RECENZE: Looper není nový Matrix. Zajímavý nápad zůstal na půli cesty

10. 10. 2012

FOTO: Hlavní dvojice hrdinů z filmu LooperFilmy s tematikou cestování v čase bývají často terčem kritiky – a kdyby měl být Looper souzen jen podle logiky děje, zasluhoval by exemplární odsouzení. Když od ní ale odhlédneme, zůstane nám neotřelý sci-fi snímek.

Na jednu stranu vypadá práce loopera jako pohodový džob. Tihle nájemní zabijáci sice tančí na hraně zákona, ale když dojde na jejich kšeft, stačí jim jediné: postavit se před místo doručení, nabít zbraň a ve chvíli, kdy se objeví cíl, vypálit. Odměna pak čeká přímo na místě, na těle mrtvého chudáka, a bývá pořádně tučná.

Joseph Gordon-Levitt se narodil 17. února 1981 v Los Angeles. Josephovým debutem se stala rodinná komedie Beethoven. Ještě téhož roku se objevil v dramatu Roberta Redforda, Teče tudy řeka. Do povědomí širší části publika se dostal díky snímku 500 dní se Summer. Za výkon, který předvedl, byl poprvé nominován na Zlatý glóbus. Pak už následoval Počátek nebo Temný rytíř povstal. Pokud Joseph zrovna nenatáčí, tak se věnuje muzice a režii. Hraje dobře na kytaru a bicí a zpívání mu taky nedělá problém.

Tak kde je háček? Loopeři, kteří pro zločineckou organizaci odstraňují nepohodlné osoby, dostávají své zakázky z budoucnosti – a nikdy nemůžou přesně vědět, kdo se vlastně před nimi objeví. Jejich bratr, strýc, otec, nebo… oni sami. Něco takového potká i úspěšného loopera Joea (Joseph Gordon-Levitt), kterému jednoho dne přistane před hlavní brokovnice (přezdívané ve slangu trombon) jeho o třicet let starší já (Bruce Willis). A co teď, že?

Chcete vyhrát plakát s podpisem Johnsona, Gordona-Levitta a Emily Blunt? Soutěžte s FANZINE.cz

Tihle dva jsou vlastně jeden, jenom je mezi nimi 30 let rozdíl. Zdroj: Bontonfilm

Looper předkládá zajímavou vizi světa v roce 2044, kterým lomcuje ekonomická krize a obecně se od naší současnosti příliš neliší. A to je škoda: stačí vzpomenout, jak si s blízkou budoucností vyhrál Steven Spielberg ve filmu Minority Report – a zpětně se sluší mu zatleskat, v kolika ohledech se už nyní se svou představou trefil. Looper zůstal někde na půli cesty. A neplatí to jen o zpracování vize budoucnosti.

Očima Elišky Nové: Akční sci-fi z budoucnosti má výborný základ v podobě skvělého nápadu. Respektive hned několika nápadů. Hlavně proto zamrzí, že Looper postrádá gradaci a po chvíli prostě nudí. K dobru mu nejde ani mizerná uvěřitelnost, že Joseph Gordon-Levitt a Bruce Willis jsou jedna a táž postava, jen o pár let starší, a tudíž moudřejší. Zatímco jiné filmy postrádají neokoukaný nápad a tím trpí nejvíce, u Loopera je to právě naopak – originalita by byla, jen to zpracování není stoprocentní. Ba co víc, je průměrné.

Očima Pavlíny Nouzové: Skvělá hříčka, kde za málo peněz dokázal Rian Johnson natočit realistické sci-fi a R-ko, kde je erotická scéna ustřihnutá po dvou pusách. Zároveň zde schoval několik narážek na to, jestli člověka determinuje jeden konkrétní čin (tzv. butterfly effect), nebo nic nezabrání tomu, jestli se z něj má stát magor, co vystřílí zločineckou partu / záporák, který tu partu založí.

Hodnocení: 5*****

To samé se týká bohužel i děje samotného: v první půli plyne rychle, seznámí diváky se zákonitostmi světa, skvěle je navnadí na další vývoj a připraví kulisy pro hlavní zápletku. Ty pak ale zůstávají příliš fádní: vyprávění zakotví v domě Sáry (Emily Blunt) a jejího syna, dvojice, která sice připraví několik dějových zvratů, to vše však na stále stejném pozadí domu a jeho okolí.

A koneckonců: polovičatě působí i hlavní nápad. Nájemní zabijáci střílí své oběti posílané z budoucnosti. Jistě, je to neotřelé, ale dechberoucí? Sotva. Stačí vzpomenout na geniálně vystavěný svět Matrixu, na ideu věštců ve zmiňovaném Minority Report, o legendách jako Star Wars nemluvě… Ano, Looper zřejmě neměl ambice stvořit nový kult, pro trvalejší stopu v mysli publika by však potřeboval více než znásilněnou hrátku s cestováním v čase.

Willis je opět ve formě

Looper ale rozhodně není špatný snímek. V závěru tempo opět zrychlí, a navíc nabídne pointu, která překvapí. Jen je dějově až příliš komorní, a přitom ne natolik atmosférický, aby zvládl diváka zcela pohltit. S logikou časových paradoxů navíc hraje dost nerozvážně; v tom však na filmové scéně zdaleka není jediný.

Vtáhnout diváka se Looperovi daří jen někdy a velkou zásluhu na tom má (ne)stárnoucí Bruce Willis. Když mu scenáristé dají do obou rukou rychlopalné P90 a před hlavně desítky nepřátel, dodají filmu grády a dají vzpomenout na Willisovy zlaté časy. Předvést se snaží i jeho mladší verze Joseph Gordon-Levitt, který po Počátku či novém Batmanovi vystoupil z role bažanta, charizma zkušenějších kolegů ale zatím postrádá.

Tak přesně takhle máme Bruce Willise nejraději

Někteří zahraniční kritici přirovnávají Loopera k Matrixu nové dekády. Pokud bychom to brali jako fakt, pak se nová dekáda příliš nevytáhla. Zatímco majstrštyk bratrů Wachovských má i při opakovaném zhlédnutí kouzlo (možná ještě větší), magie Loopera po prvním spatření závěrečných titulků vyprchá. A zůstane uspokojivý, nikoliv však nezapomenutelný pocit.

Looper

Akční / Sci-Fi / Thriller
USA / Čína, 2012, 118 min