Sci-fi a fantasy filmy

RECENZE: Spy Kids 4D. První film, u kterého si můžete v kině prdnout

Oldřich Mánert

Oldřich Mánert

3. 11. 2011

Robert Rodriguez byl po mnoho let považován tak trochu za filmového magora. Možná jste si mysleli, že dna šílenství už dávno dosáhl. On ale svými nejnovějšími Spy Kids 4D: Stroj času ukazuje, jak hluboko smradlavá králičí nora vede.

Střídání snímků připomínajících mlýnek na maso s těmi směřovanými na čtyřleté caparty zákonitě nemůže vzejít z příčetné mysli. Maniak v klobouku a kožených kalhotách, kterým Robert Rodriguez bezpochyby je, má za poslední léta na kontě jak ultranásilný počin Machete, tak podívanou pro nejmenší Prckové.

Robert Rodriguez, režisér v kovbojském klobouku a pravá ruka Quentina Tarantina. Zvládne chrlit jak spotřební podívané pro nejmenší typu Spy Kids, tak kultovní snímky pro největší, mezi které se řadí akční inferno El Mariachi nebo Grindhouse: Planeta Teror. Cizí mu není ani extrémní komiksová stylizace, kterou předvedl ve filmové adaptaci komiksu Sin City.

Stačí se na malý moment podívat do jeho soukromí a hned je jasné, že tady něco nehraje. Na svém ranči kdesi v končinách má k dispozici kompletní zázemí pro natáčení i postprodukci svých děl, po zahrádce mu pobíhá omladina s téměř hrůzostrašnými jmény. Tatínek Rodriguez totiž i na nich popustil uzdu své fantazii a do vínku jim přidělil jména jako Rocket, Rogue, Rebel nebo Rhiannon. Co to má společného s jeho nejnovějším filmovým počinem? Bohužel víc, než je zdrávo.

He he, mám rukavice Zdroj: distributor filmu

Otázka je, z jaké strany Spy Kids 4D načnout. Má se to tedy nějak takto. Padouch Tik Ťak ukradl kdesi v zapadákově hodinky, které urychlují čas. Spolu s pánem, který má na hlavě pro změnu obří starožitné hodiny, hodlají pomocí nich snést na svět apokalypsu. Naštěstí se jim postaví talentovaná omladina vedená netalentovanou Jessicou Albou a spolu s mluvícím psem apokalypse možná zabrání. Alespoň si myslím, že příběh ubíhal tímto směrem, ruku do ohně bych za to ale nedal.

Diváku, smrdíš

Při únavném sledování s 3D skly na očích, za občasného klouzání pod sedadlo se přede mnou otevřelo celé spektrum možných filozofických úvah. Pravděpodobně nejhodnotněji se jeví ta o cílovém publiku. Rodriguez totiž očividně cílí na úzkou specifickou skupinu diváků. Ano, jsou to děti. Ideálně takové, které se akorát naučily mluvit. Jak pak může film hodnotit někdo jiný? Vše působí amatérsky, lacině, fórky brousí hranici retardace, ale očividně je to do posledního záběru záměr.

Rodriguez je ve své podstatě stejně odvážný jako například David Lynch nebo Lars von Trier ve svých posledních filmech. Má vizi a pevně se jí drží. Že nesměruje na 90 % diváckého osazenstva, to je mu zřejmě jedno.

Produktovosti celého filmu nahrává už podtitul 4D. Nečekejte elektrické šoky do sedadel, ani kropení nebohého publika různými tekutinami. Se vstupenkou vyfasujete slušivou kartičku s několika číslicemi. Hromový hlas po úvodních titulcích vás pak instruuje, abyste v průběhu filmu jednotlivá čísla setřeli a ke kartičce si přivoněli. Déčko navíc by tedy mělo útočit na vaše čichové buňky. Jenže.

Očima Pavlíny Nouzové: Vlastně je to docela chytrý krok. Rodriguez nemusel natočit žádné veledílo, ale tím, že ke Spy Kids 4D přidal čichací kartičku, udělal z něj hned film, o kterém se mluví ještě před premiérou. Pro děti jistě atrakce, vytrácí se tím ale smysl návštěvy kina. A to sledování filmu. Jakmile totiž začnete stírat políčko, přestanete vnímat dění na plátně. A natěšené děti se také spíše deset minut těší na další smrádek, než aby se soustředily na děj.

Hodnocení: 1*

Přidaný smrad je naneštěstí stejné kvality jako hračka v Kinder vajíčku. Idea je tedy znamenitá, samotný produkt ale stojí za starou belu. Zápachu lačný divák tře kartičku vší silou, kýžená vůně se ale buď nedostaví vůbec, nebo ani za mák nekoresponduje s děním na plátně. Nevím, jak velí aktuální trendy, ale když si prdne kojenec, málokdy to ve skutečnosti voní jako horká čokoláda.

Teorie relativity v praxi

Všechna hodnotící měřítka standardních filmů jdou tváří vtvář novým Spy Kids stranou. Vezmeme si to tedy ve stručnosti. Herecké výkony? Dostaly dovolenou. Povedené fórky? Pokud stále ještě usínáte s palcem v ústech, možná zde nějaké najdete. Vymazlená vizuální stránka? Ale kdeže, rozpočet padl na propracované smrady na papírové kartičce.

Smradlavé kartičky, které obdržíte se vstupenkou, Foto: Oldřich Mánert, Topzine.cz

Podtitul filmu Stroj času navíc ukrývá další zákeřný divácký bonus. Snímek má na první pohled slušivých 89 minut. Relativní vnímání času při jeho sledování ale z něj dělá opus z kategorie Ben Hur. Jak už padlo v jednom kultovním filmu, vaše, ehm, pozadí pozná středověk.

Radím vám proto dobře, do kina nevyrážejte. Posbírejte raději své děti, z DVD pusťte první zářez ze série Spy Kids, všem nasaďte jakékoli brýle a čichejte při tom k náhodným předmětům ve vašem okolí. Zážitek bude stejný a navíc se nemusíte stydět, když po pěti minutách stejně usnete.

Spy Kids 4D: Stroj času (Spy Kids 4: All the Time in the World)

Rodinný / Akční / Sci-Fi / Dobrodružný
USA, 2011, 89 min