První dojmy z Crysis 2 a jeho multiplayeru? Boží nářez. Crysis 2 nezklamal a ukázal, že je králem všech stříleček. Podle všeho máme kandidáta na střílečku roku!
Když vyšla první hra na Cry enginu, byla to bomba. FarCry byla na svou dobu neuvěřitelně promakaná hra s grafikou, která vzala dech i tomu nejzmlsanějšímu hráči. CryTek si tak nakročil k veleúspěšné sérii her na super enginu.
Když vyšel první Crysis, vzbudil ještě větší úžas. Realistické prostředí, grafické efekty, stromy, keře, voda, prostě paráda, kterou předtím nikdo v takovém provedení v žádné hře neviděl. Crysis samozřejmě obsahovalo i skvělý příběh plný zvratů. Každý si určitě vzpomene na rozpadající se horu mimozemštanů, když se projížděl tankem a přejížděl jednoho Korejce za druhým.
I proto se dočkal Crysis pokračování s přívlastkem Warhead a následně multiplayerovým nářezem Crysis: Wars. Všichni si přišli na své a u Crysis se vydrželo sedět několik dnů a třeba jen sledovat vodu nebo krásně ztvárněný les. Bylo přímo nevyhnutelné, aby se urodila ještě další hra, která by nějak příběh završila. A hle, tady je, pozlacená multiplayerem, okořeněná grafikou a chutným příběhem.
New York, New York…
Crysis 2 příběhem volně navazuje na první díl. Hora se otevřela a spousta mimozemšťanů z karantény unikla i přes snahy armády. Mezi populací se rozšířil mimozemský virus, který zabíjí červené krvinky, a populace vymírá. Do toho všeho ještě mimozemská armáda napadá takřka celý svět.
Kdo by si myslel, že budeme pokračovat jako Nomád nebo Psycho, tak se plete. V novém dílu se dostáváme k charakteru s krycí přezdívkou Alcatraz. Ten je ze začátku jen obyčejným pěšákem, který má vyzvednout starého známého z prvního dílu: Proroka. Ale co čert nechce, ponorka, která pluje na pomoc, je napadena letounem vetřelců.
Alcatraz jako jediný po úniku z ponorky přežije a shodou náhod je Prorokem zachráněn a odtáhnut do bezpečí. Tam Prorok vysvětlí, že mimozemský virus napadl i jeho a jako poslední gesto věnuje svůj nanooblek Alcatrazovi a hned po tom se zabije.
Nic víc se o novém příběhu nedá říct, protože úvod je prostě takový strohý. Postupem hrou pak zapadávají skutečnosti do sebe a Alcatraz se stává jedinou zbraní proti mimozemským nájezdníkům a hlavně jedinou nadějí na léčbu mimozemského viru. Prorokův nový, vylepšený oblek pak občas probleskne vzpomínkou a hezky podkresluje příběhovou linku a hráč se dozvídá víc a víc.
Chcípni, chcípni, chcípni, ty hnusná chobotnice!
Celá hra se odehrává v ulicích New Yorku, který trpí pod náporem chapadlovitým mimozemštanů, kterým už konečně armáda přiřkla jméno – Seph, podle sépií nebo chobotnic. Sephové však nápadně připomínají chobotnice a jsou přeci jen trochu odlišní od těch z předchozího dílu. Naleštěné exoskeletonové brnění, ze kterého jen vlají chapadla. Byla by nuda, kdyby měli mimozemštané jen jednu formu, a tak se cestou Alcatraz potká s několika různými formami.
Jednodušší pěšáci jsou rychlí a nebezpeční, rychle se pohybují a dokáží skákat a vždy se vyskytují ve větších počtech. Občas je doplní i těžkooděnci, několikrát větší než pěšák a taky podstatně tužší. Jejich brnění dokáže ustát i dvě naváděné rakety, i přesně položenou nálož C4. Jedním z těch nejhorších je pak vylepšený pěšák, vybavený osobním štítem, který dokáže zastavit veškerou munici, dokud je aktivní. Pokud se takový Seph objeví na bojišti, rozpoutá skutečné peklo.
Nejtěžšími nepřáteli jsou pak stroje. Mimozemský Gunship dokáže potrápit a nadělat paseku, protože mu jedna střela z raketometu nic neudělá. Naopak robot, na kterého narazí Alcatraz několikrát, je to nejhorší. Vydrží neuvěřitelně mnoho zásahů a obyčejné zbraně na něj prostě neplatí.
Sephové nejsou jediní nepřátelé. Občas je Alcatraz cílem jednotek C.E.L.L., jelikož si nejsou vědomi toho, že v nanoobleku není nakažený Prorok. Nuda s nimi není, protože jich je hodně a mají i speciální elektrické pušky a tím hned vyřadí energetické články obleku.
Jsi mrtvej, náměstku!
Zbraní je požehnaně a jejich kombinací ještě víc. Každou zbraň můžete opět libovolně nakonfigurovat. Tlumiče, přídavná zařízení a různá hledí jsou samozřejmostí. Vyplatí se pohrát si s nastavením zbraní, proto to mnohokrát zachrání situaci. Když dojdou náboje v automatické pušce, dokáže granátomet nebo mini-brokovnice udělat další paseku.
Samozřejmostí jsou i raketomety, granáty, balíčky C4 a oblíbená Gaussova puška. Není na škodu brát i těžké kulomety osazené na zábranách nebo vozidlech.
Čas od času je možné najít i speciální kousky jako například super-raketomet Swarmer anebo příruční mikrovlnou zbraň. Ta dokáže doslova uvařit Sephy v jejich brnění. Aby toho nebylo málo, Alcatraz osedlá i několik vozidel, mimo jiné obrněné vozy s těžkými kulomety nebo tank.
Přece nebudu po ulici běhat nahatej!
Když už je řeč o obleku, ten se dočkal poněkud lepší verze. Klasické ovládání kolečkem zůstalo, ale připojily se k němu ještě klávesové zkratky. Maskování nebo lépe řečeno neviditelnost je stejná a funguje naprosto totožně jako předtím. Po aktivaci dokonale skryje, pokud je ale Alcatraz moc blízko nepřátel, všimnou si ho i přesto, že je maskován. Podstatně vylepšený je výstřel při maskování. Pokud se střílí s tlumičem, maskování vydrží, dokud nedojde energie.
Síla a sprint v novém obleku jsou víceméně automatické a není potřeba zbytečně přepínat na jiný mód.Největším zachráncem pak bude vylepšený štít. Ten dokáže zastavovat na omezenou dobu takřka všechno od kulek přes energetické zbraně Sephů až po exploze a pády z větších výšek. Během aktivního štítu neubývá zdraví, a tak se dá většinou uniknout i z té největší přestřelky někam do bezpečí.
Nanooblek druhé generace s sebou nese i možnosti vylepšení. Vylepšení probíhá na nanomolekulární struktuře a je k tomu tedy potřeba takzvaných nanokatalyzátorů. Tohle platidlo zůstává jako obláček jisker po mrtvých Sephech jen omezenou chvíli. A platí, čím větší Seph, tím více nanokatalyzátorů se dá najít.
Vylepšit se dá jak neviditelnost, tak i síla nebo osobní štít. Pro každý mód je k dispozici trojice vylepšení. Spousta vylepšení je užitečná jako například rychlejší regenerace tkáně a obnova energie, některé však jsou zbytečné a jen rozptylují obraz.
Sledování dráhy kulek je možná dobrý nápad, jen ne v Crysis, kde není možné nijak zpomalit čas a kulkám se vyhnout. Dlouhé dráhy projektilů od nepřítele procházejí i okraji zdí nebo auty, a ruší tak obraz. Dobrou, ale i špatnou zprávou je, že je možné mít aktivní jen jedno vylepšení systému zároveň.
Multiplayer aneb Nanooblek v praxi
Kampaň trvá docela dlouho v závislosti na zvolené obtížnosti. Avšak jakmile ji dokončíte, je k dispozici ještě multiplayer. Dalších nekonečně mnoho hodin výborné zábavy. Multiplayerové demo, které vyšlo několik týdnů před vydáním, ukázalo skoro vše.
Hezky propracovaný multiplayer je ozdobou hry. Stejně jako v singleplayeru, i multiplayeru vévodí nanoobleky. Dají se stejně vylepšovat, avšak k dispozici je mnohem víc různorodých vylepšení. Obleky nejsou stoprocentní a i přes maskování jdou vidět, ale i tak je to pekelná zábava.
Hlavním hnacím motorem je levelování postavy. Čím více zabití, tím více bodů a tedy i vyšší level. Za každý level je k dispozici několik bodů vylepšení, které se investují do zbraní, vylepšení obleku, tříd a podobně. Samovolné je vylepšování jednotlivých módů obleku, což přináší taktickou výhodu v boji. Oblek snese víc poškození nebo vydrží déle maskovaný.
Šikovný je i replay zabití, kde je vidět, odkud přišel finální výstřel. Dá se z toho dobře vysledovat taktika soupeřů, a vyvarovat se tak dalšímu zásahu. Ale jinak jsou to jatka, která více než hodně zabaví na dlouhé hodiny.
V Crysis 2 jsou klasické styly: deathmatch, týmová akce i boj na vlajky nebo lépe řečeno vysílače. Zajímavým nápadem je takzvané Místo dopadu, kde brání tým mimozemské kapsle, které se náhodně objevují a mizí na různých místech mapy. Zteč je variací známého Assaultu z Unreal Tournamentu, kde má hráč k dispozici jen jeden život!
V neposlední řadě je tu ještě Získej roboty, kde se hráč po mapě snaží nacházet plechovky s mimozemskými roboty a dopravovat je na základny svého týmu.Herních serverů je touto dobou už nepřeberné množství, a to jak oficiálních, tak i neoficiálních.
Crysis je skvělá hra, a to jak po grafické stránce, tak i příběhové. Ale všechno něco stojí. Hardwarové nároky kladené na hráče jsou jistým neduhem a málokdo si hru může zahrát na nejvyšší detaily a plně si ji vychutnat celou. I samotné nastavení grafiky je trochu ošemetné.
V nastavení je možno vybrat si ze tří možností, které není možné podrobněji upravit. Konkrétně ani není možné s jistotou říct, které nastavení je jaké. Pojmenovaní Hráč , Extrém a podobně nám o nastavení grafiky řeknou jen málo. To mohl CryTek trochu upravit.Ovšem, kdo chce Crysis 2 hrát, musí počítat s tím, že je to hra úžasně propracovaná a není možné očekávat, že ji rozchodí na několik let starém PC.
Vážně je to zlato? No, zlatý sprej to určitě není
Superlativů o téhle hře bylo dost. Je to vážně taková pecka, nebo to jen dělá jméno? Ne. Crysis má i nějaké ty malé chybičky. Někomu by se třeba nelíbilo strohé nastavení grafiky a tím pádem i pomalejší hra na starších mašinách.
Další věc, co často vadí, je takzvaný blur efekt, rozmazávání pohledu, který v Crysis nejde vypnout. Souboje a divoké přestřelky jsou hodně rozmazané a kvůli tomu nepřehledné. Nejvíc to vadí v multiplayeru, kde pak není vidět nepřítel. Jinak asi nejde Crysis nic vytknout. Grafika je úžasná, příběh velmi promyšlený a celek je prostě bezkonkurenční střílečkou, králem svého žánru.
CryTek věděl, co dělá a dal si na všem hodně záležet. I když se před nedávnem dostala na světlo světa hratelná beta, CryTek se nenechal vykolejit a hru dotáhnul do skvělého konce.
Verdikt
Dokonalé ve všech směrech. Tečka.
Crysis 2
Výrobce: CryTek
Vydavatel: EA
Distributor: EA
Žánr: First-Person Shooter
Platformy: PC, PS3, Xbox 360
Lokalizace : česká
Doporučená cena : PC 1 199 Kč
Hodnocení:95%
Klady :
- česká verze
- příběh
- grafika
- nanooblek
- adrenalinové akce
- všechno
Zápory :
- bude dlouho trvat, než bude pokračování