RECENZE: Útěk z MS-1. Ve všehochuti Luca Bessona se hláškuje ostošest

Lucie Šimůnková

Lucie Šimůnková

24. 5. 2012

Luc Besson v poslední době filmy spíše kreslí, ale ty hrané stále s oblibou píše a produkuje. Nedávno jsme tu měli drsnou vražedkyni v Colombianě a nyní na tradičnější chlapskou notu hraje Útěk z MS-1 (to je název!). Na své si v tomto hláškami nabitém béčku přijde opravdu téměř každý.

Drsňák Guy Pearce se u filmu pohybuje už nějaký ten pátek. Poprvé na sebe výrazněji upozornil ve filmech L.A. – Přísně tajné (1997) a ve schizofrenním thrilleru Memento (2000). V poslední době jste ho mohli vidět například v oscarové Králově řeči nebo hororu Nebojte se tmy (2010) a příště se Pearce objeví třeba v návratu Ridleyeho Scotta Prometheus nebo ve třetím Iron Manovi.

Akční špionážní thriller. Science fiction. Útěk z vězení. Love story. Od všeho trochu a z ničeho pořádně, tak by se zhruba dal shrnout žánrový koktejl, který nabízí Útěk z MS-1. Snad se ale nejprve hodí rozšifrovat ten název. MS-1 je superstřežená věznice, ze které utíkat zdánlivě nemá smysl. Vězeň totiž neskončí v nebezpečném oceánu (Útěk z Alcatrazu), nýbrž rovnou ve vakuu. MS-1 se totiž nachází ve vesmíru.

Bouchačka je nejlepším přítelem každého drsňáka. Zdroj: distributor filmu

Jak ale známo, vězni mají hodně volného času, a tak vždycky na nějakou tu cestu ven přijdou. Konkrétně zde se jim naskytne ideální příležitost, když na exkurzi přijede prezidentova dceruška Emilie (Maggie Grace). A protože příležitost dělá zloděje, stane se první dcera rukojmím. A existuje jen jeden člověk, který ji může vysvobodit.

Očima Filipa Leflera: Příběh opravdu není vydařený. Nepomáhá mu ani absence jakýchkoli velkolepých záběrů. Zachraňují to však povedené charaktery vězňů, a to především Hydella (Joseph Gilgun z Misfits) s jeho neopakovatelným šišláním. Naštěstí ani agent Snow nezůstává pozadu a výborné hlášky začíná chrlit už od první minuty. Dalším plusem je nekončící akce. Začíná honičkou ve futuristickém městě a dočkáme se i vesmírné bitvy. Bohužel právě ta odráží onu komornost, která nás provází na každém kroku.

Ano, tím odhodlaným a nejlepším je agent Snow (Guy Pearce), který se nedávno namočil do maléru a mise na MS-1 mu může pomoci se očistit. Navíc je ultradrsný a übercool, z koutku mu visí cigáro, nosí vtipná trička a huba se mu prakticky nezastaví. Koho jiného tedy navléct do skafandru a poslat na oběžnou dráhu? Minimální kadence hlášek pět za minutu zaručena.

Proti zachránci stojí klasický výkvět bloku C: vězeň s mozkem (Vincent Regan), opravdu nebezpečný šílenec (Joseph Gilgun) a vězni číslo 3, 4, 5 a tak dále. Kromě prvních dvou není třeba si je pamatovat, protože jejich úkolem je pouze: a) tvářit se hloupě, b) chovat se drsně a c) umřít včas. Na rozdíl od běžného prison break filmu jsou zde vzbouřenci jasně v nevýhodě, neboť na ovládání stanice nemají patřičnou kvalifikaci.

Stokrát nic

Naprosto nejsympatičtější vlastností filmu je, že neaspiruje prakticky na nic kromě výše zmíněného béčka. Útěk z MS-1 funguje do té doby, dokud divák zanechá svůj mozek a logické myšlení před dveřmi kina nebo je zahlcen cukrem z kolového nápoje. Bohužel ani potom není úspěch zaručen. Může to být tím, že agent Snow je tak trochu střevo, nebo tím, že kadence hlášek není smrtonosná ani vždy vtipná. Každopádně to celé nějak skřípe.

O napětí se ve filmu taky nedá příliš mluvit. Mezi agentem a první dcerou to nejiskří ani náhodou. Špionážní pointa prošumí do ztracena. Film se snaží, tvůrci zjevně využili každý nápad, který je trknul, a ani technicky to není nijak odfláknuté. Přesto je to i při standardní stopáži nuda.

Také vězni mají rádi zbraně.

Útěk z MS-1 lze bez výhrad doporučit fanouškům Petera Stormarea, kterého v kinech zas tak často nevidíme, a přitom každá role tohoto Satana v bílém obleku (Constantine) je pecka. U filmu se trochu pobavíte, hodně si odpočinete a intelektuálně se příliš nevyčerpáte. Dalo by se tudíž říct, že ideální pro upršené odpoledne.

Útěk z MS-1 (MS One: Maximum Security)

Akční / Thriller / Sci-Fi
Francie / USA, 2012, 95 minut