Menu
FANZINE.cz
Recenze her

Recenze megahitu Crysis 2. Herní orgie nevídaného rozměru

Martin Mašek

Martin Mašek

29. 3. 2011

První dojmy z Crysis 2 a jeho multiplayeru? Boží nářez. Crysis 2 nezklamal a ukázal, že je králem všech stříleček. Podle všeho máme kandidáta na střílečku roku!

Crysis 2 - logo

Alcatraz. Zdroj: EA

Když vyšla první hra na Cry enginu, byla to bomba. FarCry byla na svou dobu neuvěřitelně promakaná hra s grafikou, která vzala dech i tomu nejzmlsanějšímu hráči. CryTek si tak nakročil k veleúspěšné sérii her na super enginu.

Když vyšel první Crysis, vzbudil ještě větší úžas. Realistické prostředí, grafické efekty, stromy, keře, voda, prostě paráda, kterou předtím nikdo v takovém provedení v žádné hře neviděl. Crysis samozřejmě obsahovalo i skvělý příběh plný zvratů. Každý si určitě vzpomene na rozpadající se horu mimozemštanů, když se projížděl tankem a přejížděl jednoho Korejce za druhým.

I proto se dočkal Crysis pokračování s přívlastkem Warhead a následně multiplayerovým nářezem Crysis: Wars. Všichni si přišli na své a u Crysis se vydrželo sedět několik dnů a třeba jen sledovat vodu nebo krásně ztvárněný les. Bylo přímo nevyhnutelné, aby se urodila ještě další hra, která by nějak příběh završila. A hle, tady je, pozlacená multiplayerem, okořeněná grafikou a chutným příběhem.

New York, New York…

Crysis 2 příběhem volně navazuje na první díl. Hora se otevřela a spousta mimozemšťanů z karantény unikla i přes snahy armády. Mezi populací se rozšířil mimozemský virus, který zabíjí červené krvinky, a populace vymírá. Do toho všeho ještě mimozemská armáda napadá takřka celý svět.

Crysis 2 - mimozemštan

Prosím, pane, kudy tudy na Karlštejn ? Foto: Martin Mašek, Topzine.cz

Kdo by si myslel, že budeme pokračovat jako Nomád nebo Psycho, tak se plete. V novém dílu se dostáváme k charakteru s krycí přezdívkou Alcatraz. Ten je ze začátku jen obyčejným pěšákem, který má vyzvednout starého známého z prvního dílu: Proroka. Ale co čert nechce, ponorka, která pluje na pomoc, je napadena letounem vetřelců.

Alcatraz jako jediný po úniku z ponorky přežije a shodou náhod je Prorokem zachráněn a odtáhnut do bezpečí. Tam Prorok vysvětlí, že mimozemský virus napadl i jeho a jako poslední gesto věnuje svůj nanooblek Alcatrazovi a hned po tom se zabije.

Nic víc se o novém příběhu nedá říct, protože úvod je prostě takový strohý. Postupem hrou pak zapadávají skutečnosti do sebe a Alcatraz se stává jedinou zbraní proti mimozemským nájezdníkům a hlavně jedinou nadějí na léčbu mimozemského viru. Prorokův nový, vylepšený oblek pak občas probleskne vzpomínkou a hezky podkresluje příběhovou linku a hráč se dozvídá víc a víc.

Chcípni, chcípni, chcípni, ty hnusná chobotnice!

Celá hra se odehrává v ulicích New Yorku, který trpí pod náporem chapadlovitým mimozemštanů, kterým už konečně armáda přiřkla jméno – Seph, podle sépií nebo chobotnic. Sephové však nápadně připomínají chobotnice a jsou přeci jen trochu odlišní od těch z předchozího dílu. Naleštěné exoskeletonové brnění, ze kterého jen vlají chapadla. Byla by nuda, kdyby měli mimozemštané jen jednu formu, a tak se cestou Alcatraz potká s několika různými formami.

Jednodušší pěšáci jsou rychlí a nebezpeční, rychle se pohybují a dokáží skákat a vždy se vyskytují ve větších počtech. Občas je doplní i těžkooděnci, několikrát větší než pěšák a taky podstatně tužší. Jejich brnění dokáže ustát i dvě naváděné rakety, i přesně položenou nálož C4. Jedním z těch nejhorších je pak vylepšený pěšák, vybavený osobním štítem, který dokáže zastavit veškerou munici, dokud je aktivní. Pokud se takový Seph objeví na bojišti, rozpoutá skutečné peklo.

Crysis 2 - velký, zlý a ošklivý

Tohle není ten autobus, na který sem čekal..

Nejtěžšími nepřáteli jsou pak stroje. Mimozemský Gunship dokáže potrápit a nadělat paseku, protože mu jedna střela z raketometu nic neudělá. Naopak robot, na kterého narazí Alcatraz několikrát, je to nejhorší. Vydrží neuvěřitelně mnoho zásahů a obyčejné zbraně na něj prostě neplatí.

Sephové nejsou jediní nepřátelé. Občas je Alcatraz cílem jednotek C.E.L.L., jelikož si nejsou vědomi toho, že v nanoobleku není nakažený Prorok. Nuda s nimi není, protože jich je hodně a mají i speciální elektrické pušky a tím hned vyřadí energetické články obleku.

Jsi mrtvej, náměstku!

Zbraní je požehnaně a jejich kombinací ještě víc. Každou zbraň můžete opět libovolně nakonfigurovat. Tlumiče, přídavná zařízení a různá hledí jsou samozřejmostí. Vyplatí se pohrát si s nastavením zbraní, proto to mnohokrát zachrání situaci. Když dojdou náboje v automatické pušce, dokáže granátomet nebo mini-brokovnice udělat další paseku.

Samozřejmostí jsou i raketomety, granáty, balíčky C4 a oblíbená Gaussova puška. Není na škodu brát i těžké kulomety osazené na zábranách nebo vozidlech.

Crysis 2 - nanoobleky

Nešahejte nám na exponáty!!

Čas od času je možné najít i speciální kousky jako například super-raketomet Swarmer anebo příruční mikrovlnou zbraň. Ta dokáže doslova uvařit Sephy v jejich brnění. Aby toho nebylo málo, Alcatraz osedlá i několik vozidel, mimo jiné obrněné vozy s těžkými kulomety nebo tank.

Přece nebudu po ulici běhat nahatej!

Když už je řeč o obleku, ten se dočkal poněkud lepší verze. Klasické ovládání kolečkem zůstalo, ale připojily se k němu ještě klávesové zkratky. Maskování nebo lépe řečeno neviditelnost je stejná a funguje naprosto totožně jako předtím. Po aktivaci dokonale skryje, pokud je ale Alcatraz moc blízko nepřátel, všimnou si ho i přesto, že je maskován. Podstatně vylepšený je výstřel při maskování. Pokud se střílí s tlumičem, maskování vydrží, dokud nedojde energie.

Crysis 2 - vylepšování nanoobleku

Jedna, dvě, tři, čtyři, pět. Cos to Janku, cos to snědl.

Síla a sprint v novém obleku jsou víceméně automatické a není potřeba zbytečně přepínat na jiný mód.Největším zachráncem pak bude vylepšený štít. Ten dokáže zastavovat na omezenou dobu takřka všechno od kulek přes energetické zbraně Sephů až po exploze a pády z větších výšek. Během aktivního štítu neubývá zdraví, a tak se dá většinou uniknout i z té největší přestřelky někam do bezpečí.

Nanooblek druhé generace s sebou nese i možnosti vylepšení. Vylepšení probíhá na nanomolekulární struktuře a je k tomu tedy potřeba takzvaných nanokatalyzátorů. Tohle platidlo zůstává jako obláček jisker po mrtvých Sephech jen omezenou chvíli. A platí, čím větší Seph, tím více nanokatalyzátorů se dá najít.

Crysis 2 - loď zaparkovaná špatně

Určitě tě nechám příště řídit, Hanzi. Koukej, kam si zaparkoval!

Vylepšit se dá jak neviditelnost, tak i síla nebo osobní štít. Pro každý mód je k dispozici trojice vylepšení. Spousta vylepšení je užitečná jako například rychlejší regenerace tkáně a obnova energie, některé však jsou zbytečné a jen rozptylují obraz.

Sledování dráhy kulek je možná dobrý nápad, jen ne v Crysis, kde není možné nijak zpomalit čas a kulkám se vyhnout. Dlouhé dráhy projektilů od nepřítele procházejí i okraji zdí nebo auty, a ruší tak obraz. Dobrou, ale i špatnou zprávou je, že je možné mít aktivní jen jedno vylepšení systému zároveň.

Multiplayer aneb Nanooblek v praxi

Kampaň trvá docela dlouho v závislosti na zvolené obtížnosti. Avšak jakmile ji dokončíte, je k dispozici ještě multiplayer. Dalších nekonečně mnoho hodin výborné zábavy. Multiplayerové demo, které vyšlo několik týdnů před vydáním, ukázalo skoro vše.

Hezky propracovaný multiplayer je ozdobou hry. Stejně jako v singleplayeru, i multiplayeru vévodí nanoobleky. Dají se stejně vylepšovat, avšak k dispozici je mnohem víc různorodých vylepšení. Obleky nejsou stoprocentní a i přes maskování jdou vidět, ale i tak je to pekelná zábava.

Hlavním hnacím motorem je levelování postavy. Čím více zabití, tím více bodů a tedy i vyšší level. Za každý level je k dispozici několik bodů vylepšení, které se investují do zbraní, vylepšení obleku, tříd a podobně. Samovolné je vylepšování jednotlivých módů obleku, což přináší taktickou výhodu v boji. Oblek snese víc poškození nebo vydrží déle maskovaný.

Crysis 2 - mimozemšťan VS mariňák

Šéfe, probíjíš!

Šikovný je i replay zabití, kde je vidět, odkud přišel finální výstřel. Dá se z toho dobře vysledovat taktika soupeřů, a vyvarovat se tak dalšímu zásahu. Ale jinak jsou to jatka, která více než hodně zabaví na dlouhé hodiny.

V Crysis 2 jsou klasické styly: deathmatch, týmová akce i boj na vlajky nebo lépe řečeno vysílače. Zajímavým nápadem je takzvané Místo dopadu, kde brání tým mimozemské kapsle, které se náhodně objevují a mizí na různých místech mapy. Zteč je variací známého Assaultu z Unreal Tournamentu, kde má hráč k dispozici jen jeden život!

V neposlední řadě je tu ještě Získej roboty, kde se hráč po mapě snaží nacházet plechovky s mimozemskými roboty a dopravovat je na základny svého týmu.Herních serverů je touto dobou už nepřeberné množství, a to jak oficiálních, tak i neoficiálních.

Crysis 2 - multiplayer

Já tě vidim a ty mě ne-e!

Crysis je skvělá hra, a to jak po grafické stránce, tak i příběhové. Ale všechno něco stojí. Hardwarové nároky kladené na hráče jsou jistým neduhem a málokdo si hru může zahrát na nejvyšší detaily a plně si ji vychutnat celou. I samotné nastavení grafiky je trochu ošemetné.

V nastavení je možno vybrat si ze tří možností, které není možné podrobněji upravit. Konkrétně ani není možné s jistotou říct, které nastavení je jaké. Pojmenovaní Hráč , Extrém a podobně nám o nastavení grafiky řeknou jen málo. To mohl CryTek trochu upravit.Ovšem, kdo chce Crysis 2 hrát, musí počítat s tím, že je to hra úžasně propracovaná a není možné očekávat, že ji rozchodí na několik let starém PC.

Vážně je to zlato? No, zlatý sprej to určitě není

Superlativů o téhle hře bylo dost. Je to vážně taková pecka, nebo to jen dělá jméno? Ne. Crysis má i nějaké ty malé chybičky. Někomu by se třeba nelíbilo strohé nastavení grafiky a tím pádem i pomalejší hra na starších mašinách.

Další věc, co často vadí, je takzvaný blur efekt, rozmazávání pohledu, který v Crysis nejde vypnout. Souboje a divoké přestřelky jsou hodně rozmazané a kvůli tomu nepřehledné. Nejvíc to vadí v multiplayeru, kde pak není vidět nepřítel. Jinak asi nejde Crysis nic vytknout. Grafika je úžasná, příběh velmi promyšlený a celek je prostě bezkonkurenční střílečkou, králem svého žánru.

CryTek věděl, co dělá a dal si na všem hodně záležet. I když se před nedávnem dostala na světlo světa hratelná beta, CryTek se nenechal vykolejit a hru dotáhnul do skvělého konce.

Verdikt

Dokonalé ve všech směrech. Tečka.

Crysis 2

Výrobce: CryTek

Vydavatel: EA

Distributor: EA

Žánr: First-Person Shooter

Platformy: PC, PS3, Xbox 360

Lokalizace : česká

Doporučená cena : PC 1 199 Kč

Hodnocení:95%

Klady :

  • česká verze
  • příběh
  • grafika
  • nanooblek
  • adrenalinové akce
  • všechno

Zápory :

  • bude dlouho trvat, než bude pokračování

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Recenze megahitu Crysis 2. Herní orgie nevídaného rozměru

Hide picture