RECENZE: SoulCalibur 5 povolí nerdům nahlédnout pod dívčí sukně
Marek Jedinák
15. 2. 2012
Kultovní série typická především hodně vyvinutými bojovnicemi a lehkým fetišem se dočkala pátého pokračování. Má však SoulCalibur 5 v drsné konkurenci bojovek šanci nabídnout i něco jiného? Čtěte recenzi na TOPZINE.cz.
SoulCalibur je klasickou bojovkou šmrnclou trochou mangy, avšak o něco větší než v případě hlavních konkurentů Tekkena a Street Fightera. Evoluce jí však na nabytém trhu devadesátých let přisoudila hlavní charakteristické rysy v podobě dobře vyvinutých žen a chladných zbraní. Na rozdíl od konkurence nabízela také v tomto žánru nadprůměrný příběh, nikoli jen systém klasického pavouka známého třeba z play off NHL. Každý další díl série má však pozici neustále těžší a těžší.
Změn je buď příliš málo, nebo se hráčům nelíbí. Jak se podařilo s tímto paradoxem poprat SoulCaliburu 5?
Čtěte také: RECENZE: Mortal Kombat. Takhle násilnou hru jste ještě nehráli
Hlavní background příběhu se tradičně točí okolo existence tajemného meče, který činí ze svého majitele bytost takřka nepřemožitelnou. Jeden z hrdinů hledá svoji ztracenou sestru, která musí čelit snahám temnoty o její ovládnutí a musí porazit zlo šířící se Evropou.
S kvalitním příběhem by u bojovky počítal málokdo, což nevábné vyprávění skrze malůvky na pergamenech komentované vypravěčem trochu omlouvá.
Zpátky do pohádky. Za Habsburky
Chválihodné je však to, že se hrdina s některými protivníky utká i vícekrát, byť za jiných okolností. Fanynky anime pod patnáct let to asi může i velmi potěšit. Našince překvapí minimálně přítomnost děje ve střední Evropě. Hrdina tak lítá po Habsburské monarchii včetně Českých zemí a Uher. Před žádnou ze známých památek se sice nebojuje, ale prostředí je architekturou naší domovině trochu podobné.
Mnohem podstatnější věcí je však samotný zážitek ze soubojového systému, který více méně již tradičně kopíruje zaběhnutý mustr. Oproti minulým dílům je však mnohem propracovanější, bohužel pro nováčky však více napomáhá ostříleným fanouškům série. Vzhledem k možná nejlepší bojovce posledních let Mortal Kombat či široce na geeky zaměřenému Marvel vs. Capcom obsahuje poměrně složitý systém komb, které si nováčci neosvojí tak snadno.
Čtěte také: Recenze: The Darkness 2 uspokojí nejen komiksové fandy
Na druhou stranu je však její obtížnost poměrně nízká a prakticky během minut se i méně zdatný hráč naučí bez problémů soupeře a kampaní prosvištět jako nůž máslem. Na druhou stranu je mu pak odměnou slastný pocit vydřeného ovládnutí silných kombo útoků.
Možná zahlédneme i kalhotky
Výtečná je pak tradičně grafická stránka hry, která i rychle stárnoucím konzolím vzhledem k vykreslování maximálně dvou postav na jednou umožňuje zobrazovat precizní detaily. Samozřejmě nabízí design typický pro japonské umění kombinované s lehkou dávkou perverze. Vzhledem k lehkému fetiši pak mají především příznivci bojovek z řad nerdů možnost při některém z akrobatických prvků zahlédnout i dívčí kalhotky.
Největší parádou je možnost hraní, ať už s kámoši či hráči z celého světa, prostřednictvím internetu. Vzhledem k velmi rozsáhlému editoru postavy je možné rozšířit plejádu třiceti základních postav o celou řadu nových bojovníků. Na oficiálním facebooku hry je k vidění celá řada fanouškovských výtvorů z jiných počítačových her či seriálů. Celá řada je svým předlohám skutečně věrně podobná.
[youtube_660]dBVdXToUvII[/youtube_660]
Verdikt
SoulCalibur 5 je nadprůměrně povedenou hrou, která dokáže vytvořit intenzivní iluzi propracovaného bojového zážitku a dokáže zaujmout jak nováčky, tak hráče, jež měli čest s některým z minulých dílů. Díky vyváženosti je přístupná všem typům hráčů, avšak pro ty méně zkušené může být zážitek narušen poměrně náročným ovládáním komb. Skvělým prvkem je rozsáhlý editor postav. Velmi slabý je naopak příběh, jenž však není hlavní devizou titulu, a proto nemá na komplexní hodnocení příliš velký vliv.
Hodnocení: 75 %
Klady: Grafika, editor postav, ženy
Zápory: příběh, náročnost komb, svérázné zpracování