Jedna ze zaklínačských povídek s názvem Hranice možností z knihy Meč osudu polského spisovatele Andrzeje Sapkowského v současnosti vzniká jako dramatizace ve studiu Českého rozhlasu Olomouc. Natáčet se má i v exteriéru, v prostředí Moravského krasu.
Sága o zaklínači Geraltovi se dočkala už mnohých zpracování. Od televizního seriálu po videohry. Zdroj: TV seriál
„Autorem dramatizace je student rozhlasové a televizní dramaturgie a scenáristiky na JAMU Vojtěch Landa, který pomáhal dojednat poskytnutí autorských práv přímo s autorem povídky Andrzejem Sapkowským,“ řekl pro FANZINE.cz režisér Tomáš Soldán, který má také na starost rozhlasovou úpravu dramatizace.
Zaklínač by se měl poprvé v objevit ve vysílání Českého rozhlasu 2 – Praha v červnu tohoto roku. Přesné datum ještě nebylo určeno.
Na dramatizaci Hranice možností z Meče osudu se podílí dvě desítky herců především z Brna, Olomouce a Ostravy, v titulní roli Jiří Vyorálek. Dále posluchači uslyší Terezu Richtrovou jako Yennefer, pardubického herce Josefa Pejchala jako barda Marigolda, Davida Viktoru z Ostravy v roli čaroděje Dorregaraye nebo Vladimíra Hausera, který ztvárnil postavu trpaslíka Yarpena Zigrina. V roli Borcha se představí brněnský herec Ladislav Kolář.
V současné době probíhají ve studiu Českého rozhlasu Olomouc práce na střihu a první montáži dramatizace. „Zbývá nám ještě natočit jednu scénu příběhu. Zde však musíme čekat na příznivější počasí, protože mám v plánu tuto scénu natáčet v exteriérech, konkrétně v prostředí Moravského krasu,“ dodal Soldán, který společně s mistrem zvuku Zdeňkem Prchlíkem pracoval i na stereoscénáři.
Kdo je Tomáš Soldán?
Má zkušenosti divadelního i rozhlasového dramaturga a režiséra. V minulosti přivedl na svět například autorskou divadelní hru Las Metamorfosis (Proměny), která má za sebou kromě španělské premiéry několik repríz v různých koutech Evropy.
Za pravý režijní debut v rozhlase považuje cyklus Málem zapomenuté čtení, který představil na Moravě žijící a působící německé literáty.
V současné době spolupracuje především s maďarským divadelním studiem Kompánia a brněnským Divadlem D’Epog.
Dramatizace by se měla podle tvůrců zaměřit především na téma přežití, zachování existence, které se vine celou povídkou a každá postava, každý charakter se s touto hranicí vyrovnává po svém.
Posluchači by neměli být ochuzeni ani o dramatické momenty v podobě bojových scén či kouzel. „To je ostatně práce, která nás z velké části ještě čeká, totiž zvukový design jednotlivých scén,“ řekl Soldán.