Red Faction: Armageddon. Postavte se po boku proletářů z Marsu hmyzí přesile
Martin Mašek
24. 6. 2011
!Recenze hry!Red Faction Armageddon je konečně venku a rozhodně to není žádná sranda. Armageddon je totiž přímo božsky adrenalinová hra, u které se zabaví jak příznivci série, tak ti, co ještě nikdy Red Faction nehráli. Čtěte recenzi hry Red Faction!
Pro začátek je nutno říct, proč je Red Faction tak odlišné od ostatních podobných her. Hlavní devizou Red Faction je technologie GeoMod, neboli technologie zničitelného prostředí. Ale zase si nelze představovat, že se lze prostřílet celou hrou, kudy to jde. Prostředí má svoje hranice a v případě Red Faction se GeoMod zaměřuje spíš na destrukci budov a všech konstrukcí, co vytvořil člověk. Ale i tak je to zábava.
Po událostech předchozího dílu je obyvatelstvo Marsu konečně osvobozeno od nadvlády EDF, pozemských vojenských sil. Rodina Masonů, hrdinů Marsu ale není tak uznávanou, jak by se zdálo. Darius, hrdina Armageddonu, nyní příslušník speciálních vojenských sil Red Faction, se účastní výsadku, kdy má extrémistům zabránit ve zničení Terraformeru, obří stavby, která produkuje kyslík a vytváří tak obyvatelnou atmosféru.
Přečtěte si také recenzi na hororovou sci-fi hru DeadSpace 2!
To se ale nepovede a Terraformer vezme za své a je vyřazen z provozu. A když není atmosféra, není život. Obyvatelstvo tedy neváhá a okamžitě se přesouvá pod zem, do jeskyní a tunelů. Darius je nucen opustit službu a stává se z něj jen obyčejný nájemný dělník. Na začátek nuda, ale pak to začne.
Při rutinním průzkumu dostane Darius za úkol zničit podivnou stavbu, jakýsi špunt. Nikdo ale netušil, že celá zakázka byla jen past na Dariuse, a zničením špuntu do jeskyní vpustí agresivní, vražedné brouky. Tím je osud lidstva zpečetěn. Nebo ne? Jistě že ne. Ale bude to fuška, hlavně pro Dariuse.
Svět Armageddonu je oproti předchozímu dílu Guerille mnohem více omezený. Otevřené prostory a volný svět, který dříve nebyl ani tolik limitovaný, nahradily uzavřené jeskyně a lineární postup. Ne, že by to bylo na škodu, u Armageddonu je to přímo nutnost, ale otevřený svět by přece jen někomu mohl chybět. Částečně ho nahradí poněkud větší velikost jeskyní a menší četnost úzkých chodbiček.
Zběsilá akce?
V Armageddonu všechno ubíhá svižně, akčně. Od první chvíle, kdy se objeví brouci, je hra velice zábavná, bez chvíle oddechu. Nebezpečí čeká na každém rohu, a rozhodně ho není poskrovnu. Jednodušší brouci bývají tím nejmenším problémem, přestože jich je hodně. Později se objeví větší, střílející, explodující, obrovští nebo i neviditelní brouci. Kromě nich se do palby dostanou i extrémisté nebo obří roboti, exoskoletony a chapadla.
Arzenál zbraní se dá rozšířit až ke dvěma desítkám všelijakých druhů. Některé nepřekvapí - obyčejné bambitky, které se dají najít v každé tuctové hře. Mnohem zajímavější jsou zbraně jako třeba Magnet gun, se kterými se užije neskutečná zábava.
Magnet gun, jež má jistě základ u Gravity gun z Half-Life 2, totiž vystřeluje projektily, které fungují jako extrasilné magnety a působením fyzikálních sil se vzájemně přitahují. Ať už se jedná o příšery nebo budovy. Mezi další povedené kousky pak patří speciální biogranáty, které ničí pouze živou hmotu, nikoli stavby, nebo elektrická svářečka z minulého dílu.
Ničení budov a všeobecná destrukce není ale vždycky správně a mnohdy se stane, že si Darius zničí schody nebo lávku. Proto má na předloktí osobní počítač s umělou inteligencí jménem SAM a NanoForge – úl nanitů, které dokáží opravit prakticky všechny stavby do původního stavu. Taktéž má po vylepšení schopnosti jako tlakovou vlnu nebo třeba nanitový štít. NanoForge je rozhodně účinným společníkem.
Aby bylo dodrženo dekorum RPG hry, je zde zastoupeno i vylepšování postavy. Body, za které se vylepšení dá koupit u speciálních stanic, se dají získat pouze za Salvage (česky Sběr), který se dá najít buď poházený po okolí, nebo destrukcí budov. Vylepšit se dá kdeco, ale najít dostatečné množství Salvage je někdy problém, protože se ho po okolí moc neválí a upgrady jsou dražší.
Herní doba se pohybuje kolem 10 až 12 hodin, podle zvolené náročnosti. Po dohrání pak čeká možnost hrát celou hru znovu, ale se všemi vylepšeními a zbraněmi z předchozího dohrání. A taky dvě skvělé zbraně, jedno z nich je v preview představený Mr.Toots – kouzelný poník, který prdí hvězdičkovou duhu, jež rozpustí úplně všechno.
Dohráním hry ale zábava nekončí. Hra nabízí ještě další možnost jakou je například mód Ruin, kde je pár map, na kterých jde jen a jen o destrukci za určitý čas, nebo jen sandboxové ničení. Další parádní featurou je multiplayerový nářez, který se jmenuje Infestation, česky zamoření, ve kterém naopak jde jen o přežití nebo o obranu staveb. Vše se dá hrát bud offline, nebo online s přáteli.
Grafika se od předchozího dílu trochu zlepšila, ale v podstatě zůstala stejná jen s malými úpravami. Po téhle stránce není hře co vytknout. I na nejvyšší detaily se na průměrném stroji dá hrát bez jakéhokoli lagování nebo extra záseků.
Efekty taktéž trochu postoupily na vyšší úroveň, animace explozí jsou teď mnohem efektnější a barevnější. Jediné, co by se dalo vytknout, je trochu nedostatečný fyzikální model. Stavby, které dokáží držet na jediném sloupu a nespadnout, přímo provokují, hlavně ve chvíli, kdy dojde poslední raketa nebo granát.
Red Faction určitě dostálo svému jménu a Volition opět vypustilo do světa hru, která stojí za koupi. A pro ty, kterým se svět Red Faction líbí, by si neměli nechat ujít originální sérii Red Faction Origins, kterou brzy začne vysílat americká stanice SyFy, dříve Sci-Fi.
Žánr: Akční RPG
Vývojář: Volition Inc
Distributor: THQ
Multiplayer: Ano
Platforma: PC, Xbox 360, Playstation 3
Česká lokalizace: Ne
Doporučená cena: PC 999 Kč, Konzole 1 399 Kč
Hodnocení: 85 %
- Klady ničení, příšerky, zbraně, pekelná zábava
- Zápory poněkud lineární, absence mimopříběhových questů, fyzikální model