RECENZE: Tintinova dobrodružství. Spielberg oživuje Indiana Jonese

Oldřich Mánert

Oldřich Mánert

27. 10. 2011

Starý režisérský pardál a moderní technologie. Že to nejde dohromady? Steven Spielberg ve svém nejnovějším počinu, 3D animovaném Tintinovi, dokazuje, že z takového spojení může vzejít jeden z filmů roku.

S legendární aurou v zádech může v posledních letech strýček Spielberg točit přesně to, co se mu zamane. Velké ovace za své nejnovější snímky nesbírá, pořád je z nich ale cítit nádech poctivé radosti z filmařiny. Po tříletém půstu se letos rozhodl servírovat rovnou dva filmové kousky – drama z 1. světové války s názvem Válečný kůň a do kin aktuálně vstupující Tintinova dobrodružství.

Steven Spielberg jistě nepotřebuje žádná velká představování. Zajímavě se ale jeví jeho chystané projekty. Po několika letech odpočinku vrhne letos do kin dva snímky, aby v letech následujících chrlil jeden film za druhým. Dočkáme se jak životopisu Abrahama Lincolna, akční sci-fi Robopocalypse, tak i příběhu o cestování vesmírem Interstellar. Do důchodu tak nejúspěšnější režisér historie stále nepatří.

Tintin a rasismus

S postavou mladého novináře Tintina přišel již v roce 1930 belgický autor komiksů Georgés Remi, vystupující pod uměleckým pseudonymem Hergé. Dobrodružné příběhy prodchnuté jasným poselstvím slavily úspěch po celém světě a daly vzniknout celé řadě animovaných filmů.

Paradoxně musely čelit také nařknutím z rasistických podtextů, které byly patrné zejména v nejranějších dílech ze světa Tintina. Na začátku osmdesátých let se k tomuto komiksu dostal v té době již úspěšný režisér Steven Spielberg a rozhodl se Tintina převést do celovečerní podoby.

Dobrodružství sálá i z obrázků, Zdroj: distributor filmu

O 30 let později, s pokročilými technologiemi v podobě metody motion capture a 3D snímání, spojil síly s dalším velikánem Peterem Jacksonem a příběh plný ryzího dobrodružství a brilantního vypravěčského umu přetavil v příjemný retro návrat k tomu nejlepšímu ze série filmů o Indiana Jonesovi.

Retro, kam se podíváš

Jak se na Tintina sluší a patří, nečekejte žádné troškaření, ať už v rovině příběhu, nebo pompézní akce. Nenápadné pořízení modelu lodi se našemu hrdinovi krutě vymstí a roztočí kolečka velké legendy sahající až do pradávných dob, ve kterých vládli zlotřilí piráti a chrabří hrdinové. A samozřejmě se najde prostor také pro hledání obrovského pokladu.

Očima Pavlíny Nouzové: Tintinova dobrodružství jsou řemeslně dokonalý film, kterému nelze objektivně nic vytknout. Pokud však nemáte rádi francouzský styl humoru a grotesky, kdy někdo napotřetí uklouzne po banánu a pořád to má být sranda, pak máte smůlu. Také je velký rozdíl mezi tím, jak se na snímek bude dívat dospělý a jak dvanáctiletý kluk. Tintin je přece jen francouzská obdoba Mirka Dušína.

Hodnocení: 4****

Očima Radka Langa: Tintin by měl pro své mravokárcovství a morální čistotu hrát v reklamě na „Ne, radši knihu…“. Za efektní scénu z Maroka, kde se hlavní hrdinové prohánějí v bezbřehém kontinuálním akčním orgasmu od akce k akci s jasně daným cílem (a fantastickým propojením mizanscén v jednu velkou arkádovou videohru), si tu čtvrtou hvězdičku zaslouží. Jinak je to jen dobrodružný film s precizním zpracováním. Co jiného ale od pana S. chtít?

Hodnocení: 4****

Příjemně hřejivá retro atmosféra čiší od prvních sekund z každého políčka filmu, a to i navzdory použití nejmodernějších filmařských postupů. Spielberg se nesnaží opájet bezchybnou animací ani opulentním využíváním 3D. Klíčové jsou pro něj hlavní postavy a diváka vtahující příběh. Urputná snaha jít proti soudobému trendu vyprázdněných rychlokvašek funguje nepřekvapivě na jedničku.

Ztotožnění se s postavou nebo její obliba je pak základem pro precizně budované napětí. I přesto, že jsou charaktery kompletně složené z jedniček a nul, se o ně divák ve chvílích nebezpečí bojí a ve scénách akčních jim zase se zaťatými pěstmi fandí.

Mrkněte na trailer dalšího Spielbergova nového filmu War Horse

Nezanedbatelný základ samozřejmě vytvořila herecká sestava v čele s Jamiem Bellem a Andym Serkisem, kteří trávili nespočet hodin v motion capture studiu a trpělivě sloužili jako základ pro budoucí, zcela počítačem generované postavy. Podobně jako v nedávném Zrození Planety opic tedy technologie nepřebíjí herecký výkon a nechává volné pole pro plynutí příběhu.

Groteska za milióny

Pevně vedená linka strhujícího děje je navíc trvale vyplňována bezchybnou, místy až groteskní komikou v rámci konkrétních dějových scén. Od roztomilých odkazů na předešlá díla Stevena Spielberga až po zasazení charakteristických komiksových prvků do kontextu reálně budovaného světa. Jak převést do filmu klasickou scénu, kdy hrdina dostane takříkajíc po tlamě a kolem hlavy mu létají typičtí komiksoví ptáčci? Jednoduše, vtipně a hlavně ne násilně.

OBR: Tintinova dobrodružství

Spása, nebo zkáza?

Hračičkovství režiséra se projevuje také v zajímavých manipulacích s 3D formátem. Spíše než ve smyslu efektnosti jsou nám ale servírovány originální průhledy přes lupu, pohledy do zrcadel a celá řada dalších stylistických prvků, které dělají z využití prostorové technologie samostatný motiv snímku.

Na Tintinových dobrodružstvích je přes všechny dílčí prvky nejúžasnější jistota, s jakou Spielberg dokáže vložit i do tak obrovského filmového projektu svou duši. Žádné ústupky, žádná provizorní řešení. Nejlepší dobrodružný film posledních let tak stylově přichází od krále tohoto žánru, který světu přinesl Indiana Jonese.

Tintinova dobrodružství (The Adventures of Tintin)

Animovaný / Dobrodružný / Rodinný / Mysteriózní
USA / Nový Zéland, 2011, 107 min

Režie: Steven Spielberg
Hrají: Jamie Bell, Daniel Craig, Andy Serkis, Cary Elwes, Nick Frost, Simon Pegg, Toby Jones, Mackenzie Crook, Gad Elmaleh, Tony Curran, Sebastian Roché, Phillip Rhys, Mark Ivanir, Alex Hyde-White, Daniel Mays

Hodnocení: 5*****

0