RECENZE: Muži v černém 3. Zbytečné pokračování je aspoň narvané hláškami

Pavlína Nouzová

Pavlína Nouzová

31. 5. 2012

Cvrček nebo třeba Edgar a jeho visící kůže. Každý si z prvních Mužů v černém pamatujeme něco jiného, bez pochyby by se ale film dal zařadit mezi kult. A když se něco prodává, proč nenatočit další a další pokračování, že…

Už když vznikl druhý díl Mužů v černém, fanoušci se zhrozili. Šlo spíše o infantilnější verzi pro děti, kde byl vrcholem humoru mluvící mopslík a parta hippie mimozemšťanů. Sice jsme se zasmáli, ale podruhé si to dobrovolně pustil jen málokdo. Proto zpráva, že se natáčí trojka, moc nenadchla. Svého předchůdce přitom v lecčems překonala.

K kdysi potřeboval parťáka. Nechtěl si ale vybrat žádného šprta, který se naučí nazpaměť příručku – sháněl někoho, komu to pálí. A tak si vybral volnomyšlenkářského mladého policistu, který uvažuje v souvislostech a protokol spíš ignoruje. V prvním díle tohle duo Mužů v černém porazilo švába, co chtěl zničit Zemi. Ve dvojce si K dal voraz a MiB opustil, aby ho J následně vytáhl proti zlé, ale sexy mimozemšťance.

Roztomilí ťuťu ufounci mají útrum. Tentokrát je kamera zabere maximálně z dálky a humor pánů v černém dospěl. Jako by si ve dvojce režisér Barry Sonnenfeld uvědomil, že tohle ve skutečnosti dělat nechce. Že Muži v černém sice vždycky bavili i děti, ale malí caparti nejsou jejich primární cílovka. Jsou to milovníci originálního, mírně parodického humoru, který si už dříve střílel z Jamese Bonda nebo amerických vidláků.

Znáte taky ten pocit, když vejdete do pokoje a zapomenete, co jste chtěli? Zdroj: distributor filmu

Přesně na to tvůrci vsadili i v případě Mužů v černém 3. První polovina je nahláškovaná k prasknutí a (naštěstí) jde o vtípky, které děti úplně nepochopí, pokud nemají zálibu v podivných obrazech Andyho Warhola nebo náhodou neví, co se dělo na Wall Street v roce 1929. Humor se tu vrací ke svým kořenům z prvního dílu, je inteligentní, na úrovni a zároveň občas nekonformní („Dej si bacha, J, černoši to v 60. letech v Americe neměli snadný.“).

Očima Oldřicha Mánerta: Stará známá dvojka týpků v černém, kteří na nebohé pozemšťany co pět minut bliká modrým světélkem, je zpět. A úspěšně se snaží navázat na své první zápolení se šmejdem z vesmíru. Jsou ale o nějaký ten pátek starší, a proto přidali na promyšlenějším humoru.

Decentní odkazy na současný svět někdy postřehnete až v druhém plánu, povyšují ale jinak stále dětinskou zábavu na novou úroveň. Ano, Will Smith pořád padá do rozličného bordelu hezky po zadku, načež následuje detail na jeho vyjevený obličej. Stále se ale jedná o oddechovku, jak má být, která chytře propojuje celou trilogii do jednoho kompaktního celku, a to i v dabingu a neurážejícím 3D.

Hodnocení: 4****

Jakmile si ale film uvědomí, že má vlastně i nějaký děj a měl by se posunout dál, začne to trochu skřípat. V tom se podobá nedávnému Diktátorovi – několik scének samo o sobě je výborných a nejen že se zasmějete, vy si je budete i pamatovat. Každý film by ale měl být něčím slepený dohromady a i v tomto případě není ta omáčka úplně vydařená.

J (Will Smith) se tentokrát setká s dávným nepřítelem svého parťáka K (Tommy Lee Jones). Ještě jako mladý mu ustřelil pazouru a zavřel ho do vesmírného lochu, a tak je logické, že za ta dlouhá léta se užíral vztekem a plánoval pomstu. Ohavný emzák s jakýmsi hmyzem v ruce uteče z vězení a vycestuje do minulosti, aby zabil K. J nezbývá nic jiného, než mu v tom zabránit, protože jinak K vlastně nestihne ani poznat.

Dokud se řeší jen vztahy mezi J a K, který svému parťákovi pořád něco tají, je vše na výbornou. Po poznání jeho mladšího já (Josh Brolin) dojde na očekávané pošťuchování a různé narážky typu „co se ti to za ta léta stalo, vždyť teď jsi fajn!“. Jenže pak se přece má zachránit život agenta K a v neposlední řadě i celý svět. A tvůrci najednou neví, co s tím vším.

Fóry začnou ubývat, děje přibude, a to v případě žánru komedie není zrovna příjemné. Hlušších částí je čím dál víc a divák občas sáhne i ke slovu nuda. Všechno nakonec zabije patetický závěr, který se snaží vše pospojovat dohromady. Je sice pěkné, že takový popcornový film se snaží i o něco, jako je myšlenka, ale bylo to opravdu potřeba?

Šmejdi z vesmíru jsou čím dál hnusnější.

Díky závěrečné pointě se dozvíme, proč je K pořád takový mrzout. Co hrozného ho v životě potkalo, že má před svým nejlepším kamarádem J taková tajemství? Aby to vypadalo o to víc cool, propojíme všechny díly dohromady a diváci budou jásat.

Kvůli této snaze o jakýsi přesah jsou Muži v černém 3 přepálení. Kupodivu jde o film v cestování v čase, a i když samozřejmě obsahuje pár nelogičností, pořád tohle není samotná příčina přehnanosti. Je to jen prostý fakt, že v podobném žánru se o přesah nikdo neprosil. Stačily by vtípky a pamatovali bychom si to jako díl, u kterého bylo dobře, že byl natočen. Kvůli zpackanému ději je to ale jen další mírně zbytečný zářez v nespočtu filmových trilogií.

Muži v černém 3 (Men in Black III)

Komedie / Sci-Fi / Akční
USA, 2012, 104 min