Seriál Grimm vám odhalí temnou pravdu skrytou v pohádkovém příběhu

Jan Neuman

Jan Neuman

9. 8. 2012

V roce 2011 spatřil světlo světa další seriál inspirovaný pohádkami Bratří Grimmů. Ovšem tentokrát více temný a méně pohádkový než ty před ním. V pohádkách se totiž podle něj skrývá děsivá pravda.

Hledají pravdu. Zdroj: NBC

Na začátku stojí příběh starý téměř jako lidstvo samo. Hlavní hrdina, sirotek, se dozvídá od své tety a pěstounky, že po svých předcích zdědil zvláštní schopnosti. Ty má, jak jinak, využívat k ochraně lidí před nejrůznější pakáží. Dozvídá se také, že je Grimm, jak se tito bojovníci s havětí všeho druhu nazývají. Ovšem jak už to tak bývá, nic není černobílé (zaplať pánbůh) a hlavní hrdina přichází na to, že ne všichni tvorové jsou lidem nebezpeční a mnozí mu mohou i vydatně pomoci.

Seriál Grimm je novinka z roku 2011. Mezi jeho tvůrce patří David Greenwalt, tvůrce Buffy, přemožitelky upírů, a Heuréky, města divů. Spolupracoval s ním také Jim Kouf, spoluzakladatel Angela. Letos v srpnu by podle posledních informací měla následovat druhá řada tohoto seriálu.

Něco vám to připomíná? Mělo by. Podobná postava se zvláštními schopnostmi tu již byla a taky lovila kde co, nejčastěji ale upíry. A ono se není co divit, když oba dva projekty tvořila stejná osoba. David Greenwalt (Buffy, přemožitelka upírů; Angel; Heuréka, město divů), jednoznačně nejznámější právě díky blonďaté přemožitelce Buffy. Sekundují mu Jim Kouf (Lovci pokladů, Angel), se kterým se znají právě z Angela, a relativně neznámý Stephen Carpenter. Právě ten však stvořil příběh pro pilotní díl, jehož provedení není špatné, ale k tomu více až dále.

Dva drsňáci loví potvory

Hlavním hrdinou je David Guintoli (Privileged) alias Nick Burkhardt, který je poněkud neznámý a povětšinou se vyskytoval ve vedlejších nebo epizodních rolích. Hraje osiřelého policejního důstojníka, který po smrti své tety zjišťuje, že je na něm něco zvláštního, a započíná svůj lov na monstra v lidech ukrytá (on jediný je totiž může vidět v pravé podobě). Přesto, že doposud jej téměř nikdo neznal, teď to již neplatí, neboť se ukazuje, že hrát opravdu umí, stejně tak jako všeobecně hláškovat a vůbec, role drsňáka, kterou jeho postava z počátku příliš nepřijímá (to až později), mu více než sedí.

Vyšetřování v plném proudu.

Jeho nejlepším přítelem se stává Silas Weir Mitchell (Status Nežádoucí, Patriot) hrající Monroa, který není úplně takový, jakým se na první pohled zdá. Monroe je Blutbad, což je něco jako vlkodlak, a tím pádem jeden z největších husťáků, které může Nick ve své nové práci potkat. Nicméně ne všichni Wesseni, jak se sama monstra nazývají, jsou zlí. Tak se vytvoří téměř až detektivní dvojice a Monroe začne Nicka poučovat o tom, jak to mezi tvory jeho druhu chodí.

Mezi oběma se vyvine zvláštní pouto a nejednou pro sebe oba riskují život. Není překvapením, že Mitchellovi role výstředního chlapíka svědčí, již několikrát něco podobného hrál. Například obchodníka se zbraněmi v několika epizodách seriálu Status nežádoucí, mimoto si zahrál i v Patriotovi.

A třetí se bojí

Nickova parťáka z policejního okrsku, Hanka Griffina, ztvárnil taktéž poněkud neznámý Russell Hornsby (Terminator Salvation). Postava, která je po téměř tři čtvrtiny první série na place téměř zbytečná. Začíná být zajímavá až tehdy, když se přes něj některé „příšerky“ pokoušejí dostat k Nickovi. Druhá řada by měla být o mnoho zajímavější, a to také proto, že ke konci série začne hrdina parádně vyšilovat z toho, jak kolem sebe vidí věci, které nedokáže vysvětlit.

Na oddělení s ním a Nickem pracuje i Sasha Roiz (Caprica, Warehouse 13), hrající kapitána Renarda, jenž v seriálu dělá Nickovi i Hankovi šéfa. A je to pěkně vypečený šéf, úspěšně se mu daří tajit, že patří k Wessenům, a v jeho pohybech a chování se zrcadlí něco z toho, co si nosila jeho polomrtvá (nebo položivá, záleží na úhlu pohledu) postava z Warehouse 13.

Ze seriálu čiší atmosféra ne nepodobná starým oldschoolovým hororům, ať kvůli ztemnělým interiérům, starým polorozpadlým domům, jeskyním, či hustým temným lesům a nočním chabě osvětleným parkům. Stejně tak si tvůrci speciálních efektů zaslouží pochvalu za různé příšerky a potvůrky, co se v seriálu objevují, vypadají opravdu skvěle.

I na dalších efektech doprovázejících jejich řádění, řev a skřeky si někdo dal opravdu záležet. Co je poněkud slabší, je prvních pár epizod. Jak se tvůrci snažili ztvárnit rozpolcenost a zmatenost nově zrozeného hrdiny, povedlo se jim to možná až tak dobře, že začátek seriálu může vyhlížet chvilkami i poněkud chaoticky.

Grimm je dnes, kdy se točí spousta seriálů (povětšinou jeden horší než druhý), jeden z těch, co bude vždy vykukovat a hřát se ve světle reflektorů s těmi nejlepšími. Je na něm opravdu znát poctivá práce všech zúčastněných. Jde sice o více méně převzaté téma, nicméně toto provedení je mnohem temnější a po pravdě zajímavější. Buffy je totiž sice hezká holka, ale velkou část seriálu to byla středoškolačka a poté puberťačka, které bychom za její výlevy dali nejraději pár facek.

V tomto balení dostáváme vlastně takového Zabíječe příšerek, který svou atmosférou může směle konkurovat temně laděným Lovcům duchů. Ještě možná jedna výtka: temnější, pánové, ještě temnější, ať je na co koukat!

Grimm

Krimi / Fantasy / Horor / Mysteriózní
USA, 2011

Režie: David Greenwalt, Jim Kouf, Stephen Carpenter
Hrají: David Giuntoli, Russell Hornsby, Bitsie Tulloch, Silas Weir Mitchell, Sasha Roiz, Reggie Lee, Tim Bagley, Claire Coffee, Robert McKeehen, Michael J. Prosser, Victor Morris, Danny Bruno, Robert Blanche, Amanda Walsh

Hodnocení: 5*****

0