RECENZE: Underworld 4: Probuzení. Upírka Selene zase navlékla latex

Pavlína Nouzová

Pavlína Nouzová

19. 1. 2012

Naposledy před sedmi lety si Kate Beckinsale navlékla latex, aby bojovala za upíry, případně i proti nim. Po zpackaném třetím díle, ve kterém si navíc ani nezahrála, se ale vrací, aby nakopala zadek snad všem rasám.

Underworldem se to má složitě. Do kin jde už čtvrtý díl, ale hlavní hrdinka Selene s tváří Kate Beckinsale se v něm objeví teprve potřetí. Ve třetím díle s názvem Vzpoura Lycanů jsme totiž mohli vidět Rhonu Mitru a děj se točil okolo historie sporů mezi oběma rasami – tajemnými upíry a animálnějšími Lycany neboli vlkodlaky.

Underworld je pravděpodobně nekonečná série o drsné upírce Selene. První díl, ačkoli neoplývá bůhvíjakými kvalitami, si získal množství fanoušků. Upírka se zde zamilovala do hybrida, tedy napůl upíra a napůl Lycana (vlkodlaka), Michaela, aby i v dalším díle zradila svoji rasu a zabila členy rady starších. Taková směska Romea a Julie a Stmívání pro dospělé.

Tentokrát se ale Selene vrací a díky krátkému opáčku hned na začátku filmu pochopí i netknutí touhle sérií, o co ve filmu přibližně půjde. Selene se probouzí zamrzlá v ledu a zjišťuje, že během jejího spánku se svět výrazně změnil. Lidé povraždili drtivou většinu upírů i Lycanů a ji spolu s Projektem 2 zavřeli na zkoumání.

Selene se vrací a má obě ruce plné práce, Zdroj: distributor filmu

Pokud chcete uvažovat nad nějakou obsáhlejší dějovou linkou, rovnou na to zapomeňte. Oproti předchozím dílům je čtyřka ještě více dílem odnikud nikam, tedy spíše takovým mostem mezi dvěma jinými díly. Zde se velice nabízí podobnost s Resident Evilem.

Očima Oldřicha Mánerta: Nic nového pod sluncem. Kate Beckinsale se opět oblékla do upnutého latexu a kosí všechno, co jí přijde pod ruku. Nově ale šaškuje v plnohodnotném eRku. Usekané hlavy, vyhřezlá střeva a detailní lekce upírské a vlkodlačí anatomie jsou tak milým bonusem navíc. Příběhu má film, jako by se za nehet vešlo, jediná delší dialogová scéna má slabé dvě minuty. Zbytek stopáže je využit jen a pouze na akci. A za to patří tvůrcům velký dík, jakmile postavy promluví, jakákoli atmosféra jde rázem do kopru. Lehký nadprůměr, který 90 minut baví a pak na něj obratem zapomenete.

Očima Reného Červeného: Klasické akční sci-fi, které se všemi třemi díly táhlo i za pomocí příběhu, jenž vcelku originálně rozebíral otázku upírů a Lycanů, se o totéž pokouší i ve čtvrtém díle. Nicméně je silně cítit přítomnost nových režisérů. Souboje dosáhly vyšší kvality a hrdinové jsou ještě víc cool, než by se dalo považovat za možné (dalo by se říct, až nelidsky). Nicméně příběhová linie se pokouší hrát si na něco, čeho prostě nedosáhla, a srdcervoucí scény se tak stávají kýčem, při kterých máte čas zkontrolovat, kolik je hodin.

Hodnocení: 4****

V hlavních rolích jsou dámy, které zrovna nepatří mezi výkvět charakterních hereček (Kate Beckinsale a Milla Jovovich). Jejich hrdinky jsou drsné a nepřipouští si, že by jim museli nějak pomáhat muži (ačkoli jim v každém díle nový a nový muž pomáhá). A především jde o sci-fi sérii, která snad nikdy nebude mít konce. Už poslední díl Residentu s podtitulem Afterlife byl také 3D a dějově byl jakousi vatou, než aby objasnil něco z osudu hlavní postavy.

[youtube_660]eC67kNZGpeA[/youtube_660]

Underworld nyní také sklouznul ke konceptu spíše seriálu než filmu. Probuzení je v podstatě vyloženě jen o Probuzení Selene, která uteče z laboratoří, aby se do nich posléze zase vrátila a na konci opět utekla. A ano, mezitím pozabíjela pár lidí/Lycanů a rozmázla několik mozků o okna.

To ještě pořád Underworldu zůstalo – jeho styl a zacílení na geeky, kterým srdce plesá při sebemenším rozstříknutí krve a plesknutí mozku. Čím dál více ale postrádá nějaký výraznější příběh, a co hůře, snaží se o moralizování. Už dřívější díly se nesly v duchu Romea a Julie, dvou znepřátelených klanů, které chtěly dvěma z nich zakázat lásku, i když jim do toho nic nebylo. Nyní ale lidé pronásledují upíry a Lycany a jen kvůli rase je zabíjejí, což může nepříjemně připomínat holocaust. Zkuste si najít spojitost mezi holocaustem a upírskou sci-fi a už asi tušíte, jak dementní to může být.

Po zdi se běhalo už v Matrixu

K tomu si přidejte, že neuvidíte ani moc originálních nápadů co se soubojů týče. Ano, třetí rozměr je sice uspokojivý, ale běhání po zdi? To myslíte vážně? Vyběhnutím na zeď si pomáhali už v Matrixu nebo v Tygru a drakovi a dalších bojovnějších snímcích. Stejně tak obří vlkodlak až nepříjemně připomíná obra v Mórii v Pánovi prstenů. Naopak ale prostřílení padajícího výtahu a následné proražení jeho podlahy mile připomíná první díl právě Underworldu, když si Selene podobně prostřílela podlahu a proskočila dolů.

Dočkáte se i temné holčičky

Musí se uznat, že film nenudí. Díky minimu dialogů a příjemné hodině a půl (jednička měla dvě hodiny, což zabilo nejen upíry, ale i nejednoho diváka) děj rychle ubíhá. Sice už neuvidíte sympaťáky Billa Nighyho ani Michaela Sheena, kteří si pravděpodobně řekli, že si už nechali dost ničit kariéru, Beckinsale ale pořád umí držet ten jeden výraz. Dva Švédi tak obstojně nahradili v křesle režiséra Lena Wisemana a ani se toho tolik nezměnilo.

Underworld: Probuzení (Underworld: Awakening)

Akční / Fantasy / Horor
USA, 2012, 89 min