. Tentokrát ale dokumentární prvek nemá za cíl vyděsit, spíše naznačit, že v Kronice se pokusí být realističtí.

Nikdo by přece neseděl zadumaně na střeše mrakodrapu. Zdroj: distributor filmu

V tom se tvůrcům daří na výbornou. Tři kluci jsou ozářeni v jakési jámě uprostřed lesa a zjistí, že mají telekinetické schopnosti. Místo aby se rozhodli ochraňovat staré babičky na přechodech, se ale vydají do obchoďáku, kde na dálku přesunou auto nebohé paní a smějí se, když ho na parkovišti marně hledá. Co byste udělali vy? Jeli do centra a čekali, kde se objeví nějaký kapsář, nebo byste si s vašimi schopnostmi hráli?

Očima Oldřicha Mánerta: Pseudo-found-footage rámování Kronice sluší, když se to ale vezme do důsledku, nepřichází vlastně s ničím originálním. Kombinace osvědčených prvků smíchaná do svěžího nového tvaru udivuje vzhledem k rozpočtu precizní trikovou stránkou i nechybujícím režijním vedením.

Bohužel doplácí na častý nedostatek celovečerních debutů – samotný nápad je na nich to nejlepší, zpracování solidně nadprůměrné, člověku ale neustále přichází na mysl, že se z toho dalo vytěžit mnohem více. Kronika spadá přesně do této kategorie. Josh Trank je ale bezpochyby talentovaný tvůrce, kterého čeká s trochou štěstí světlá filmařská budoucnost.

Hodnocení: 3***

Spolu s jejich realistickým nakládáním s novými schopnostmi se ale samozřejmě zvrtne uvažování jednoho z nich (kterého bije otec a maminka mu umírá). Přibližně od poloviny filmu se nejhubenější z trojice maturantů rozhodne zničit celý svět. Diváci se tak kromě popojíždění s autem na dálku dočkají už i epických soubojů, jak jsou zvyklí, a černobílého rozdělení na hodné a zlé.

[youtube_660]ggZxsgyX50I[/youtube_660]

Je jasné, že film by si nevystačil s pouhým zkoušením schopností, je potřeba přivést do děje i nějaké to drama. Ale na to, jak je Kronika v lecčems originální, je koncept zhrzeného syna pro ni úplně z jiného světa.

S tím je spojeno i to, že se za hodinu a půl o hlavních hrdinech až tak moc nedozvíme. Film staví na tom, co je vidět, tedy na vizuálních tríčkách, stejně tak ale i na výbuchu hněvu, který má ukázat, že se náš hrdina naštval. Co se skrývá pod povrchem, to se už nedozvíme. Zde může být na vině fakt, že se vše odehrává před rodinnou kamerou, a tak jsou postavy nervózní a nechovají se úplně přirozeně, nemluví o svých pocitech. Nechci ale tvůrce přecenit.

Holt to není psychologické drama

Divák se musí soustředit spíše na nápady mladého režiséra a uvědomit si, že se holt nedívá na psychologické drama (i když by to mohlo být zatraceně zajímavé).

Josh Trank přichází třeba s vylepšením schématu natáčení na jednu kameru. Kronika je snímek natáčený na všechny možné kamery, které ale mají být pořád skutečné. Takže uvidíte opravdové záběry z pouličních kamer nebo dramatické prostřihy mezi jednotlivými mobily, kterými si kolemjdoucí nahrávají finální souboj. Podobně svěží je i moment, kdy se tři hrdinové učí létat – a zcela logicky jim to nejprve nejde.

Takovýhle záběr ve filmu neuvidíte

Jen škoda, že celkový dojem pak mírně zkazí závěrečný výstup jedné z postav. Do té doby režisér nic nepředpokládá, bere své diváky rovnocenně. Během posledních tří minut jim ale raději vše polopaticky vysvětlí ústy svého hrdiny, abychom pochopili, že nic přece není černobílé. Všichni máme své důvody. Jasně, ale jaký důvod měl on?

Kronika (Chronicle)

Akční / Drama / Horor / Sci-Fi
Velká Británie / USA, 2012, 84 min