Pomozte kapitánu Nemovi, osvoboďte s d’Artagnanem kamaráda, čelte hrozbě sežrání po boku Tarzana, nalezněte poklad dřív než piráti a cválejte prériemi po boku Vinettoua. S těmito hrdiny dobrodružných románů se lze setkat společně se dvěma českými puberťáky. Stačí jen nalézt tu správnou knihovnu.
S knihou Jana Hory se každá knihovna může stát kouzelnou. Zdroj: scx.hu
Jan Hora napsal a nakreslil Dobrodružství v kouzelné knihovně, podílel se ale i na komiksu Dobrodružství s bobří stopou nebo na dějepisné knížce České svátky a tradice, které doplnil svými jedinečnými ilustracemi.
Třináctiletí puberťáci Honza a Aleš jsou vyhnáni od počítače, a tak jdou zalévat květiny do domu Honzova dědy. Objeví u něj na půdě knihovnu s tajnými dveřmi, jimiž se propadnou přímo na Tajemný ostrov, kde se setkávají s kapitánem Nemem, kterého stvořil Jules Verne. Dostanou od něj úkol, a tak začíná jedno z mnoha dobrodružství, která zažijí.
Puberťáci nebojují s roboty, ale s Tarzanem
Vypravěč je třináctiletý kluk Honza, kterého nezajímají knihy. Zaujmou ho až díky kouzelné knihovně, jež ho vždy přenese k románovým hrdinům. Honza působí oproti Alešovi více přemýšlivě, nežene se tolik do nebezpečí a rvaček, každý příběh ho poznamená, a dokonce začne číst. Jeho vnitřní proměna započne tváří v tvář smrti, kdy si slíbí, že už nebude hrát počítačové hry, ve kterých se zabíjí.
Honza píše celou knížku, avšak čtenář se přesto neubrání pochybám o stylu autora. Jiní autoři píšící za puberťáky zvládají metafory, barvité líčení a složitá souvětí, čehož se zde příliš nedostává.
Nejlepší kamarád Honzy, Aleš, zbožňuje roboty masakrující se mezi sebou a číst ho nikdo nedonutí. Vždy se hrne do nebezpečí a většinou je to on, kdo potřebuje zachránit.
Nad počítačem vyhrává knížka
Kniha stojí na ilustracích, které jsou opravdu krásné a do detailu propracované, avšak ani křídový papír, velká písmenka a velké odsazení v písmu neznamenají kvalitu díla.
Dobrodružství v kouzelné knihovně předává prvoplánovou myšlenku, že děti by měly číst. Ale děti nečtou. Zajímá je jen počítač, a tak si musí zažít dobrodružství z knih na vlastní kůži. Autor si nejspíše slibuje, že po přečtení této knížky budou kluci zvědaví, jak ten příběh o Tarzanovi či d’Artagnanovi pokračuje, a tak si dobrodružnou klasiku přečtou.
Čtenář si ale může položit jednu záludnou otázku – jestli se nejedná jen o vykořisťování klasiků. Příběhy jsou totiž víceméně stejné jako v originálech, hrdinové se chovají jako klony, které kluky ihned přijmou a považují za přátele, jimž je hodno důvěřovat. Jen je zvláštní, že si nikdo neklade otázku, codělají dva kluci sami například uprostřed džungle.
Při dobrodružných výpravách neubývá v našem světě čas, a tak kluci stráví ve společnosti posledního Mohykána Unkase několik dní, ale jakmile vyjdou z knihovny, neuběhla ani minuta. Jedinou podmínkou cestování se stává přečtení alespoň jedné kapitoly z vybraného knižního titulu, kluci tak jsou donuceni číst.
Jistou zbabělostí působí, že se kluci po prvním nebezpečí či delším putování rozhodnou vrátit domů – jsou totiž odkázáni na místo, kterým do knižního světa vešli.
Honza vyslovuje myšlenku, že člověk, který čte dobrodružné romány pro mládež, nestárne. A po přečtení knížky si může čtenář dodat, že hlavní je, aby je četla alespoň mládež.
Napínavá dobrodružství po boku postav jako jsou mušketýři v čele s d’Artagnanem, poslední Mohykán, Tarzan, Old Shatterhand a Vinettou (i antihrdinové jako pirát Silver) čekají jen a jen na čtenáře, kteří s hrdiny chtějí prožít smrtelná nebezpečí. Existuje totiž knihovna, kde se naše imaginace stává skutečností.
Název originálu: Dobrodružství v kouzelné knihovně
Autor: Jan Hora
Obálka: Jan Hora
Počet stran: 120
Vazba: brožovaná
Rozměry: 170 x 225 mm
Vydal: Computer Media, Praha 2011
Doporučená cena: 240 Kč
Hodnocení: *** (60%)