Lidské příběhy nekončí. A občas se stále vrací. Emmanuel Guibert se tak vrátil k vyprávění Alana Ingrama Copea, jehož osudy z čtyřicátých let ztvárnil v trilogii Alanova válka, která se odehrává i v Čechách. V komiksové knize Alanovo dětství čtenáře zavede do Ameriky během finanční krize. Do dětství jednoho naivního chlapce.
Únor 2010. Emmanuel Guibert u nás představuje naprosto neznámé jméno. Ale během jednoho roku se vychrlí kompletní trilogie Alanova válka. Válečný příběh, v němž ale hlavní roli nehraje ani zdaleka válka. A i když od Guiberta vyjde geniálně zábavná Profesorova dcera i dokonalý Fotograf, který představuje jeden z nejlepších komiksů, co u nás vůbec vyšel, navěky bude Guibert spojován právě s postavou vojáčka Alana.
Emmanuel Guibert
Francouzský komiksový tvůrce, mimo jiné přítel Joanna Sfara a Davida B., není Čechům vůbec vzdálený. Roku 2010 Guibert Prahu navštívil v rámci KomiksFest!u. V češtině mu vyšla třídílná Alanova válka (též se nějaké části odehrávají v Čechách) a předvazující Alanovo dětství, souborný Fotograf a Profesorova dcera (spolu se Sfarem).
A protože ani on sám se zřejmě nemůže zbavit svého hrdiny, vrací se k němu v novém počinu Alanovo dětství.
Alanovo dětství silně připomíná Alanovu válku, přesto si razí cestu trochu jinde. Alanovo vyprávění míjí velké události spíš na pozadí, ať už zemětřesení nebo ekonomickou krizi (jé, jak člověku při tomto slově asociuje český hit Krizi jste si vymysleli, nouze, ta je skutečná), na první místo řadí velké dojmy všedních věcí.
Například obří vichřice je sice zajímavá věc, ale mnohem zajímavější bylo, že odnesla jednomu stavení střechu a přesně ji položila na jiný pozemek. Stejně tak může smrt dědečka inspirovat ke spoustě podobných postřehů. Postřehů ničeho a přitom všeho. Postřehů, jež činí lidský život tím, čím je. Ne souvislou řadou popsaných událostí, ale krásným, něžným a procítěným vyprávěním.
Kromě změny scenérií se tak scenáristický styl moc nemění. Zdá se snad dojemnější či jemnocitnější, možná právě tím, že se vrací dále do minulosti.
Co se týče výtvarné stránky, tam je posun výraznější. Nepřináší atmosféricky tajuplnou malbu Profesorovy dcery ani lehce experimentální mísení fotografií a pásů kreseb Fotografa, opět se vrací ke stylu použitému v Alanově válce.
Ovšem i ten prošel jistou změnou, Emmanuel Guibert rozhodně nepatří mezi autory, kteří by si oblíbili jeden styl, který jim jde a líbí se lidem, a u toho beze změn zůstali. Jde o jaksi novější obdobu grafické stránky Alanovy války. Novější, a přesto takovou, která působí více archaicky. Dalo by se říct až dobově. S přehledným zlehčením přichází i realistická prostředí.
Krizi středního věku jste si vymysleli, nouze dětství, ta je skutečná
A člověk musí uznat, že by se možná tento rukopis do Alanovy války úplně nehodil, přesto zde pasuje náramně.
Meander knihu zpracoval opravdu pěkně. Vazba vypadá, že vydrží, hřbet působí v knihovničce pěkně a lettering očím jen lahodí. Škoda pouze toho, že občas písmeno Z, pokud se vyskytuje samostatně, působí jako číslice 3. Po pár stránkách si na to ale člověk snad zvykne.
Po dočtení v člověku krom splínu nostalgie z doby, v níž dokonce ani sám nežil, zůstane jen hryzání, že má za sebou dalšího Guiberta. Naštěstí lze ale po pohledu do tiráže zajásat: Mezi připravovanými tituly má Meander Zprávy od Alaina! Yes!
Název originálu: L’Enfance d‘Alan
Český název: Alanovo dětství
Scénář a kresba: Emmanuel Guibert
Překlad: Alena Jurion
Počet stran: 160
Vazba: Paperback
Rozměry: 170 x 240 mm
Vydal: Meander, Praha 2014
Doporučená cena: 298 Kč