Fantasy filmy

RECENZE: Sněhurka a lovec. Pohádka oblékla černý kabát a tasí meč

Lucie Šimůnková

Lucie Šimůnková

30. 5. 2012

V kulturním kontextu, kde Sněhurka rovná se ta zpívající holka s žlutou sukní, nabíranými rukávy a červenou mašlí ve vlasech, kolem které švitoří ptáci a skotačí trpaslíci, je třeba zpozornět pokaždé, když někdo oznámí návrat ke kořenům. Když se navíc v titulní roli objeví čerstvá upírka, obezřetnost je dvojnásob na místě. Co tedy čekat ani ne dva měsíce po cukrkandlové Sněhurce Julií Roberts? Patrně cokoli.

Postavu Sněhurky proslavili němečtí pohádkáři a sběratelé lidové slovesnosti bratři Jacob a Wilhelm Grimmové. Americká filmová databáze uvádí, že postava Sněhurky se vyskytuje v téměř jednom stu filmů a dvou videohrách. Přestože existují nejrůznější adaptace i moderní zpracování Sněhurčina příběhu (včetně erotických filmů), neznámější zůstává animovaná klasika Sněhurka a sedm trpaslíků (1937).

Aby bylo jasno, rozhodně se zde nepohybujeme tak daleko od Disneyho prvního animovaného celovečeráku (premiéru měl před pětasedmdesáti lety), jak nám tvůrci snímku tvrdí. Když vezmeme v úvahu vývoj kinematografie, diváckých požadavků, a k tomu různé společenské trendy (emancipaci kupříkladu), nemůže nám z toho vypadnout nic jiného než právě nové fantasy Sněhurka a lovec.

Tmavovlasá kráska doplatila na zdravou výživu. Zdroj: distributor filmu

Kostra příběhu se příliš nezměnila. Opět zde máme princeznu, která po smrti maminky i tatínka zůstane v péči zlé macechy. I ve věži však roste do krásy a královnu přestane brzy bavit poslouchat od nafoukaného zrcadla, že je až druhá. Chce se jí zbavit, ale Sněhurka mezitím uteče rovnou do Temného lesa, kam moc macechy nesahá. Musí tedy nastoupit lovec, který ji má přivést zpátky. Dál už to znáte, přijdou trpaslíci, princ, otrávené jablko a tak dále.

Očima Pavlíny Nouzové: Celé to fantasy vypadá moc hezky. Sníh je sněhem (z čehož by se mohla Sněhurka s Julií Roberts ponaučit), kouzla zlé královny jsou uvěřitelná a efektní. Zato scénář po stránce dialogů, ale především pak monologů, selhává, a divák se tak dočká zoufalých výkřiků jako „Jdeme porazit zlo!“

Co je však nejhorší, tahle super cool temná adaptace selhává v samotné pointě Sněhurky, tedy v jablku a konečném zničení královny. Jablíčko tu je jen bezdůvodně podstrčené, aby pak královna ani nikdo jiný nebyli vůbec překvapeni, když princezna vstane z mrtvých. No co, asi už viděli Šípkovou Růženku.

Hodnocení: 2**

Díky tomu, že ze Sněhurky (Kristen „Bella“ Stewart) se stala pěkná rebelka, má nový film mnohem více akčních i bitevních scén. Kvůli tomu, že mimo Velkou Británii úcta k šlechtickému titulu značně upadla, hlavním krasavcem je lovec (Chris „Thor“ Hemsworth). A hlavně, díky tomu, že Charlize Theron není žádná Zrůda a navíc i umí hrát, ukradla si její zlá královna celý film pro sebe.

Kromě detailní a hezky vyvedené výpravy nabízí Sněhurka a lovec také dobře natočené akční a bitevní scény. Celý film aspiruje na to být větší, temnější a dospělejší než Sněhurka, kterou jsme viděli v kině nedávno. To se mu v podstatě daří, až na to, že za hranicemi Temného lesa buduje realitu se zpívajícími ptáky, vílami a parohatou verzí lva Aslana. Tvůrci filmu prostě neodolali, aby si nestřihli nějaký ten biblicko-mytologický přesah, který ale se zbytkem filmu vůbec nespolupracuje.

Pohádka pro dospělé?

Ovšem s otázkou krásy se poprali docela invenčně. První, co napadne diváka, asi bude, proč by chudokrevná upírka měla být krásnější než Charlize Theron? Je to tak, že celý film odkazuje na Sněhurčinu vnitřní krásu a dobré srdce, které ji činí nejen nadřazenou vůči královně, ale také hlavním chodem příštího královského oběda. Zajímavý detail, který nese potenciálně morálně-naučné poselství pro malé holčičky, toužící po vosím pasu, havraních vlasech a rudých rtech.

Přestože se pohádka tváří dospělácky, její cílová skupina těžko překročí patnáct let. V mnohém vlastně připomíná Sucker Punch (2011), nadupanou a efektní šílenost Zacka Snydera. O třídu výše ji zvedá samozřejmě kvalitní předloha (bratři Grimmové prostě nezklamou) a herecké obsazení.

Na lovce nalákáte do kina i přítelkyni.

Sněhurka a lovec potěší i malým počtem hluchých míst, mezi která patří nejčastěji vystoupení Kristen Stewart, jejíž herecký výraz se stále ještě nedostal z kategorie bezbranná a smutná (a výraz tváře s lehce pootevřenými ústy se také drží jako v křeči). Kvůli patetickým proslovům je i konec trochu slabší, ale s tím se tak nějak počítá.

Pokud jste v kině zhlédli jízlivě ironickou macechu Julie Roberts, určitě si ji zajděte porovnat s pološílenou feministkou Charlize Theron. Jako letní biják totiž nová fantasy bezesporu obstojí. Na kostýmy i efekty se hezky dívá a nenajdete zde nic, co by bylo očividně odfláknuté. Klidně s sebou vezměte i děti (školního věku), protože kromě několika psychedelických scén v lese není Sněhurka tak temná, jak se tváří.

Sněhurka a lovec (Snow White and the Huntsman)

Dobrodružný / Fantasy / Akční
USA, 2012, 126 minut